Gå til innhold

veterinær

Gjest Gjest_Becky_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Becky_*
Skrevet

hei:) jeg er en jente som går i 8 klasse. helt siden jeg var 4 år har ejg ville bli veterinær. og jeg vil det fortsatt! :) men jeg vet ikke hva jeg må ta på videregående for å kunne bli det. må jeg gå på noe spessiel skole? jeg er ikke så veldig flink i matte, men jeg jobber med det. men det må jeg vel være god i? hva må jeg ha i gjennomsnitt for å komme inn på veteriærhøyskolen i oslo? og hvilke(t) lang har de beste vet.skolene? jeg tar tysk nå, men det besyr ikke at det må være i tyskland assa;9

takk for svar på forhånd:)

klemzz

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

For å komme inn på veterinær i Norge må du ha generell studiekompetanse. I tillegg må du ha matematikk, 2MX/3MZ og kjemi, 3KJ. Den enkleste måten å få dette på er å ta allmennfaglig studieretning.

I 2007 var poenggrensen 61,4 for primær (rett fra videregående) og 69 for ordinær (med alderspoeng o.l.). Det vil altså si over 6 i snitt uten tilleggspoeng.

Tyskland er etter det jeg har hørt et bra land å studere Veterinær i, men du bør beherske tysk godt. Jo bedre du er i tysk, jo "enklere" blir det.

Edit: Veterinærhøgskolen

Endret av Wolfmoon
Skrevet (endret)

I år var snittet for å komme inn på Norges Veterinærhøgskole rett fra videregående 61,4 iflg NVH. Dvs at du må ha minst snitt på 6,14 rett fra videregående, men dette er selvsagt med ekstrapoeng for feks realfag.

På videregående MÅ du ha enten 2MX eller 3MZ (matte), + 2 og 3KJ (dvs 2 år med kjemi). I tillegg må du som du ser på karaktersnittet her, ha svært gode karakterer.

Idag får også gutter 2 ekstrapoeng når de søker, fordi det er så stor overvekt av jenter.

Du kan lese mer på skolens egne sider her

Endret av Bokormen
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det viktigste var vel at det kom svar tenker jeg ;)

Skrevet

Om du er utdannet dyrepleier.Hva må man gjøre for å bl1 veterinær da?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Såvidt jeg vet må man gå det vanlige veterinærstudiet for å bli veterinær, uavhengig av om man er utdannet dyrepleier i utgangspunktet.

Skrevet
hei:) jeg er en jente som går i 8 klasse. helt siden jeg var 4 år har ejg ville bli veterinær. og jeg vil det fortsatt! :) men jeg vet ikke hva jeg må ta på videregående for å kunne bli det. må jeg gå på noe spessiel skole? jeg er ikke så veldig flink i matte, men jeg jobber med det. men det må jeg vel være god i? hva må jeg ha i gjennomsnitt for å komme inn på veteriærhøyskolen i oslo? og hvilke(t) lang har de beste vet.skolene? jeg tar tysk nå, men det besyr ikke at det må være i tyskland assa;9

takk for svar på forhånd:)

klemzz

De beste skolene ligger vel i USA, Australia og England. Ellers er veterinærhøgskolen i Danmark anerkjent, og skolen i Østerriker er også kjent for å utdanne gode veterinærer. I USA, Aussie og England må du betale skolepenger, og det er DYRT, hele studiet kommer gjerne på nærmere en million bare i skolepenger.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_vero_*
Skrevet

Hei hei! Dette er jo igrunn ikke et svar på tråden, men et spørsmål til på tråden :)

Jeg har alltid villet bli veterinær, men når jeg begynte på videregående, var jeg så dum at jeg konsentrerte meg mer om venner og irritasjonsmomenter enn å gjøre lekser og komme nærmere drømmeyrket!

Jeg droppet realfag bortsett fra matte og jeg angrer syykt på det idag!

Har dårlige karakterer, og isteden for å ta en pause etter vgs for å jobbe å forbedre karakterene, valgte jeg å begynne på studier mot markedsføring og økonomi, Gud, ikke spør hvordan!

Jeg blir nå 21 år straks, og har 2 års utdanning bak meg... men det er jo ikke dette jeg ønsker! :(

Har jeg noen som helst sjanse til å bli det jeg ønsker å bli?

Jeg er villig til å jobbe hardt, dersom det er mulig!

Takk for svar!

OG til deg som startet tråden, vil jeg anbefale deg å gjøre det stikk motsatte av meg når du begynner på videregående!

Jobb hardt og målrettet, så skal du se det går bra!

Til hvilken vgs du burde velge, vil jeg si at du bør velge en almennfaglig linje!

Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette var akkurat som å lese om meg selv vero.

Jeg brydde meg ikke noe særlig om skole på vgs, og prioriterte stort sett venner og det meste bortsett fra å jobbe med fagene.

Nå er jeg 21 år og har endelig funnet ut at det er veterinær jeg virkelig vil bli.

Dermed har jeg tenkt å forbedre karakterer ved å ta de opp som privatist for å komme meg inn på skolen.

Jeg vet at jeg kan klare det nå som jeg virkelig jobber mot et mål som er en stor drøm for meg.

Det fins nok håp for oss også :)

Skrevet
Jeg blir nå 21 år straks, og har 2 års utdanning bak meg... men det er jo ikke dette jeg ønsker! :(

Så bra at du har funnet ut hva du vil satse på når du fortsatt er så ung! :jepp: Klart du kan bli vetrinær, bare å ta videregående fag som privatist det, eller gjennom Friundervisningen eller andre tilbud der du betaler for undervisning. Så søker du når du er kommet i mål med karakterene.

Verre med meg som er 33 og har kjempelyst til å bli vetrinær, men er bundet med mann og barn og har ikke mulighet til å studere i Oslo om jeg fikk studieplass en gang. 21 er ingen alder, stå på! Og lykke til!!! :klemmer:

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet
De beste skolene ligger vel i USA, Australia og England. Ellers er veterinærhøgskolen i Danmark anerkjent, og skolen i Østerriker er også kjent for å utdanne gode veterinærer. I USA, Aussie og England må du betale skolepenger, og det er DYRT, hele studiet kommer gjerne på nærmere en million bare i skolepenger.

Har du internettaddressa til veterinærhøgskolen i Danmark??

Gjest Gjest_vet
Skrevet

På hvilken måte begrunner du dette utsagnet? ? ?

å få autorisasjon i Norge om du er utdannet i USA eller Australia er jo en tidkrevende prosess såvidt meg bekjent.

Og i USA er vel ikke studiene noe bedre enn i Europa. Bare annerledes lagt opp, og med en litt annen fokus uten at jeg skal si at det ene eller andre er bedre. dette var ukjent for meg!

Og til Ts: uansett hvor i utlandet du utdanner deg får du med deg en annen kultur og et annet språk på kjøpet. bakdelen er at du er langt unna og det er svært viktig å bygge seg et nettverk i det landet du studerer slik at du har støttespillere når eksamensperioder og studier blir tøffe. og de blir fort mye tøffere enn i Norge der studiet er mye mer tilrettelangt til at alle SKAL hales igjennom og følges opp etter alle kunstens regler.

det er ikke i alle land det er slik. da må du selv ta mer ansvar.

Skrevet
På hvilken måte begrunner du dette utsagnet? ? ?

å få autorisasjon i Norge om du er utdannet i USA eller Australia er jo en tidkrevende prosess såvidt meg bekjent.

Og i USA er vel ikke studiene noe bedre enn i Europa. Bare annerledes lagt opp, og med en litt annen fokus uten at jeg skal si at det ene eller andre er bedre. dette var ukjent for meg!

Og til Ts: uansett hvor i utlandet du utdanner deg får du med deg en annen kultur og et annet språk på kjøpet. bakdelen er at du er langt unna og det er svært viktig å bygge seg et nettverk i det landet du studerer slik at du har støttespillere når eksamensperioder og studier blir tøffe. og de blir fort mye tøffere enn i Norge der studiet er mye mer tilrettelangt til at alle SKAL hales igjennom og følges opp etter alle kunstens regler.

det er ikke i alle land det er slik. da må du selv ta mer ansvar.

Jeg begrunner det utsagnet i at det er de universitetene som er anerkjent som de beste i verden av bl a den europeiske veterinærorg (husker ikke de eksakte navnet, men det er dem som reiser rundt på de forskjellige univeristetene for å bedømme kvaliteten på utdannelsen).

Som utenlandsstudent selv så må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg har studert i utlandet, da får man gjerne et litt annet perspektiv og en annen innfallsvinkel til mange ting enn i Norge. PÅ mange områder henger vi litt etter her i Norge, så det kan være godt å få impulser fra utlandet.

• 5 måneder senere...
Gjest victoria, kalnes vgs.
Skrevet

Hei, hei!

Jeg skriver skoleveien litt enklere enn det de andre har gjort, men tanke på at du er såpass ung, og kanskje ikke forstår alle ord og utrykk ennå :-)

Planen min er å bli vetrinær, både stor og smådyrsvetrinær, jeg går på kalnes vgs, naturbruk m./ studiespessialiserende, og T- matterettning.

Kalnes vgs er en utrolig skole, kan ikke beskrives med ord, uffatelig miljø og lærdom, ikke minst anbefales hvis du bor i nærheten.!

Da kommer du ut med SPESIELL studiekompitanse, noe som er et krav, jeg skal ta min ikke obligatoriske verneplikt i millitæret, hæren, noe jeg ser frem til, dette kan jo ha betydning for deg senere, ved jobbsøk, man blir sett på som en meget seriøs person, når man har vært i millitæret og et jente.

Samtidig som du får 2 poeng, man kan samle tilsammen 17 ekstra poeng i alt, 8 for alderspoeng og 5 for realfag osv, folkehøy skole får du 2 for, enkelt og samle, men tar tid.

Så tar man bare den vanskeligste matteveien også kalt R1, Biologi og Kjemi, du kan jo gå inn på Norges vetrinærhøyskole sin hjemmeside: www.veths.no, les mer om krav etc.

Snittet for å komme inn nå, er 5,9 for kvinner og 5,4 for menn, diskriminerende!! (Tror det er det nå) Du bør ha 5,4 i snitt og skaffe deg poeng.

Mens i danmark er snittet bare litt over 4, men til gjengjeld tar de inn meget få nordmenn, under 10 i året, samme gjelder sverige ca.

Jeg for min del ønsker og studere i england, eller usa, og jeg mener at de er kommet mye lenger når det gjelder kunnskap om rett og slett utdannelsen og hjelp til dyrene, akkurat som det gjelder doktorgraden, der er kommet mye, mye lenger enn oss!

Men det opptil en hver, og jeg følger det jeg mener selv.

Ønsker deg masse lykke til med utdannelsen din!

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg har også gått naturbruk på vgs og kommet ut med spesiell studiekompetanse, men det er egentlig ikke noe jeg anbefaler hvis du skal ta den mest effektive veien. Hadde inntaket til vet. høyskolen vært litt basert på praksis ville det å gå naturbruk vært veldig lurt fordi du får praksis, men du har som regel ikke sjans til å få nok ekstrapoeng ved å gå den linjen til å komme inn på vet.høyskolen. Ivertfall fikk du ikke det for 4 år siden. Jeg gikk naturbruk og skulle bli veterinær. Tok alle realfag jeg kunne ta innenfor naturbukslinjen, og fikk ganske bra karakterer, tok biologi og kjemi et år etter vgs. og kom ikke inn på vet.høyskolen i Norge. Jeg kom inn på vet.høyskolen i Edinbourgh, men siden Norge ikke er medlem av EU betaler Norske studenter MYE mer skolepenger i England og Skottland (sikkert det samme andre steder). Det ble rett og slett for dyrt.

Det jeg anbefaler er å stålsette seg for tre år på allmenn med ganske hard jobbing, sjekk inntakskravene for hva slags matte/kjemi osv du trenger, og ta alle ekstrapoeng du kan få. Evt. ta et ekstra år med de fagene du trenger for å komme inn hvis det blir for mye på tre år. Vil du inn på vet.høyskolen må du nok jobbe hardt og være helt sikker på at det er det du vil bli. Og selv om det er lettere karaktermessig å komme inn i utlandet er nok studiene mye tøffere som noen her har nevnt. Selv studiene her i Norge er ganske tøffe...

Men er man målbevisst og jobber hardt kan man få det til. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...