Elle Melle Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 De siste to årene har vi jevnlig blitt oppringt av noen folk som spør etter xx. Når vi svarer at hun ikke bor her, tror de oss ikke og bare fortsetter å mase. De nekter å si hvem de er, de legger av og til på om vi spør dem hvem de er og de dermed ikke får napp, de godtar slett ikke forklaringen om at det faktisk var nummerets forrige "eier" som het det, og at hun ikke har hatt dette nummeret på lenge. De er rett og slett ganske frekke og hører ikke på det vi sier og tar ikke nei for et nei. De nekter å slette oss fra listen "for om jeg ikke er xx kan jeg ikke kreve å bli fjernet fra listen heller." Men hvis jeg registrerer meg hos dem, DA kan de fjerne meg etterpå (ja liksom...) Jeg blir noe så inn i granskauen ! Hva gjør man? Jeg tror det er en "humanitær organisasjon" siden en av de mer uerfarne jentene som ringte mumlet noe om afrikahjelpen eller noe slikt en gang. Så det hjelper ikke å reservere seg mot telefonsalg. Men JEG har jo aldri hatt et kundeforhold til dem, så da kan de vel ikke drive å ringe meg sent på kvelden de neste ti årene bare fordi de har lyst? Er det i det hele tatt lov? Hva gjør man?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Dette er totalt useriøst. Har de skjult nummer? Har du vurdert å kontakte hun som hadde nr før slik at hun kan stoppe dem? Hvis du registerer deg og så angrer (skal være angrerett her) så får du jo vite hvem de er og så kan du klage på dem. Men skjønner jo at det ikke frister særlig da.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Kom på en ting du kan gjøre. Register deg i www.brreg.no med nei til telefonsalg. Da vil ditt telefonnummer være forbudt å ringe til.
Elle Melle Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2007 Dette er totalt useriøst. Har de skjult nummer? Har du vurdert å kontakte hun som hadde nr før slik at hun kan stoppe dem? Hvis du registerer deg og så angrer (skal være angrerett her) så får du jo vite hvem de er og så kan du klage på dem. Men skjønner jo at det ikke frister særlig da. Nei, de har et synlig 815 nummer. Men tele2 sier at det er telenors problem og telenor driter i oss siden vi er tele2-kunder... Hun som eide nummeret før er ikke å finne. De ringer oss jevnlig fra sfo-en der hun har barnet sitt også, de har av en eller annen grunn heller ikke skjønt at hun ikke har dette nummeret mer. Siden dette ikke er salg hjelper det ikke å reservere seg. De påstår jo at dette nummeret tilhører en kunde av dem, selv om det ikke er meg... Hvem kan man egentlig klage til?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Nei, de har et synlig 815 nummer. Men tele2 sier at det er telenors problem og telenor driter i oss siden vi er tele2-kunder... Hun som eide nummeret før er ikke å finne. De ringer oss jevnlig fra sfo-en der hun har barnet sitt også, de har av en eller annen grunn heller ikke skjønt at hun ikke har dette nummeret mer. Siden dette ikke er salg hjelper det ikke å reservere seg. De påstår jo at dette nummeret tilhører en kunde av dem, selv om det ikke er meg... Hvem kan man egentlig klage til? Du må IKKE tro på dem når de sier det ikke er salg og at du derfor ikke kan reservere deg. Det er en vanlig løgn. Jeg registrerte meg for noen år siden og de eneste som ringer meg nå er de som ikke respekterer registeret. Det er et par teleoperatører som spesielt utmerker seg (som jeg ikke er kunde av). Ingen veldedige organisasjoner har kontaktet meg etter at jeg reserverte meg. Post og teletilsynet er rett adresse for klagen. Du kan også søke opp nr på www.telefonterror.no for å finne ut hvem de er. www.datatilsynet.no har laget en klagemal - kanskje den kan være verdt å ta en titt på. De har også laget en oversikt over hva du kan reservere deg mot.
Elle Melle Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2007 Siden de påstår jeg er kunde, har jeg dermed et kundeforhold til dem og de har dermed "lov" til å ringe meg. Ingen reservasjon mot firmaer du har et kundeforhold til Telefonselgere kan også ringe deg dersom du har et «løpende kundeforhold» til firmaet. Telenor er blant de verste til å utnytte dette smutthullet i loven, og de regner det at du var abonnent hos dem for opptil 4 år siden som at du har et «løpende kundeforhold» til dem. Takk for fin link, fant nå i alle fall ut hvem de er.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Nå når du vet hvem de er sender du dem et brev der du gjør oppmerksom på at det ikke er du som er kunde av dem. Du ber derfor om at de kontakter NN (tidligere tlf. abonnement) istedet. Det kan være en god ide å nevne i brevet at du kommer til å klage videre til de rette instanser dersom telefonsalget deres rettet mot deg ikke opphører. Ta kopi av brevet. Pass på at det er datert. Hvis de ringer igjen sender du en klage til post og teletilsynet med kopi av brevet ditt. Det er nemlig ganske stor forskjell på selgere som ikke gidder å oppdatere listene sine med de opplysningene som du gir over telefon og en hel organisasjon som ikke gidder bry seg med norsk lov. Jeg tipper at de gir seg senest når de får en henvendelse fra øvrigheten. De må jo også kjenne til at det finnes programmer som "TV2 hjelper deg". Jeg vil også tippe at en del aviser vil være veldig interessert i saken også.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Vi har også det problemet med at vi blir nedringt av folk som skal ha tak i telefonnummerets forrige eier. Vi vet at den forrige eieren er død, og når vi sier det til telefonselgerne (ofte med en litt trist stemme selvfølgelig) så blir de gjerne litt paffe og lover at de skal rydde opp i listene sine med en gang. Faren min bruker en annen teknikk når telefonselgere skal ha tak i mamma. Han sier at de er skilt (bare løgn selvfølgelig) og at selgerne må slutte å ringe til han. Men jeg tror ikke det fungerer
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Men det er åpenbart ulovlig både det du opplever Gjenglemt og det trådstarter opplever. Dere har gjort dem oppmerksom på at den de søker ikke eksisterer på telefonnummeret de har ringt. Det er da deres plikt å oppdatere sine lister. Det er sånn at jeg nesten -håper- jeg skal få en slik henvendelse selv slik at jeg kan sette i gang det rette aparatet for å få en slutt på det. Jeg blir så avmektig forbannet av uthulingen av dette med reservasjonsretten.
MiniMjau Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Vi får til stadighet telefoner fra Afrika(mest sannsynlig Somalia, fant det ut bla via prefixet på nummeret som ringer). De sier bare "AH!!", "AH!!", og spør etter "somali people". Veldig mystisk.
Eve Luna Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 Hvorfor ikke bare late som om du er den tidligere eier og si at du ønsker å avslutte kundeforholdet? Kan hende det hjelper. Men jeg er enig at de på rapporteres til Post og teletilsynet.
Bat Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Kan du ikke true med å anmelde dem for trakassering eller noe annet som gjør dem mindre lystne på å ringe deg ? Eventuelt, så går det kanskje an å be teleoperatøren din om å sperre de aktuelle numrene som plager dere opp mot deres telefon ?
Elle Melle Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 6. desember 2007 Jeg tenker jeg skal føre en liten logg over når de ringer og fra hvilke nummer. Da har jeg noe håndfast å gå videre med. Takk for alle gode tips, det er deilig å dele fustrasjonen med noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå