Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mareilla
Skrevet

Hei.

Jeg har en veldig god veninne, som jeg er veldig glad i og som jeg finner på masse morro med. Problemet er bare at vi er i vidt forskjellig økonomisk situsajon.

Jeg har aboslutt ikke dårlig råd, tjener over gjennomsnittet, har bil og leielighet. Men er generlt økonomisk, sparer litt til dårligere tider og handler der det er billigst. Ikke gjerriknark, men bevisst på å aldri bruke penger jeg ikke har.

Veninnen min kommer fra en familie med masse penger (vi snakker 20 på skattelistene) og har aldri hatt en ordentlig jobb, men har en stor formue og får styrehonorar. Hun har på en måte ikke noe forhold til hva ting koster, og spør gjerne far om penger til ny leilighet ol. Jeg er ikke misunnelig og hun er ikke snobbete, skrytete eller noe sånt. Men kanskje litt "naiv" til hva penger egentlig er verdt.

Vi har lenge pratet om å reise bort, og nå har vi bestilt fly. Jeg sjekket nettet ut og inn og fant endelig noe rimelige, bra biletter til oss. Hun skulle ordne hotell, og jeg presiserte mange ganger at det måtte være en fornuftig pris for jeg har egentlig ikke penger til å reise på tur. Jaja, selfølegelig, også har hun booket et superdyrt hotell. Ja, det ser superduper fint ut, men jeg har ikke råd. Og jeg vet at om jeg bruker alt for mye penger på å bo der, så gleder jeg meg uansett ikke over turen.

Og det er her poenget mitt kommer inn, hun forstår ikke hva jeg mener. Hun forstår ikke hva det vil si å ikke ha råd. At nei, jeg kan ikke be pappa om penger til å bo på 5 stjernes hotell.... Grrrrr, må ringe henne nå og prøve å nå frem. Er bare så vanskelig, er ikke så flink til å si i fra og gjør alt for ofte ting jeg egentlig ikke vil, for å slippe å ta en konfrontasjon eller å såre noen.

Sukk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi har gjort i en slik situasjon er at de som vil bo på et dyrere hotell etc, må betale mellomlegget til dem som egentlig ønsker å bo billigere. Dette har ikke vært et problem, og detsom man er gode venner skal det også gå greit å godta dette. Det handler ikke om å ta i mot allmisser, men at den som insisterer på å bo dyrt og fint må regne med at ikke alle har råd til dette og derfor betale mer.

Skrevet

Jeg har også en venn som er "født til penger", om ikke helt skjønner at ikke alle har råd til alt de har lyst på hele tiden. Han skryter ikke av pengene sine, og er ikke høy på pæra-typen, men det er det at han har så utrolig tungt for å skjønne det når jeg ikke har råd til noe... Da jeg skulle kjøpe leilighet gikk jeg rundt og så i evigheter før jeg fant noe jeg både likte -og- hadde råd til. Han kom ofte med forslag til leiligheter jeg kunne gå og se på, og de var stort sett alltid et par millioner over min prisklasse, noe han ikke skjønte i det hele tatt. "Men liker du den ikke da?" "Joooo, men den er jo alt for dyr!" "Men du kan jo ta opp lån?" "*gremme seg*". At jeg ikke har råd til å reise på ferie er også veldig snodig. "Jammen, det koster jo bare 10 000?". At jeg ikke har bil likeså. "Er det ikke tungvindt å ta bussen da? Hvorfor kan du ikke bare kjøpe deg bil?". Det er utrolig slitsomt i lengden.

Hvis din venninne skal bestille noe for dere begge, så holder det ikke å bare si "ikke dyrt", for dette er et alt for relativt begrep. Du må si en spesifikk pris det ikke må overstige, så blir det lettere for dere begge. Det finnes folk som faktisk synes et rom til 3000 kr natten er en skikkelig god deal... Det er slikt jeg gjør med min venn: jeg sier alltid en konkret sum som er max hva jeg kan bruke.

Skrevet
Hvis din venninne skal bestille noe for dere begge, så holder det ikke å bare si "ikke dyrt", for dette er et alt for relativt begrep. Du må si en spesifikk pris det ikke må overstige, så blir det lettere for dere begge. Det finnes folk som faktisk synes et rom til 3000 kr natten er en skikkelig god deal... Det er slikt jeg gjør med min venn: jeg sier alltid en konkret sum som er max hva jeg kan bruke.

Det tror jeg var et kjempegodt råd. Venninnen til trådstarter har tydeligvis ikke peiling hva som er dyrt eller ikke, så konkrete tall er nok nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...