Gå til innhold

Hvor lenge har dere klær

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

..eller gir dem bort.

Dette varierer jo for ulike typer plagg, men litt sånn generelt?

Hvor lenge holder feks en olabukse for dere?

Eller hvor en vinterjakke?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinterjakken min ble byttet ut nå i år etter.. Hmmm.. 5 år? En god duffelcoat.

Noen av de klærne jeg har i dag har jeg vel hatt i nærmere 10 år (ikke akkurat ting som har vært i daglig bruk), mens et par sko jeg kjøpte i mai i år ble kastet alt nå i november etter kun 6 måneders bruk.

Hvor fort ting blir "kastbart" kommer vel ann på:

- hvor mye man bruker det

- hva det brukes til (treningsklær slites fortere enn "ballklær")

- kvalitet

- tilfeldigheter (uhell kan jo skje)

osv

Altså varierer det VELDIG!!

Skrevet

Bruker dem til de er hullete, slitt og eller har mistet fargen og formen.. Da kastes de som regel..

Er de for små og ok, så går det til Fretex eller lignende :)

Skrevet (endret)

Jeg går med mine klær til de enten blir for små eller til de er slitt og ødelagt. For små klær går da til Fretex - noen som vet hva man kan gjøre med klær som er ødelagt? (Hull utenfor søm og generelt slitt)

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg kaster klær når de er utslitt. Det som ikke passer eller jeg ikke synes er fint lenger henger og henger... KAN jo hende det passer eller blir fint etterhvert... :fnise:

Gjest Gjest_Mediocre_*
Skrevet

Varierer veldig , kommer jo mye an på kvaliteten. En bukse fra only jeg kjøpte når jeg var 15 kasta jeg ikke før for et par uker tilbake (brukt i 6 år), da var den helt utslitt.

Andre ting kaster jeg / gir bort etter kort tid. Hvite tynne gensere som blir gule under armene f.eks, eller som mister elastiteten, dem kaster jeg etter maks 2 år. Kan gi bort plagg jeg ikke liker lenger til yngre kusiner.

Skrevet
Det som ikke passer eller jeg ikke synes er fint lenger henger og henger... KAN jo hende det passer eller blir fint etterhvert... :fnise:

Ja, har den del av de klærene som bare ligger å venter på sin nye glansdag.. Eller håpet om at jeg skal lære meg å sy og får sydd om :tunge1:

Skrevet
Jeg går med mine klær til de enten blir for små eller til de er slitt og ødelagt. For små klær går da til Fretex - noen som vet hva man kan gjøre med klær som er ødelagt? (Hull utenfor søm og generelt slitt)

Ødelagte klær kan også gis til fretex. Bare merk posen med at det er ødelagte klær. Da blir klærne brukt til å lage shoddy, nødtepper og sånne ting.

Skrevet

Så lenge de passer og ikke er slitte/ødelagte eller har forandret formen e.l. så kastes de ikke. Det hender jeg tar en skikkelig opprydding og finner fram klær jeg ikke har brukt på et år, men som ikke er ødelagte og de gis til Fretex.

Skrevet

Bukser kan jeg ha opp mot to år. Men problemet er vel det at de ikke passer lengre at det er derfor at jeg bytta ut mange fjor :fnise: jakker kan jeg vel ha fra alt mellom 1-5 år vil jeg tippe, jeg har noen jakker som jeg har fra da jeg var 15 og bruker dem enda, men også på denne fronten har jeg bytta ut noen fordi di ikke passa! Men fra nå av tror jeg nok jeg kan ha dem til jeg blir lei eller til de blir slitte fordi jeg tviler på at jeg vil vokse noe mer (bortsett fra nå i graviditeten, men vil nok gå tilbake til der jeg er nå)

Skrevet

Bruker dem til jeg er lei, så gir jeg dem videre til venninner.

Noen klær kan bli i flere år, mens andre bare noen mnd.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Klær som har blitt tydelig slitt eller ødelagt slik at jeg ikke kan sy dem i stand, kvitter jeg meg med. Jeg pleier å gi til Fretex i tilfelle noen syns det er greit at klærne er slitt, men enkelte ting blir kastet om de er alt for stygge.

Jeg har enda ikke opplevd å vokse ut av klær, men klær jeg er lei av, legger jeg bakerst i skapet, for så å ta dem fram igjen om en stund. Jeg syns det er morsomt å bruke dem igjen etter en pause, og det er nesten den samme følelsen som å kjøpe seg noe nytt.

Når det gjelder kvalitet, varierer det sånn. Noen klær har blitt slitte etter ikke alt for mange vask, mens andre varer og varer og er like fine etter flere år. Jeg har faktisk klær jeg brukte på ungdomsskolen som fortsatt er fine i formen, og som det er mulig å bruke (de korte t-skjortene får imidlertid lov til å ligge :ler: - det er ikke alt man brukte som 15 åring som passer seg ti år senere.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...