Gå til innhold

lokaler til vielse

Gjest Gjest_bergensbrud_*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i Bergen august 2008, men har enda ikke funnet et sted til å ha vielsen. Ingen av oss er religiøse, og det vil derfor bli feil å ha vielsen i kirken, men vi vil heller ikke gifte oss i tinghuset. Vårt store ønske er å ha vielsen ute, men bergensværet er jo ikke alltid like perfekt for det!

Har noen erfaringer fra utendørs bryllup i Bergen eller forslag til mulige lokaler vi kan ha vielsen i? Blir veldig glad for alle forslag! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syns jeg også var veldig interessant, siden jeg muligens får et Bergensbryllup jeg og! :popcorn:

Gjest *Emma* ikke innlogget
Skrevet

Har ikke konkrete tips for Bergen, men mange steder som har selskap har også ett alternativ for vielse.

Jeg har servert endel ganger på ett sted i Akershus. Det ligger veldig fint nedtil en innsjø og der er det endel som har vielsen i hagen før de har selskapet inne. Noenganger tillater ikke været det og da har vi gjort om ett av rommene inne til vielsessted med stoler og pent pyntet "alter". Ikke like fint som ute, men definitivt veldig koselig :)

Skrevet

Vi giftet oss i sidehuset til et fyr, helt ved skjøen og store induer ut mot havet. Nydelig. Kanskje finnes det et nydelig gammelt sjøhus en plass, som er maritimt og intimt innredet? Det ville jo være litt i Bergensånd.

Det finnes sikkert mange litt eldre fine hus det går ann å ha en vielse i. Som nevnt her er det også mulig å ha vielse og fest på samme sted, om de har mange rom, fin hage et. Det sparer jo mye tid/transport.

Desverre har jeg ingen dirrkte tips til Bergen.

Gjest nextlife
Skrevet

HAr heller ikke konkret tips for Bergen, men har erfaring fra servering, og vet at disse "gutteklubbene",-de ulike losjene har mange flotte lokaler, som godt kunne passe til seremonirom. Vet at Frimurerlosjen har flotte lokaler

Gjest antigartner
Skrevet

Enig i forslaget om å ha det i eller ved selskapslokalene. F.eks Villa Skjoldnes ved Nordåsvannet (nydelig hage der, i tilfelle finvær :) ) eller legenes hus på Kalfaret. (Tror den siste fremdeles leier ut selskapslokaler. De gjorde i alle fall det tidligere.)

Skrevet
Enig i forslaget om å ha det i eller ved selskapslokalene. F.eks Villa Skjoldnes ved Nordåsvannet (nydelig hage der, i tilfelle finvær :) ) eller legenes hus på Kalfaret. (Tror den siste fremdeles leier ut selskapslokaler. De gjorde i alle fall det tidligere.)

Hvordan kommer man i kontakt med de på legenes hus? Klarte ikke å finne noe særlig informasjon på nett.

Villa Skjoldnes har jeg hørt om før.. ligger det langt utenfor byen?

Skrevet

Vi har allerede booket selskapslokaler, Rekstensamlingene, som er utrolig flotte lokaler med veldig mye kunst. Men vet ikke helt om noen av rommene inne passer å ha vielsen i. Og de har ikke noe hage vi kan ha vielsen i :( så da er vi nesten tilbake til null når det kommer til vielsen!

Og hvis vi har vielsen på samme lokasjon som festen skal være, må vi nesten ta bildene der eller ta de før vielsen...og ingen av de alternativene frister ikke så mye!

Skrevet

Leste en gang her om noen som hadde hatt vielsen i Trollsalen (er det ikke det det heter, det nye bygget på Trollhaugen, der Grieg bodde?)

Vi giftet oss på samme sted som vi hadde selskapet. Dvs vi hadde vielsen i et gammelt fjøs som var gjort om til selskapslokale, og så hadde vi festen på låven rett over. Fotograferingen tok vi før vielsen, det fungerte veldig bra. Hadde avtale med fotografen om at dersom været tillot det, skulle vi først ta noen studiobilder og så skulle hun bli med oss til vielseslokalet, og rigge til utstyret sitt mens vi hadde vielse, og så skulle hun ta noen flere bilder mellom vielsen og middag. Desverre ble været alt for fint til å ta utendørsbilder (nysnø og stålende sol i april ble alt for skarpt og hardt lys, hadde vært bedre med overskyet vær)

Gjest Blondie65
Skrevet
Vi har allerede booket selskapslokaler, Rekstensamlingene, som er utrolig flotte lokaler med veldig mye kunst. Men vet ikke helt om noen av rommene inne passer å ha vielsen i. Og de har ikke noe hage vi kan ha vielsen i :( så da er vi nesten tilbake til null når det kommer til vielsen!

Og hvis vi har vielsen på samme lokasjon som festen skal være, må vi nesten ta bildene der eller ta de før vielsen...og ingen av de alternativene frister ikke så mye!

Her har du MANGE muligheter:

Gamlehaugen med hage ligger jo like i nærheten - kan den lånes/leies for vielse?

Trollhaugen er allerede nevnt.

Fana roklubb, Bergen Cykleklub (tror det skrives sånn) og Villa Skjoldnes har alle lokaler i nærhet til sjøen i samme området.

Fjøsanger hovedgård liker like bortenfor.

Skrevet

Har sett at folk har gifta seg på Fløyen. Må jo være fint, spesielt på en god dag. Eller i Paviliongen ved Festplassen. Det er så fint der når der er masse blomster. Men bør vel ikke være spesielt redd for oppmerksomhet på noen av disse stedene, spesielt ikke om sommeren :fnise:

Statsråd Lemkul er jo også flott da - men kanskje litt dyr? Det gjelder sikkert også Håkonshallen, hvis det i det hele tatt er mulig å gifte seg der. Men flott hadde det nok vært.

Ellers så kan det jo hende et av de gamle, fine hotellene har et egnet lokale hvis dere har festen på samme sted. Terminus for eksempel. Eller hva med bryggen utenfor restauranten til Admiral?

Ellers så ser jeg for meg at det må være flott å ha både vielse og fest på Cornelius, selv om jeg aldri har vært der.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bergenhus festning er jo også en flott plass for vielse.

Skrevet

Kronstad hovedgård er også en fin plass for vielser. De har hatt et par der før. ;) Kommandantboligen i Gravdal kan også gjerne være noe. Galleri nygaten er flott og det er helt sikkert nydelig oppå Fløyen også.

Skrevet

Gamle Bergen er kjempefint! Men det er kanskje ikke stort nok til å ha en vielse inni, dersom været slår seg vrang.

Gjest Blondie65
Skrevet
Gamle Bergen er kjempefint! Men det er kanskje ikke stort nok til å ha en vielse inni, dersom været slår seg vrang.

De har Gamle Bergen Tracteursted som de bruker som selskapslokale. Går an å trekke inn der vel etter avtale?

Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag! Har sendt ut en del mailer med forespørsler, håper på raske svar :D

• 1 måned senere...
Skrevet
De har Gamle Bergen Tracteursted som de bruker som selskapslokale. Går an å trekke inn der vel etter avtale?

Oj, så denne nettopp. Joda, det går an det, men Tracteurstedet er ikke så veldig stort. Stort nok dersom man ikke vil ha veldig mange gjester, selvfølgelig.

Skrevet

Jeg antar at siden dere ikke ønske kirkebryllup eller tinghusbryllup, så skal dere ikke vies av hverken prest eller dommer. Hvem skal vie dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...