Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #21 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes tapas er genialt!!!! Kanskje et teit sp.mål, men hvordan falt det i smak hos eksempelvis besteforeldre? Til TS, tapas er en form for buffet som gjerne har søreuropeisk smakstype, men det er mulig å lage norsk tapas også, våre typiske spekekjøttbord er ganske likt tapas. Det er bare mange småretter, men av en annen type enn koltbord. Hos oss gikk det greit med besteforeldre, men vi var også litt skeptiske til at de ikke skulle like det, da det var mye som var hvitløksmarinert etc. Men vi passet på å ha et par litt enklere retter som ville være trygge også for besteforeldrene. Eks laksespyd, potetsalat, og diverse typer brød, noen enkle fyllte grønnskaer som de likte godt og som ikke var så skummelt. Ellers var det hvitløksmariert scampi (MMM), spanske køttboller, hvitløkssteikte poteter, aprikossaus, spicy svinefilet, diverse salater, brød og dipper. Og alt til rett over 200 kr per pers. Vi hadde bestillt mat til 4-5 personer for mye (da det ble noen i siste liten avlysninger pga sykdom) men all maten forsvannt likevel da alle syntes det var så godt.
Susan Sto Helit Skrevet 6. desember 2007 #22 Skrevet 6. desember 2007 Vi endte på ca 100.000 Alt inkludert. (Bortsett fra bryllupsreisen.) Og da gikk vel 1/4 av dette til fotografen og alt som ble bestillt av bilder i ettertid. Hadde 40 gjester på 3-retters middag. Vi satte grensen på nære venner med partnere og av familie ble det kun onkler/tanter vi har en del kontakt med. Utgiftene våre ble forøvrig spredt en del utover året, både før og etter bryllupsdatoen. (Kjole, invitasjoner, pynt o.l. ble kjøpt i god tid før. Fotografen ble betalt i tiden etter, etterhvert som vi fikk bildene.)
Gummi Tarzan Skrevet 6. desember 2007 #23 Skrevet 6. desember 2007 Vi endte vel på cirka 130 000 kr i vårt bryllup tror jeg. Det inkluderte det meste, bl.a antrekk, blomster, vielse, 4 retters middag og fri bar hele kvelden for 70 gjester. Bryllupsreisen kom i tillegg. Det er helt sikkert mulig å få det billigere enn det vi hadde. Vi var så heldige å få god hjelp av foreldrene våre, så vi trengte ikke spare på så mye. Men det var slettes ikke et overdådig bryllup, men god mat og drikke var viktig for oss og det betalte vi mye for.
bunadbrud Skrevet 6. desember 2007 #24 Skrevet 6. desember 2007 (endret) Jeg har lyst til å komme meg under 50.000,-, alt i alt. Er det gjennomførbart? Det er fullt mulig viss en bare står på litt selv Men selvsagt, skal en ha 200 gjester er det for lite Men med 50 - 80 gjester bør det gå fint. Vi har et foreløpig budsjett på 55.000 Men da er det budsjettert med noen poster vi forhåpentlig vis slipper billigere unna med. Men slik er iallfall vår plan til et dødsbra bryllup til rundt 50.000: * Lokalet er et restaurert sjøhus med tilhørene "hus" - Min morfar er ansvarlig for huset - vi betaler ingenting * Mat - forrett lager min svigermor, hovedrett catering 170 pr pers (har budsjettert med 180) - dessert: buffet, som vi lager selv. Nattmat: min mors fiskesuppe. * Brullupskake: min tante baker - hun er veldig flink, lagde sin egen bryllups kake for 10 års siden og har lagd flere siden * Andre kaker - familie og venner baker * Klær: Vi gifter oss i bunader begge to. Må kun leie brundekrone * Fotograf - usikre om vi skal ha. flere fotokyndige både i familien og blandt venner Bare vær litt kreativ og har ork til å stå på litt selv, så sparer en mye.. Endret 6. desember 2007 av bunadbrud
Supramundane Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #25 Skrevet 6. desember 2007 Hos oss gikk det greit med besteforeldre, men vi var også litt skeptiske til at de ikke skulle like det, da det var mye som var hvitløksmarinert etc. Men vi passet på å ha et par litt enklere retter som ville være trygge også for besteforeldrene. Eks laksespyd, potetsalat, og diverse typer brød, noen enkle fyllte grønnskaer som de likte godt og som ikke var så skummelt. Ellers var det hvitløksmariert scampi (MMM), spanske køttboller, hvitløkssteikte poteter, aprikossaus, spicy svinefilet, diverse salater, brød og dipper. Og alt til rett over 200 kr per pers. Vi hadde bestillt mat til 4-5 personer for mye (da det ble noen i siste liten avlysninger pga sykdom) men all maten forsvannt likevel da alle syntes det var så godt. Dette høres kjempesmart ut! Må virkelig sjekke det nærmere. Har man så mange valg på tapas-restauranter også? Jeg har sett noen av de rundt omkring nemlig (jeg bor bokstavelig talt midt i Bergen sentrum) Vi endte på ca 100.000 Alt inkludert. (Bortsett fra bryllupsreisen.) Og da gikk vel 1/4 av dette til fotografen og alt som ble bestillt av bilder i ettertid. ... Vi satte grensen på nære venner med partnere og av familie ble det kun onkler/tanter vi har en del kontakt med. 1/4 på fotograf? Er det vanlig? Det føltes som fryktelig mye? Hvordan klarte dere å sette grensen egentlig? Kom det noen reaksjoner i ettertid? Jeg har en liten familie, men er veldig nær med noen, fjernere fra andre.. veldig vanskelig å ikke ta de med alikevel, siden vi er så få i utgangspunktet. Det er fullt mulig viss en bare står på litt selv Men selvsagt, skal en ha 200 gjester er det for lite Men med 50 - 80 gjester bør det gå fint. Vi har et foreløpig budsjett på 55.000 Men da er det budsjettert med noen poster vi forhåpentlig vis slipper billigere unna med. Hvis jeg regner raskt over hvor mange det ville blitt (dette ligger jo en god stund frem i tid, ingenting er avgjort enda), så ligger det på ca 50-55. Det burde jo la seg gjøre... Eller?
bunadbrud Skrevet 6. desember 2007 #26 Skrevet 6. desember 2007 1/4 på fotograf? Er det vanlig? Det føltes som fryktelig mye? Kan umulig være normalt!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #28 Skrevet 6. desember 2007 Dette høres kjempesmart ut! Må virkelig sjekke det nærmere. Har man så mange valg på tapas-restauranter også? Jeg har sett noen av de rundt omkring nemlig (jeg bor bokstavelig talt midt i Bergen sentrum) På tapasrestaurant får man bestille med så mange retter man vil 5, 7, 10 og selvsakt pris deretter. Mange cateringselskaper har begynt å ha tapas på menyen nå, så da kan du ofte velge også her hvor mange retter dere vil ha, så justerer de mengden etter antall. (eks 5 retter gjør at det må lages mye av hver, 10 retter blir mindre av hver rett, slik at prisen justeres mindre etter antall retter og mer etter antall mennesker) Jeg skal fortsette å kikke litt innom tråden din. Det høres ut som om du uhar mange de samme tankene som jeg hadde før bryllupet Vi begrenset til tanter og unkler, men ikke søskenbarn utenom dem (hu ene) vi har mye kontakt med. Jeg klarte ikke å skille etter hvor mye kontakt man har med onkler og tanter (selv om jeg egentlig ønsket det) fordi i min familie hadde ikke det gått ann, men det kommer jo litt ann på hvilken type familie/kollektiv persinligehtetfamilien har, har hørt om de tilfellene hvor dette har gått helt greit. Videre inviterte vi ikke så mange venner, bare de aller nermeste og hadde heller en mer uformell vennefest etterpå som ble spleiselag (som gave fra dem til oss) hvor vi da bare betalte for lokale, og hadde bare kaker og kaff (ble som kaffigjester egentlig, bare på en annen dag). Dette var kjempepoppulært, og alle var veldig glade for å bli invitert. FOlk snakker enda om denne festen hver gang vi treffer dem nå over et år senere. Det er jo også en mulighet å gjøre det på om man vil ha stor fest, men ikke har råd til det.
Susan Sto Helit Skrevet 6. desember 2007 #29 Skrevet 6. desember 2007 1/4 på fotograf? Er det vanlig? Det føltes som fryktelig mye? Hvordan klarte dere å sette grensen egentlig? Kom det noen reaksjoner i ettertid? Jeg har en liten familie, men er veldig nær med noen, fjernere fra andre.. veldig vanskelig å ikke ta de med alikevel, siden vi er så få i utgangspunktet. Nei, 25.000 på fotograf er ikke normalt. Vi valgte en litt dyrere fotograf fordi vi følte oss trygge på at vi fikk gode bilder der. Denne prisen inkluderer da fotograferingen, bryllupsalbum m/25 bilder, ett stort veggbilde med ramme og bilder til foreldre og besteforeldre i påfølgende julegave. Vi hadde forøvrig fri servering for alle gjester hele kvelden, og sparte nok mest inn på alt venner og familie gjorde for oss. (Frivillig) Vi fikk noen reaksjoner fra enkelte av de som ikke ble invitert, ja. Men at en onkel man ikke har kontakt med kutter kontakten med deg, og ikke gir bryllupsgave merker man utrolig lite til... Har man liten familie, ville jeg vurdert å invitere alle. Hadde lyst til å invitere de nærmeste av fettere og kusiner, men valgte å ikke gjøre det, fordi jeg da ville følt at jeg eksluderte andre, som jeg også har god kontakt med.
Supramundane Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #30 Skrevet 6. desember 2007 På tapasrestaurant får man bestille med så mange retter man vil 5, 7, 10 og selvsakt pris deretter. Mange cateringselskaper har begynt å ha tapas på menyen nå, så da kan du ofte velge også her hvor mange retter dere vil ha, så justerer de mengden etter antall. (eks 5 retter gjør at det må lages mye av hver, 10 retter blir mindre av hver rett, slik at prisen justeres mindre etter antall retter og mer etter antall mennesker) Jeg skal fortsette å kikke litt innom tråden din. Det høres ut som om du uhar mange de samme tankene som jeg hadde før bryllupet Vi begrenset til tanter og unkler, men ikke søskenbarn utenom dem (hu ene) vi har mye kontakt med. Jeg klarte ikke å skille etter hvor mye kontakt man har med onkler og tanter (selv om jeg egentlig ønsket det) fordi i min familie hadde ikke det gått ann, men det kommer jo litt ann på hvilken type familie/kollektiv persinligehtetfamilien har, har hørt om de tilfellene hvor dette har gått helt greit. Videre inviterte vi ikke så mange venner, bare de aller nermeste og hadde heller en mer uformell vennefest etterpå som ble spleiselag (som gave fra dem til oss) hvor vi da bare betalte for lokale, og hadde bare kaker og kaff (ble som kaffigjester egentlig, bare på en annen dag). Dette var kjempepoppulært, og alle var veldig glade for å bli invitert. FOlk snakker enda om denne festen hver gang vi treffer dem nå over et år senere. Det er jo også en mulighet å gjøre det på om man vil ha stor fest, men ikke har råd til det. Jeg syns tapas høres spennende ut. Har for en eller annen merkelig grunn vært litt negativ til det - helt usaklig, siden jeg faktisk ikke visste hva det var. Forutintatt! Slik jeg ser for meg det har jeg lyst på en tredelt buffet! Vanlig koldtbord med spekemat (litt fint og forseggjort), buffet med taco og tapas i tillegg. Da kan alle plukke og velge det de vil ha.. vi kan spare mye.. og .. spise mat som vi har lyst på selv og. Nei, 25.000 på fotograf er ikke normalt. Vi valgte en litt dyrere fotograf fordi vi følte oss trygge på at vi fikk gode bilder der. Denne prisen inkluderer da fotograferingen, bryllupsalbum m/25 bilder, ett stort veggbilde med ramme og bilder til foreldre og besteforeldre i påfølgende julegave. Vi hadde forøvrig fri servering for alle gjester hele kvelden, og sparte nok mest inn på alt venner og familie gjorde for oss. (Frivillig) Vi fikk noen reaksjoner fra enkelte av de som ikke ble invitert, ja. Men at en onkel man ikke har kontakt med kutter kontakten med deg, og ikke gir bryllupsgave merker man utrolig lite til... Har man liten familie, ville jeg vurdert å invitere alle. Hadde lyst til å invitere de nærmeste av fettere og kusiner, men valgte å ikke gjøre det, fordi jeg da ville følt at jeg eksluderte andre, som jeg også har god kontakt med. Nå forstår jeg mer av fotograf-prisen ja! Hva ligger standard fotografpriser på da? 5-6000? Det virker som at alle har problemer med hvor de skal trekke grensen for hvem de skal invitere. Jeg tenker en del på det der.. fordi jeg har kun slekt på morssiden av familien min, og da bare tre par med tanter og onkler. Det er alikevel et par jeg ikke har noe behov for å ha der.. men det må jo nesten bli sånn. Jeg har 8 søskenbarn som jeg er relativt knyttet til, men jeg skulle helst bare hatt noen av de der. Så det blir veldig vanskelig. Et alternativ er jo å ha en liten vielse og middag, bare for de aller, aller nærmeste, og så en heidundrende fest for resten senere på kvelden?
foxie Skrevet 6. desember 2007 #31 Skrevet 6. desember 2007 det er gjennomsnittlig /greit å regne 1250 pr gjest...da er alt innkludert, (klær ,mat drikke)men dette er et helt vanlig bryllup,ikke sånne kjempe utskeielser.
Supramundane Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #32 Skrevet 7. desember 2007 det er gjennomsnittlig /greit å regne 1250 pr gjest...da er alt innkludert, (klær ,mat drikke)men dette er et helt vanlig bryllup,ikke sånne kjempe utskeielser. Du skriver "klær, mat, drikke".. Hvilke klær? Klær til gjestene? Jeg skjønner ikke helt. :]
Gjest smotti Skrevet 7. desember 2007 #33 Skrevet 7. desember 2007 Du skriver "klær, mat, drikke".. Hvilke klær? Klær til gjestene? Jeg skjønner ikke helt. :] Regner med det er klær til brud og brudgom det er snakk om....
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #34 Skrevet 7. desember 2007 det er gjennomsnittlig /greit å regne 1250 pr gjest...da er alt innkludert, (klær ,mat drikke)men dette er et helt vanlig bryllup,ikke sånne kjempe utskeielser. Det stemmer ganske godt i mit tilfelle i alle fall. Klær etc her blir jo bare prisen på allt i allt og så fordelt på antall gjester, altså ikke nødvendigvis prisen per gjest (mat/drikke), men bare fordelt for et enkelt regnestykke.
Supramundane Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #35 Skrevet 7. desember 2007 Da skjønner jeg !! Hva må man egentlig regne med? Jeg har notert ned en enkel liste, men det føles som at det er så mye som mangler! - klær/sko til begge - hår osv - kirke (koster dette noe?) - ringer - mat/drikke/kake osv - leie av lokale - invitasjoner/bordkort/program - blomster og dekorasjoner - bryllupsreise Hva har jeg glemt?
Gjest smotti Skrevet 7. desember 2007 #36 Skrevet 7. desember 2007 Da skjønner jeg !! Hva må man egentlig regne med? Jeg har notert ned en enkel liste, men det føles som at det er så mye som mangler! - klær/sko til begge - hår osv - kirke (koster dette noe?) - ringer - mat/drikke/kake osv - leie av lokale - invitasjoner/bordkort/program - blomster og dekorasjoner - bryllupsreise Hva har jeg glemt? Foreslå du tar en titt i bryllupsdagbøkene !!
Susan Sto Helit Skrevet 7. desember 2007 #37 Skrevet 7. desember 2007 Kirke koster ingenting om dere gifter dere i kirken dere sogner til. Gjør dere ikke det, har kirken dere velger lov til å ta betalt for vielsen.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #38 Skrevet 7. desember 2007 Da skjønner jeg !! Hva må man egentlig regne med? Jeg har notert ned en enkel liste, men det føles som at det er så mye som mangler! - klær/sko til begge - hår osv - kirke (koster dette noe?) - ringer - mat/drikke/kake osv - leie av lokale - invitasjoner/bordkort/program - blomster og dekorasjoner - bryllupsreise Hva har jeg glemt? Servitører, dersom dere skal ha proffesjonelle koster det en del (men er verdt det) men til gjenngjeld behøver dere ikke så mange om dere har buffet. Servitørene tar også oppryddning, kjøkken etc. Eventuell frakt fra kirke til lokale om det ikke er mulig at mange parkerer der. Vi leide en buss til alle, som vi betalte, og hadde to små busser komme og hente som de selv betalte. Lokalet lå litt i gokk så vi følte det var riktig å ordne dette for gjestene, men det er ikke nødvendig. Klær til eventuelle brudepiker, noen ganger ordner foreldre dette, men jeg syntes ikke det er rett. Eventuell musikk, band eller leie av anlegg om det ikke finnes i lokalet allerede. Bil for dere fra kirke til lokale, om dere ikke har til å låne Fotograf (vi fikk en hallproff venn av familien til dette) Evnt bryllupsnatt om den skal være på hotell Evnt morgengave Eventuelle lys, pynt til bord, duker etc. Avhengig av hvor mye lokalet har av dette. Vi betalte servitørene/cateringselskapet for å gjøre dette for oss for 20 kr per per eller noe slikt. Dette gjorde vi fordi vi da slapp å betale for å leie lokalet dagen før, for at vi skulle pynte og så var det greit å slippe å tenke på det. (selv om jeg vet at mange liker denne delen og vil gjøre det selv, jeg er bare ikke så estetisk av meg)
Supramundane Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #39 Skrevet 7. desember 2007 Jeg sier bare takk for alle svar jeg. Nå kan vel planleggingen sånn smått starte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå