Supramundane Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Hei! Jeg har prøvd å regne litt på ting, bare for gøy... men har rett og slett ikke peiling. Er det noen av dere som ser råd for å dele med meg den totale kostnaden av bryllupet deres? Det må jo sees i forhold til antall gjester osv, men bare slik at jeg får en pekepinn.
Gjest nextlife Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Det er nesten umulig å si noe generell pris, det kommer litt an på hvor bryllupet skal feires, hvilken mat, og graden av egen/dugnadsinnsats. Tror likevel at det å regne ca 1000,- pr. gjest (brullupsklær og evt reise i tillegg) kan være et noenlunde utgangspunkt. Vi kom ikke i nærheten av den prisen der, men gjorde da det meste selv , og hadde ikke levende musikk på festen. Hadde faktisk regnet med å bruke mye mer, særlig siden vi brukte bare ca 7 uker fra vi bestemt oss til bryllupet sto
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Vi brukte rundt regnet 150 000 til sammen. 25 gjester til middag ute på restaurant, 80 til kaffe og fest. Fri bar hele kvelden, live band, nattmat, skyss hjem. Bryllupssuite, brudekjole, smoking, frisør, blomster, pynt, kirke og prest, invitasjoner... Sikkert masse mer jeg har glemt. Men ca 150 000 i alle fall. Vi følte ikke at vi sparte nei, men vi slo heller ikke håret helt ut...
Supramundane Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2007 150.000,- føles som utrolig mye penger. Det skal vel ikke spares noe i en slik sammenheng... Jeg kan tenke meg å gjøre mest mulig selv faktisk, gjøre det så personlig og "intimt" som mulig, men jeg har ingen konkrete planer. Ser dere for dere noe "minstebeløp" på det, uten at det blir "tarvelig"? Bør man godt over 100.000,-?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har hørt at et gjennomsnitts-bryllup koster 90 000 i Norge i dag. Så det betyr jo at mange ligger under denne summen også. Så det trenger ikke bli så dyrt. Men der jeg kommer fra er nok dette et ganske normalt beløp siden man ofte har mange gjester litt ute på bygda Summen kommer veldig an på hvor mange gjester man skal ha, hva man velger som middag, og om man skal ha alkohol eller ikke... Bandet var 6000, og jeg vil anbefale å ha live musikk. Det gir en spesiell stemning...
Gjest Gjest_sandra82_* Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Nå gifter ikke vi oss før i juni, men sånn som budsjettet ligger ann nå ser det ut til at vi klarer å holde oss under 100 000. Vi har leid ett lokale hvor vi kan ha med egen alkohol som vi har kjøpt i sverige og taxfree.. det sparer vi MYE penger på!! maten har vi ikke spart på så der ligger vel kuvert prisen på en 700.. invitasjoner har jeg lagd selv, men er ikke nødvendigvis billigere.. bordkort lager jeg selv... blomster for jeg en del billigere... plutselig står jeg her og lurer på hvorfor dette blir så dyrt?!?
Gjest nextlife Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Jeg kan tenke meg å gjøre mest mulig selv faktisk, gjøre det så personlig og "intimt" som mulig, men jeg har ingen konkrete planer. Det var dette vi også ville, la for eksempel veldig mye energi i planleggingen og gjennomføring av selve vielsen. Maten og kakene lagde jeg selv pga alvorlig allergi hos meg selv og barnet mitt.(Ville ikke havne på sykehus den dagen, nei) Lagde invitasjoner,bordkort, kirkeprogram osv selv, lagde også brudebukett, buketter til brudepikene og crosager til mennene selv. Ville ikke ha levende musikk pga jeg synes musikk høres best ut originalt. Hadde jo litt kort tid på oss, så bare noe av drikkevarer ble kjøpt i utlandet (Hadde vi hatt mer tid ville nok alt kommet derfra) Hadde venner til å hjelpe meg med bordekking, servering og bar. Også gode venner/familie som gjorde den musikalske delen i kirka uforglemmelig
Supramundane Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2007 Jeg tror faktisk det er en kjempeplan å involvere familien litt, men det kan medføre en del praktiske problemer, i og med at de bor langt unna.. Nå er det ikke bare penger jeg tenker på, men et lite bryllup med bare de aller nærmeste er jo også et alternativ. Men da er det spørsmålet om HVEM man skal inkludere og hvor man skal trekke linjen.. Finnes det noen som kan hjelpe til med bryllupsplanlegging, altså en tjeneste man betaler for?
Gjest nextlife Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Disse for eksempel ? http://www.bryllupsplanleggere.no/
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #10 Skrevet 5. desember 2007 Om jeg skulle invitert til et lite bryllup ville jeg invitert foreldre, søsken med familiene deres. Besteforeldre, forlovere med familier, og kanskje noen helt nære venner. Mange sier fadderne skal være med, men det forstår jeg ikke. Jeg gjorde det etter press fra min mor, men jeg forstår det fortsatt ikke da jeg aldri har fått bursdagsgaver av dem eller noe..... Og helt ærlig så tror jeg ikke du trenger hjelp til planleggingen. Det kan taes over tid det... Med en gang du vet hvem dere skal invitere lager du bordkort og invitasjoner. Da er det ferdig. Bestilling av lokaler og det er også fort gjort. Det som tar tid er det som skjer dagene før... Da har du familien der kanskje som kan gjøre litt...
Supramundane Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. desember 2007 Ja, jeg tror også jeg klarer det selv.. jeg er bare redd for at jeg ikke skal klare å ta noen avgjørelser.. At jeg ikke får bestemt meg, og at jeg ikke finner de beste prisene osv. Føler et visst press for å ha et flott bryllup etter å ha vært i et storslagent familiebrllup i sommer. Det er jo mulig å reise vekk sammen med forlovere for selve vigslen, og så ta en fest sammen med venner og familie senere? Da ville man kanskje savnet det tradisjonelle.. jeg vet ikke. Er det vanlig med mat til 700,- per pers??
chr Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 Vi har kun budsjett på 50 000. Vet at det da blir trangt med økonomien, men tror likevel vi skal klare oss. Blir ca. 50 gjester, og har funnet ut at vi må ofre 3-retters meny. Bare maten hadde da kommet opp i 30-40 000. Det er jo helt sykt at det skal koste så enormt. Svigerfar skal lage viltgryte av eget jaktkjøtt. Sparer mye på det. Så lager vi kaker selv. Vi synes festen er det viktigste, og at alle koser seg. At 3-retters meny serveres er derfor ikke det viktigste.
bunadbrud Skrevet 5. desember 2007 #13 Skrevet 5. desember 2007 En kan ha mange gjester og 3-retters meny for 50.000. Vi skal foreløpig ha 75 stk, og står for all mat utenom hovedrett selv. Sparer masse på det. Hovedretten, som er reinsdyrstek, kommer fra catering, og koster pr. idag 170 kr pr. kurver inkl. mat til to bordsetninger. Så viss du ikke har tenkt å bruke 150.000 kr på en dag, så kan en fort spare masse penger viss en bare gjør litt mer selv.
Supramundane Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. desember 2007 Jeg kan faktisk tenke meg å ha en slags buffet jeg. En tredelt buffet, med tre forskjellige typer mat. Høres det helt tullete ut? Jeg bryr meg ikke om at det skal være så utrolig fancy på den måten. Det er bedre å kutte ned på "overdådigheten", og bare ha det gøy. Kose seg.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 60 000 for absoludt allt tror jeg. 35 gjester, tapas,"fri bar" men ikke med sprit.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #16 Skrevet 5. desember 2007 Er det vanlig med mat til 700,- per pers?? Det er nok vanelg med ca 500 per pers for 3 retter. Vi hadde som jeg sa over tapas og det kosta ca 240 per pers, det var storslått mat og slapp da unna forrett og deserrt, det var kaffi med kransekakestenger (avlsuttning på middagen var at vi tok av så mange ringer som vi skulle ha barn, litt sjov og greit med en litt "formell" avlsuttning siden det ikke er så lett å vite med tapas/buffet akkurat når man er ferdig liksom) og avec til desert så kaker litt tidligere på kvelden enn det som kanskje er normalt.
Supramundane Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 6. desember 2007 Jeg ser ikke for meg at vi har noe behov for 3-retters. Det er jo velidg fint og flott, men vil kanskje ha det litt mer uformelt. Både med middagsbuffet, og en dessertbuffet. Tror kanskje generelt innstillingen min er litt mer "løssluppen" enn mange andre når det gjelder bryllup. Jeg har lyst til å komme meg under 50.000,-, alt i alt. Er det gjennomførbart?
Gjest brud 08 Skrevet 6. desember 2007 #18 Skrevet 6. desember 2007 Vi regner ca.140 000 Da er det 87 gjester til tre-retters middag og alkohol til maten - men ikke fri bar.
Gjest brud 08 Skrevet 6. desember 2007 #19 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes tapas er genialt!!!! Kanskje et teit sp.mål, men hvordan falt det i smak hos eksempelvis besteforeldre?
Supramundane Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #20 Skrevet 6. desember 2007 Jeg vet ikke hva tapas er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå