flickan Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Mannen min liker å sitte og pusle i fotoshop og i ulike animeringsprogram, så jeg tenkte kanskje et tegnebrett kunne være tingen for ham til bursdagen hans i februar. Men når jeg leser om det, står det gjerne at det passer til ulike fotoredigeringsprogram, men det vil vel også fungere til animeringsprogram? Han har både Mac og PC, så det er viktig at det passer til begge deler, noen som vet om de som selges gjennom eplehuset gjør det? eplehuset_tegnebrett Noen som vet om dette er ålreite tegnebrett..? Så for meg å bruke rundt 2000 kr, han er amatør og vil ikke ha avasnert behov, jeg bare ser for meg at det er enklere å bruke tegnebrett framfor musa til å tegne. Også blir jeg veldig stolt hvis jeg klarer å overraske ham med teknisk gave framfor klær som jeg ofte kjøper. og det uten at han har pekt den ut på fohånd. Tror ikke han har tenkt på tegnebrett selv enang noen innspill?
Gjest jmac Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Mannen min liker å sitte og pusle i fotoshop og i ulike animeringsprogram, så jeg tenkte kanskje et tegnebrett kunne være tingen for ham til bursdagen hans i februar. Men når jeg leser om det, står det gjerne at det passer til ulike fotoredigeringsprogram, men det vil vel også fungere til animeringsprogram? Han har både Mac og PC, så det er viktig at det passer til begge deler, noen som vet om de som selges gjennom eplehuset gjør det? eplehuset_tegnebrett Noen som vet om dette er ålreite tegnebrett..? Så for meg å bruke rundt 2000 kr, han er amatør og vil ikke ha avasnert behov, jeg bare ser for meg at det er enklere å bruke tegnebrett framfor musa til å tegne. Også blir jeg veldig stolt hvis jeg klarer å overraske ham med teknisk gave framfor klær som jeg ofte kjøper. og det uten at han har pekt den ut på fohånd. Tror ikke han har tenkt på tegnebrett selv enang noen innspill? Jeg har selv et Wacom tegnebrett, som du refererer til. Jeg bruker det på min windows PC. Jeg er veldig sikker på at disse vil funke både på PC og Mac siden det koples til med USB. (og siden de faktisk selger dem på Eplehuset). Jeg var veldig usikker på hvilket merke jeg skulle kjøpe, men etter å ha lest en del tester og forum fant jeg ut at nettopp Wacom var merket hvor man fikk mest igjen i forhold til pris. Jeg har en av A6 størrelsen, mange sier at A6 er i minste laget. Men til mitt behov så er har jeg ikke hatt noen problemer med den. Men du ser jo også at prisen stiger godt når størrelsen på brettet øker. Denne kan uten problem brukes i animeringsprogram, så lenge man kan bruke musa i programmet, kan man bruke pennen. Pennen har også en del ekstra funksjoner som er avhengig av at det enkelte grafikkprogrammet støtter det, eks. trykkfølsomhet, da vil styrken på det man tegner variere med hvor mye trykk man legger på pennen (akkurat som på et vanlig papir). Jeg vet at photoshop støtter dette. Jeg bruker den i hovedsak til vektorgrafikk, men også litt fotogredigering, og syns den er helt perfekt. Det tar litt tid å bli vant til å bruke den, særlig siden tegneområdet på brettet tilsvarer hele skjermen din. Men er helt fantastisk å bruke når man får det inn i fingrene. Jeg bruker den mye som mus også nå. Av egne erfaringer så har jeg ingen problemer med å anbefale Wacom.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Det tar litt tid å bli vant til å bruke den, særlig siden tegneområdet på brettet tilsvarer hele skjermen din. Dette kan du velge selv i innstillingene. Du kan få den til å oppføre seg som en vanlig mus, eller stille den slik at posisjonen din på skjermen tilsvarer den på brettet. Jeg har også Wacom, A5 med bluetooth, og bruker det på mac. Veldig fornøyd. Jeg kjøpte det her: http://shg.no/ Det ble billigst da jeg kjøpte det, men det er en stund siden, så anbefaler deg å titte litt rundt.
flickan Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2007 Takk for svar, da blir det tegnebrett hvis jeg klarer å spare nok penger:)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Jeg bruker også wacom (en eldre Intous A5- modell) og er veldig fornøyd. Jeg bruker mitt til proffbruk (illustrasjon), så har ingen problemer med å anbefale denne størrelsen til noen. Har også brukt større brett (A4) uten at jeg vil si det er noen fordel at det er større, men regner med det er en vanesak og at blant annet oppløsning kan ha noe å si for noen. Skal jeg gi deg mer konkrete tips ville jeg sett etter litt eldre modeller enn de nyeste/dyreste i den størrelsen du bestemmer deg for - da kan du sikkert finne gode tegnebrett til bra pris. Jeg kjøpte mitt for over tre år siden og føler ikke at det er utdatert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå