Gå til innhold

Forskudd på arv

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget for anledningen
Skrevet

Bestefar ønsker å gi sine barn en større pengegave, og da er det vel best å gi den som forskudd på arv.

Han vet ingenting om hvordan man går fram, og jeg vet heller ikke mye. Men det er sikkert noen her som kan fortelle meg det? :)

Gjest Gjest_Gjestine_*
Skrevet

Dersom han ønsker å gi barnebarna sine en pengegave, er det ingenting i veien for at han gjør det.

Hver av barnebarna hans har et arveavgiftsmessig fribeløp på kr. 200 000,- kr (eller muligens 250 000). Dette betyr at hver av mottakerne kan få opptil 200 000 (250 000) hver uten å betale arveavgift. Dersom bestemoren deres er død, og han sitter i uskifte får dere et fribeløp fra hennes del av fellesboet også.

På likningskontoret eller på skatteetaten.no får dere skjema som skal fylles ut i forbindelse med mottak av gaven.

Dette er en storartet måte å unngå arveavgift på. (Dette kan også gjøres dersom bestefaren dør, ved at mellomleddet (far eller mor) gir avkall på arv. Dette må senest gjøres når arvemeldingen leveres inn til avgiftsmyndighetene, ellers er det ikke gyldig.)

Gjest Utlogga
Skrevet

Tusen takk for raskt og godt svar!

Bestefar er enkemann i uskiftet bo, ja. Det med fribeløpet var jeg klar over, så det er det praktiske jeg har gått og lurt på.

Er det giver som skal fylle ut skjemaet, er det mottaker eller begge? Må skjemaet fylles ut før gaven gis?

Nå kan jeg vel sjekke på skatteetatens sider også.... :rodme:

Skrevet
Hver av barnebarna hans har et arveavgiftsmessig fribeløp på kr. 200 000,- kr (eller muligens 250 000). Dette betyr at hver av mottakerne kan få opptil 200 000 (250 000) hver uten å betale arveavgift. Dersom bestemoren deres er død, og han sitter i uskifte får dere et fribeløp fra hennes del av fellesboet også.

Det er 250 000. :)

Gjest ikke utlært
Skrevet
Det er 250 000. :)

Men er det ikke slik da at det er barna til "bestefaren" som arver og det er denne første rekke barn som må si fra seg sin del av arven hvis noe skal gå til barnebarna.

En annen gunstig ordning er ar bestefaren kan gi hvert av barnebarna sine inntil 1G = 66812 kr HVERT ÅR fra 1.1.2008 UTEN at det utløser arveavgift. Noe å tenke på - især hvis det er litt penger som skal gis bort?

Gjest Helen Parr
Skrevet

Bestefaren kan fritt gi vekk det han ønsker i live, uten at dette kan påvirkes av leddet imellom.

Dersom det er snakk om avkall på arv, må dette gjøres av "mellomleddet" men dette blir noe helt annet.

Fribeløpet i dette tilfellet er altså 500 000 (250 000 fra bestemoren også) pr. mottaker.

Skrevet
Men er det ikke slik da at det er barna til "bestefaren" som arver og det er denne første rekke barn som må si fra seg sin del av arven hvis noe skal gå til barnebarna.

Nei, en person kan gi 250 000 både til sine barn OG sine barnebarn, uten at noen må si fra seg sin del av arven.

Gjest Utlogga igjen
Skrevet

Bestefar skal altså gi gaven til sine barn, og ikke til meg/oss som er barnebarn. :)

Jeg har nå lest på Skatteetatens sider, og skrevet ut skjemaet "Melding om gaver... osv." Et firesiders skjema som kommer til å skremme vannet av min stakkars bestefar... :fnise:

Men vi får hjelpes ad med dette.

Igjen; takk for svar.

Skrevet

Må bare si at det faktisk er veldig lurt om besteforeldre gir penger direkte til barnebarna sine .. og ikke veien om barna .. Da sparer man et ledd med arveavgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...