Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Snuppa mi fyller 3 år om en måned. Nå for tida snakker vi mye om det å gå på do og om at hun skal slutte med bleie snart. Hun er helt enig! Men hun omsetter det ikke til praksis...

Hvis hun har truse på om ettermiddagen klarer hun å holde seg. Hun kan holde seg mer eller mindre i det uendelige, virker det som. Hun tripper rundt og er så tissetrengt at det er nesten utrolig å se på. Men hun nekter å tisse på do. Jeg har ikke hjerte til å nekte henne bleie når det er det hun ber om og det er det som skal til for at hun skal slippe å trippe rundt og være tissetrengt i ei evighet. De få gangene hun går med på å sette seg på do klarer hun ingenting, enda blæra holder på å sprenges.

Råd for hvordan vi bør gå frem for å få henne over denne skrekken for å gå på do?

Endret av Nala
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Potte?

Like skummelt. Dessverre.

Gjest snazaroo
Skrevet

Potte er en god ide. Vi bruker det her iallelfall, og det funker greit. Men husk å ikke tvinge henne. De må ta dette i eget tempo. Vi må regne med noen uhell ;-D

Etterhvert skjønner hun nok hvor deilig det er å slippe den våte bleia, og så bytter hun fra potte til do skal du se.

Du skal ikke se bort ifra at hun kanskje ikke er helt klar for det enda heller? Skryt iallefall når hun tisser på potte/do.

Lykke til!

Skrevet

Kjøpe billige bleier, som føles litt våte når de er våte?

Har hørt det hjelper for noen.

Skrevet

Bleieslutt handler om fysisk og psykisk modenhet. Din datter er jo helt klart fysisk moden siden hun klarer å holde seg så lenge som hun gjør. Men på den psykisk biten er hun ikke helt klar for å slutte med bleier riktig enda. Hun sier ja når dere prater om det, men jeg tror nok at hun innerst inne ikke er helt enig allikevel. Da hadde hun nok forsøkt mer uten å be om bleia. Syns du bare skal fortsette som du gjør nå jeg, oppfordre henne til å gå po do, men ellers sette på henne bleie når hun ber om det og har behov for å gjøre fra seg. Dette går seg til, så bare ta det med ro og la henne finne ut av dette selv.

Skrevet

Har du prøvd å spørre henne om hun er redd for noe i forbindelse med do-tissing?

Skrevet

Takk for mange tilbakemeldinger :)

Jeg har spurt henne om hvorfor hun ikke vil tisse på do. Men hun klarer ikke å forklare annet enn at det er skummelt.

Det er vel bare å ta tida til hjelp. Hun syns i alle fall at det er ekkelt med våt bleie, så hun vil ha den bytta med en gang hun har tissa i den. Men det rare er at det ikke plager henne med bæsj i bleia. Ja ja, det er vel ikke meninga vi skal forstå logikken i tankegangen deres ;)

Skrevet
Takk for mange tilbakemeldinger :)

Hun syns i alle fall at det er ekkelt med våt bleie, så hun vil ha den bytta med en gang hun har tissa i den. Men det rare er at det ikke plager henne med bæsj i bleia. Ja ja, det er vel ikke meninga vi skal forstå logikken i tankegangen deres ;)

Hehe, nope, det skal vi vist ikke forstå. Har selv undret meg grønn på hvorfor ungene her i huset ikke vil ha skiftet ekle bæsjebleier. "neiiiiiiii, jeg har ikke bæsjet" sies det uten tegn til å virke plaget, til tross for at det lukter pyton i hele huset og bleia er stappfull av møkk :fnise:

Skrevet

Kanskje hun er redd for å falle ned i toalettet, eller at hun ikke liker lyden? Eller at det spruter? Kanskje det hjelper hvis du putter toalettpapir nedi toalett eller potten først? Jeg vet det finnes noen forskjellige ting som f.eks potte som spiller musikk når noen tisser i den, eller spesialseter for barn som settes på toalettet. Kanskje dette kan hjelpe dere?

Skrevet

For en del barn er det å sitte på do/potte skummelt fordi en del av barnet forsvinner ut i intet. De ser på tiss/bæsj som en del av seg selv.

De forstår ikke hvor det de gjør fra seg forsvinner.

Skrevet

Hvist hun sitter på do og ikke får tisset kan det hjelpe å la vannet i vaske renne i en tynn stråle.

Sønnen mi var redd for doen og det jeg gjorde var å ta med en leketøyskatalog (var før jul ;) ) som vi så i. Han fortalte hva han ønsket seg og plutselig var det ikke såå skummelt

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvist hun sitter på do og ikke får tisset kan det hjelpe å la vannet i vaske renne i en tynn stråle.

Sønnen mi var redd for doen og det jeg gjorde var å ta med en leketøyskatalog (var før jul ;) ) som vi så i. Han fortalte hva han ønsket seg og plutselig var det ikke såå skummelt

Lurt :) Når barnet er redd for doen, ville jeg også brukt tid på tilvenning til å sitte på do, uten at barnet nødvendigvis måtte gjøre fra seg under "treningen". Belønning og masse ros for å sitte litt, forklare barnet hvordan doen virker osv.

Skrevet

Ylva og tentacle, veldig gode råd dere kommer med. Skal ta dem med meg :) Takk skal dere ha!

Skrevet

Jeg har også en jente som blir 3 år om 1 mnd.

Hun syntes lenge å gå på do var skummelt. Jeg hadde potten fra storebror stående på badet uten å gjøre mer ut av det enn at hun visste hva den skulle brukes til.

Når jeg satt på do, spurte jeg henne om hun også ville. Da var det mindre skummelt for henne og enda kjekkere, det at vi satt der "sammen".

Lenge fikk hun ikke til noe, men bare det at hun satt der, var jo kjekt. Selve toalettet er hun enda litt redd for, men potten tør hun å bruke.

Jeg ville tatt det helt med ro, men tilbydd henne potte med jevne mellomrom. Skryting virker veldig bra på datteren min. Hun synes hun er sååå flink når hun har sittet på potten.

Skrevet

Gutten min syntes også det var skummelt, og da særlig å skulle gjøre nr 2. Hos oss hjalp det med papir i skåla, så han slapp plaskelyden og frykten for at det skulle sprute opp igjen i rompa :)

Det er ikke lett å være liten.

Skrevet (endret)

Jeg har så og si ikke noe erfaring med barn og dotrening, men svarer allikevell :tunge1:

Dette er en tråd fra 2005 om ca det samme, kanskje noen tips der?

Ellers vil jeg kanskje annbefale et toalettsete, tror jeg hadde ett :tunge1: Hullet i toalettet blir jo mindre og setene kan være morsome, her er to stk. nr1 og nr2 . De koster jo litt da, men det kan kanskje vurderes?

Lykke til :)

Endret av jente89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...