Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite problem: Har tenkt å handle noen plagg på ellos sine sider, men etter at jeg gått til kassen, og fylt ut de nødvendige personalia, og trykker "videre", så kommer det opp melding om at jeg også må fylle inn personnummer!

Dette er ikke en opplysning som står blant det andre som skal fylles ut, den dukker opp blant dem etterpå! Er redd det er noen som vil lure til seg opplysninger! :sukk: Noen som vet? Har ellos bruk for hele personnummeret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske at jeg også fylte ut personnummer da jeg "meldte meg inn" for kort tid siden?

:klø:

Jeg ville ikke betale for varene på forskudd (hadde en berettiget aning om at jeg kom til å sende tilbake noen av varene). Tror muligens de måtte ha personnummer for å foreta en kredittsjekk...?

Skrevet

Hm.. Men det spørsmålet om personnummer kom før jeg hadde krysset av for hvordan jeg ønsket å betale!

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
Har et lite problem: Har tenkt å handle noen plagg på ellos sine sider, men etter at jeg gått til kassen, og fylt ut de nødvendige personalia, og trykker "videre", så kommer det opp melding om at jeg også må fylle inn personnummer!

Dette er ikke en opplysning som står blant det andre som skal fylles ut, den dukker opp blant dem etterpå! Er redd det er noen som vil lure til seg opplysninger! :sukk: Noen som vet? Har ellos bruk for hele personnummeret?

Lurte litt på det jeg også, men så så jeg dette på Ellos side.

Slik blir du Internettkunde

For å kunne handle via Internett på Ellos Online må du å registrere deg. Klikk på "Registrer deg" på startsiden.

Dersom du ikke har handlet hos Ellos tidligere må du først fylle i dine adresse- og personopplysninger. Fyll deretter i brukernavn og passord. Du er nå klar for å handle på Ellos Online!

Resten kan leses på Ellos sine hjelpesider. Siteringen fra Ellos er forkortet pga KG's regler om kopirettigheter.

Kari, mod

Endret av Kari
Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Syns det er merkelig at de må ha personnummer, man bør jo helst ikke opplyse dette til noen.

Skrevet

Det er INGEN som har krav på å få vite ditt personnr. Ikke engang banker har lov til å spørre om dette. Jeg vet at personnr blir oppgitt i øst og vest i ulike sammenheng, også hos banker, men faktum er at INGEN har krav på å få vite ditt personnr.

Skrevet
Ikke engang banker har lov til å spørre om dette.

Alle har da lov til å SPØRRE om personnummer.

Og du får ikke opprettet konto, lån osv uten personnummer.

Personnummeret er svær lite hemmelig. De finnes "over alt".

Men når dette er sagt så har jeg flere ganger handlet hos Ellos uten å oppgi personnummer. Jeg handler som uregistrert kunde og betaler på forhånd med visa. Fungerer strålende :)

Gjest Gjest_Gamle gode 10na_*
Skrevet
Alle har da lov til å SPØRRE om personnummer.

Og du får ikke opprettet konto, lån osv uten personnummer.

Personnummeret er svær lite hemmelig. De finnes "over alt".

Ja, de har lov til å spørre, MEN de kan ikke KREVE at du oppgir det. Hvorfor det er blitt slik aner jeg ikke. I teorien så skal man kunne få lån etc uten å oppgi personnr. sitt.

Skrevet
I teorien så skal man kunne få lån etc uten å oppgi personnr. sitt.

Jasså..? Hva skal lånet tinglyses på da? Bare på navnet?

Personnummeret er den eneste ENTYDIGE ting man kan sette viktig økonomiske retter og forpliktelser på. Dersom man begynte å koble kontonummer til bare navn f.eks, så ville man ikke kunne ha den kontrollen som faktisk er nødvendig for å sikre pengene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...