Gå til innhold

Den daglige utfordringen av toleransen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med fare for å pådra meg alle som har problemer med rettskriving sin vrede:

Hvorfor er det påfallende mange av de som har disse "er jeg unormal"-innleggene inne på "Seksualitet" som skriver dårlig norsk? Et innlegg som i utgangspunktet kan være vanskelig å ta helt seriøst, blir kanskje enda vanskeligere å ta seriøst ved dårlig språk.

Er det noen som sitter og utfordrer KG-lesernes toleranse, og morer seg med snodige innlegg om f.eks. tiss, bæsj og promp - og ser hvor det bærer avsted? Eller er det rett og slett ufattelig mye dårlig norsk ute og går? Eller ufattelig mange som lurer på om de er unormale?

Alle dyslektikere og nybegynnere i norsk får ha meg unnskyldt, men det med utfordringer for folks toleransegrense streifet meg her forleden etter flere mistenkelig "liksom-dårlig-norsk"-innlegg på nevnte forum.

På en måte er det jo litt stilig om noen bevisst sitter og kødder med å starte sånne innlegg - bare for å avsløre hvor snevre enkelte kan være i sin oppfatning av seriøsitet, hva som er unormalt og ikke. Samt demonstrere hvor fort vi dømmer utifra f.eks. dårlig språk.

Når synes du det er litt vanskelig å være tolerant, og holde fingrene vekke fra tastaturet og "svar"-knappen - fordi du vet at dette faktisk kan være seriøst ment og utilsiktet fremstilt på en måte som kan trekke seriøsiteten i tvil?

Eller har du kanskje ingen problemer med bare å hoppe over slike innlegg og la de dø ut av seg selv?

Vibeke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går som regel ut ifra at den som skriver er seriøs og svarer deretter. Syns det er mange her som er veldig raske med å trekke slutninger om en person utifra et enkelt innlegg.

Innlegg som tydelig er bare tull og tøys overser jeg glatt.

Så lenge man ikke vet noe om personen som skriver syns jeg man bør være høflig og ikke påstå at vedkommende er pedofil f.eks.

Men det virker desverre som om mange glemmer alt som heter folkeskikk når de sitter foran pc`en...

Skrevet

Man danner jo seg et visst bilde av personene her inne utifra det som skrives.

Hvis du leser innlegg som er seriøst ment, men etter din mening er helt på jordet - er det vanskelig å si ifra hva du mener på en høflig måte da, Englepusen? Og samtidig får du helt klart fram hva du mener?

Vibeke

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg klarer aldri og holde meg :oops: alle innlegg som begynner med "er jeg normal/unormal" er som regel skrevet av folk som enten vil kødde eller fjortissjenter som tror man kan bli gravid av å kysse :roll: slike folk er uinteressante.

Minnie

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å si hva jeg mener om ting men fremdeles være høflig. Tror verden hadde blitt et bedre sted om alle hadde forsøkt å være litt mer tolerante.

Jobber i et serviceyrke så jeg er veldig opptatt av å være høflig og hjelpsom. Men jeg regner meg selv som en meget tolerant person. Men jeg liker ikke mennesker som mener at deres mening/tro er den eneste rette og prøver å presse den på andre!

Skrevet

Hvis jeg leser et innlegg som er seriøst ment, men etter min mening er helt på jordet, går jeg videre til å lese et annet innlegg. Jeg har jo ikke noe å tilføre den som la inn innlegget.

Hakkingen som kommer her inne er til tider ekstrem, og jeg skulle ønske flere kunne holde seg til å kommentere kun der de faktisk har noe å bidra med.

Unntaket er selvsagt tråder der man er sikker på at dette er spøk, og der man kan ha det moro uten at det går utover noen som faktisk ikke er så opplyst som meg :ler:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Men jeg liker ikke mennesker som mener at deres mening/tro er den eneste rette og prøver å presse den på andre!

Nå var du deilig diplomatisk :wink:

Minnie

Skrevet

Jeg synes sånne innlegg er litt interessante jeg, Minnie.

Hvis de er seriøst ment, sier det jo litt om hva folk trenger å vite mer om. Tabu-belagte områder som sex, kropp o.l. er jo kanskje også spesielt viktige å få vite mer om - siden det angår oss alle. Flere undersøkelser er jo gjort som viser at kunnskapene rundt sex og kropp er overraskende dårlig, kanskje spesielt blant ungdom.

Og er de bare kødd, er de også litt interessante. Med henblikk på reaksjonene de utløser, hos meg og hos andre.

Ja, jeg synes det er mange rare spørsmål ute og går. Mange ganger må jeg sette meg på hendene for ikke å svare: "Vet du ikke selv noe så innlysende?" eller noe i den duren. Noen folk klarer bare ikke bruke huet - og jeg har mange ganger stor trang til å fortelle dem akkurat det. Jeg klarer bare ikke være høflig. Enkelte ganger er en oppfordring til å bruke hjernen på sin plass, synes jeg.

Samtidig har jeg jo flere ganger spørsmål jeg selv er redd for å stille - fordi jeg vet de kanskje oppfattes som om de kommer fra "an airhead". Og rettskrivingen min er helt på trynet enkelte ganger også, he he.

Synes likevel det kan være vanskelig å være tolerant mange ganger, ja.

Vibeke

Skrevet
Hvis jeg leser et innlegg som er seriøst ment, men etter min mening er helt på jordet, går jeg videre til å lese et annet innlegg. Jeg har jo ikke noe å tilføre den som la inn innlegget.

Har du virkelig aldri behov for å legge inn et svar som motvekt til det som står der da, Sissan? Ikke behov for å åpne andre folks øyne litt?

Vibeke

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Noen folk klarer bare ikke bruke huet - og jeg har mange ganger stor trang til å fortelle dem akkurat det. Jeg klarer bare ikke være høflig.

Jeg smeller til folk når jeg synes det er på sin plass- og det er ofte.

Minnie

Skrevet
Har du virkelig aldri behov for å legge inn et svar som motvekt til det som står der da, Sissan? Ikke behov for å åpne andre folks øyne litt?

Joda - ofte lyst til å legge inn motvekt :ler: .

Åpne andres øyne? Nei det har jeg gitt opp etter flere år på KG :D

Det kommer sjelden noe godt ut av det....

Men dersom det er en diskusjon jeg har oppfatninger om, deltar jeg.

Dersom noen imidlertid legger inn en tråd og lurer på om de er dumme som f.eks. får allergiske reaksjoner av å se andre mennesker kysse på gata eller lignende, da holder jeg meg unna. Har liksom ikke helt energi til å gi meg ut på endeløse diskusjoner med mennesker som er født eller lever på en helt annen planet enn meg. Derfor er jeg sjelden innom foraene om seksualitet og samliv f.eks. Det er FOR mye rart der - og gjentatte tråder om det er greit å være utro om typen jobber mye - nei, jeg orker bare ikke.

Skrevet

Minnie

Poenget er, Minnie, at det ofte tar seg dårlig ut å "smelle til folk" (verbalt her på forumet) hvis man ikke får gjort det på en ålreit måte. Uten å synke ned på samme nivå som den man svarer, eller om mulig synke enda dypere.

Det er en kunst å fortelle andre at de er idioter, uten å fremstå som idiot selv.

Her ligger mitt problem nemlig. Jeg synes mange ganger det er så viktig å si ifra, men å få sagt ifra på riktig måte er en utfordring!

Vibeke

Skrevet

Minnie

Men tror du de lærer av det da?

Min erfaring er at folk heller går i vranglås enn å ta til seg visdom dersom de blir utsatt for argumentasjon av typen "smelle til"... Dersom målet med diskusjonen er å opphøye seg selv i fjerde potens og få andre til å føle seg dumme, er dette kanskje grei diskusjonsteknikk.

Dersom målet er å få andre til å innse det som for en selv er åpenbart, tror jeg det finnes bedre veier å gå.

... og av og til må man bare innse at det er håpløst (noe jeg kanskje burde gjort istedet for å svare her - men det er verdt ett forsøk om ikke annet :ler: )

Skrevet
Det er en kunst å fortelle andre at de er idioter, uten å fremstå som idiot selv.

Her ligger mitt problem nemlig. Jeg synes mange ganger det er så viktig å si ifra, men å få sagt ifra på riktig måte er en utfordring!

Men hvis noen virkelig er idioter - tror du at du kan få dem til å forstå det? :ler: Tror du det finnes en god måte å snakke til en idiot på?

Og hvorfor i all verdens land å rike er det viktig å si fra? Om folk vil være idioter - så la de være det - du trenger jo ikke å omgås disse menneskene?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Tror ikke at slike mennesker har evnen til å ta til seg info. så det er hvertfall bortkastet tid å forsøke å forklare dem noe. Da er det bedre å få de til å grine og løpe vekk med halen mellom beina :D

Det kalles finting- noe jeg liker! Brukte det senest i går kveld med stort hell.

Minnie

Skrevet

Idioten selv er kanskje vanskelig å forandre, Sissan, men ved å påpeke idiotiet er det gjerne muligheter for å få stoppet det fra å spre seg.

Vibeke

Skrevet

Har jo etterhvert skjønt at noen har glede av det - dvs. finting :o

Selv skjønner jeg ikke vitsen verken på web eller IRL. Derfor svarer jeg som sagt ikke på slike innlegg.

(Unntaket må jo være denne tråden da :blunke: - no offence damer :ler: )

Skrevet
Idioten selv er kanskje vanskelig å forandre, Sissan, men ved å påpeke idiotiet er det gjerne muligheter for å få stoppet det fra å spre seg.

Hæ?? :ler::ler::ler::ler:

Frelse verden liksom? :ler::ler::ler:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Har jo etterhvert skjønt at noen har glede av det - dvs. finting :o

Det er ganske så morsomt når du får motparten til å utbryte ting som "du er ond", "hvorfor gjør det dette/skriver du slik" buhu :ler:

Naturlig deilig ondskap :ler:

Minnie

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Frelse verden liksom? :ler:  :ler:  :ler:

Ha Ha- bra idè.

Minnie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...