Gå til innhold

Barn og familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 28 år som ønsker innspill på en ganske vanlig, men vanskelig problemstilling:

Hvilken betydning kan det ha for en 4-åring at foreldrene ikke bor sammen? I dette tilfellet bor barnet sammen med mor, men treffer far ofte, som bor i nærmiljøet.

Håper på respons snarest, og vil gjerne høre flere synspunkter.

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er en kvinne på 28 år som ønsker innspill på en ganske vanlig, men vanskelig problemstilling:

Hvilken betydning kan det ha for en 4-åring at foreldrene ikke bor sammen? I dette tilfellet bor barnet sammen med mor, men treffer far ofte, som bor i nærmiljøet.

For mange betyr det veldig lite. For andre betyr det mer. Det er UMULIG å være bastant og si at det betyr "det eller det". Det viktigste er at barnet får mulighet til å bygge trygge relasjoner til begge foreldrene og at foreldrene ikke får bruke finurlige måter til å motarbeider barnets behov for mye kontakt med begge foreldrene.

Men slik jeg ser det har barn ingen glede av å bo sammen med to foreldre som ikke fungerer som et par. Slik sette er det bedre for barnet at foreldrene bor hver for seg.

I en oppbruddsfase tror jeg mange småbarn føler utrygghet og misforstår hva som skjer. I denne fasen er det viktig at barnet forstår at det fortsatt har nær kontakt med begge foreldrene og at barnet selv ikke får skyldfølelse. For det forstår ganske sikkert at mamma og pappa ikke lenger fungerer som det paret de var da barnet ble født.

Slik jeg ser det er stikkordet "trygghhet til å beholde det etablerte forholdet til foreldrene" som er viktigst.

Skrevet

Hei,

jeg svarte på innlegget som var postet under samliv og relasjoner (tror jeg). Kopierer inn svaret her :

Jeg tror at barn kan reagere veldig forskjellig, men det kommer jo veldig ann på hvordan forholdet mellom mor og far er. Hvis det er konflikter mellom dem vil jeg tro at barnet vil ta skader av det, særlig hvis det store og mange konflikter, men hvis dere har et godt og sundt forhold til tross for at dere ikke bor sammen så er det bare bra for barnet. Følg med på barnets reaksjon, det sier mye om hvordan barnet har det. Også er det også greit at mor og far har nogenlunde samme rutiner når det gjelder måltider, leggetider og andre regler (litt forskjell vil det jo alltid være og det tror jeg ikke gjør noe) slik at barnet ikke blir for forvirret :)

Og en annen ting jeg kom på: Gi barnet svar på det han/hun måtte lure på, slik som hvorfor bor ikke mamma og pappa sammen? Forklaringer som de kan forholde seg til ettersom hvor gamle de er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...