Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Begonia
Skrevet

Har tenkt å gi en kurv med julegodter til husvertene mine. Men en i familien har cølliaki (tror det staves slik). Jeg vet at han ikke skal ha noe med hvetemel i. Men er det andre ting en med cølliaki ikke skal ha? Noen som har noen idèer om hva jeg trygt kan putte i den kurven?

Skrevet

Hva med peppermyntekonfekt?

Karameller?

Kokosmakroner (bruk potetmel og ikke hvetemel om du har en oppskrift som skal være med hvetemel)

Skrevet

Kokosmakroner (glutenfri)

Bland alt i en tykkbunnet kasserolle. Varm opp under omrøring til en seig deig i 6-8 min, den skal ikke koke!

Bruk to teskjeer og sett ”topper” på bakepapirkledt stekebrett og stek midt i varm stekeovn 200 ºC i 10-15 min.

Ingredienser

4 stk eggehvite

200 g kokosmasse

200 g sukker

Skrevet

Hvis du har planer om å lage selv, kan du for eksempel finne mange oppskrifter her og her

Gjest Begonia
Skrevet

Takker for gode tips!

Jeg vet ikke enda om jeg skal lage godteriene selv, eller om jeg skal kjøpe ferdige. Så jeg vil gjerne ha idèer for begge deler.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Anbefaler deg å dra til en helsekostbutikk og spørre. Der vil du nok få den hjelpen du trenger, og finne både godteri og kaker=)

Skrevet
Har tenkt å gi en kurv med julegodter til husvertene mine. Men en i familien har cølliaki (tror det staves slik). Jeg vet at han ikke skal ha noe med hvetemel i. Men er det andre ting en med cølliaki ikke skal ha? Noen som har noen idèer om hva jeg trygt kan putte i den kurven?

Kanskje ikke så relevant når det gjelder julegodteri, men folk med cøliaki tåler hverken hvete, spelt, bygg, rug eller havre - dvs, man kan få kjøpt havremel/korn uten gluten, men vanlig havremel og -gryn inneholder gluten. Maismel, potetmel o.l går derimot fint.

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Jeg er svært vant til å lage glutenfri mat.

Kjeks og typiske småkaker blir stort sett like fint/gode/lette å bake med glutenfritt mel (eks. Toro lys melblanding eller kakemiks) som hvetemel.

PS: Ofte står det "kan inneholde spor av hvete/gluten" på sjokolader, twist osv. Både cøliakiforeningen og f.eks. Freia sier det er så små mengder (som det også finnes i mel som er glutenfritt) og er ikke farlig; det bare opplyses omSå det kan trygt brukes :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...