Gå til innhold

Når lærer dere barna at nissen ikke finnes

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Når forteller dere foreldre at Nissen bare er en løgn ?

Og føles det bra og lyve og si at nissen finnes ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe man "lærer" barna da? Tror det heller er noe de gradvis finner ut av seg selv...

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

de lærer det kanskje ikke direkte, Men indirekte

Skrevet

Vi har sluppet det vi.. Ungene våre har alltid vist at julenissen er en utkledd person. (eventyr)

Skrevet

Jeg synes ikke man skal "lære" barna at nissen ikke finnes..

La de heller finne ut av det selv!

La barn være barn, sier nå jeg..

Gjest Silmarill
Skrevet

Mener du når vi som foreldre (familiemedlemer) gir etter for at det er morfar eller en annen som er utkldd?

Tja, :klø: når det har gått så lang tid og etter x-antall år at barna glemmer seg og sier det ordentlige navnet til den som er utkledd som nissen eller noe tror jeg :fnise:

:nissegutt:

Skrevet

Jeg er ikke for det der med julenissen, jeg. Vi lærer ungene våre at vi ikke skal lyve, men gjør det uten å blunke selv når det gjelder julenissen. Ellers i året skal ungene ikke snakke til fremmede, men i jula skal de sitte på kneet og klemme en "fremmed" mann med skjegg og rare klær...

Ungen min er bare halvannet, men jeg tror jeg kommer til å la henne forstå at nissen ikke er "ekte".

Skrevet

Nei, vi har latt henne leve i troen om at nissen faktisk kom til vårt hus og ringte på døra. Klart, når hun ble en 6-7 år så syntes hun jo det var litt trasig at pappa'n var borte akkurat i det nissen skulle komme (men vi hadde så klart en plausibel forklaring på lager) I fjor kom nissen - i form av nabomannen - og jenta vår syntes jo det var fantastisk at pappa OGSÅ fikk se nissen....

Vi får se om vi klarer å lurer henne i år også :sjarmor:

Om hun blir "pyskisk og fysisk skada" av at vi har latt henne leve i barndommen på en usannhet mht nissen - tviler jeg sterkt for ;)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg er ikke for det der med julenissen, jeg. Vi lærer ungene våre at vi ikke skal lyve, men gjør det uten å blunke selv når det gjelder julenissen. Ellers i året skal ungene ikke snakke til fremmede, men i jula skal de sitte på kneet og klemme en "fremmed" mann med skjegg og rare klær...

Ungen min er bare halvannet, men jeg tror jeg kommer til å la henne forstå at nissen ikke er "ekte".

Ikke noe problem med å forstå din tanke, men når det gjelder Julenissen på julaften med familien og en fremmed mann i gata er forskjellen stor!

På julaften er det en "fremmed, men snill nissemann" i huset med den trygge familien rundt, mens den "skummle fremmede mannen i gata" er der/kan være der mens barnet er alene og ubeskyttet!

Familien sier jo at det er greit med nissen og familien er der jo så det er en litt/stor forskjell på en gal "kidnapper i gata" ;)

Barn lærer å ikke snakke med fremmede, men dem lærer at når de eks. skal handle noe så må dem jo snakke med fremmede mennesker - de gjør det fordi familien har sagt at det er greit!

Nissen er jo tradisjon! Ikke mange barn som har traumer av julenissen tror jeg nok...ganske sikkert!

Endret av Silmarill
Skrevet

Nissen fins da den :fnise:

Er bare at nissen ikke har tid til å komme over alt, derfor hjelper vi han litt med å kle ut noen andre :fnise:

Husker søstra mi brukte å fortelle meg at det var pappa, men det var jo like skummelt like vel. Men ett år turte jeg å sitte på "nissen"-pappa sitt fang, men plutselig kom pappa inn, tror jeg er prega av det enda. hihi.....da ble jeg redd da.

Gjest Silmarill
Skrevet
Nissen fins da den :fnise:

Er bare at nissen ikke har tid til å komme over alt, derfor hjelper vi han litt med å kle ut noen andre :fnise:

Husker søstra mi brukte å fortelle meg at det var pappa, men det var jo like skummelt like vel. Men ett år turte jeg å sitte på "nissen"-pappa sitt fang, men plutselig kom pappa inn, tror jeg er prega av det enda. hihi.....da ble jeg redd da.

Der kan du se :tunge1: Du trodde det var pappan din som var julenissen, men så viste det seg at det faktisk var julenissen du satt på fanget til :ler:

Nissen finns, jeg visste det, jeg visste det :hoppe:

:nissevink:

Skrevet

Nissen ringer også hvert år til lillesøss og spørr hva ho ønsker seg til jul, men nå har ho visst begynt å skrive liste. Så kommer nissen også hvert år dit. Men ingen forlater rommet, det er jo nissen som kommer!

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Nissen ringer også hvert år til lillesøss og spørr hva ho ønsker seg til jul, men nå har ho visst begynt å skrive liste. Så kommer nissen også hvert år dit. Men ingen forlater rommet, det er jo nissen som kommer!

Det er jo fordi nissen finns detAmalie85 :Nikke:

Klart det er selveste julenissen som kommer med pakker på julekvelden...ler av dem som tror noe annet :roll:

(får sikkert ikke pakker når dem ikke tro på nissen, ha, ha, så dumme dem er)

:fnise:

Endret av Silmarill
Skrevet
Ikke noe problem med å forstå din tanke, men når det gjelder Julenissen på julaften med familien og en fremmed mann i gata er forskjellen stor!

På julaften er det en "fremmed, men snill nissemann" i huset med den trygge familien rundt, mens den "skummle fremmede mannen i gata" er der/kan være der mens barnet er alene og ubeskyttet!

Familien sier jo at det er greit med nissen og familien er der jo så det er en litt/stor forskjell på en gal "kidnapper i gata" ;)

Vet barna dine at det kan være forskjell på nissen som er hjemme i stuen og en nisse på gaten? Nå er selvsagt de fleste nisser på gaten også snille personer, som gjerne deler ut godteposer eller klementiner, men det er da fryktelig enkelt å få tak i et nissekostyme og kle seg ut for hvem som helst, så vi har ingen garanti for at en kidnapper eller en pedofil er utkledd som nisse. Hva om den "skumle fremmede mannen i gaten" er utkledd som nisse? Det må være fryktelig lettvint for en slik person å lokke barn over i et nissekostyme!? Hvordan skal barna kunne skille mellom en snill og en slem nisse? :nei:

Jeg har aldri trodd på nissen, vi hadde ham aldri "på besøk" hjemme på julaften heller. Egentlig skjønner jeg ikke helt vitsen. Jeg synes at barna tidlig skal lære at man gir gaver til hverandre fordi man er glad i, setter pris på og ønsker å glede hverandre. Jeg ønsker ikke å lure dem til å tro at det finnes et vesen der ute som gir dem det de ønsker seg. Om de tror på at julenissen finnes fordi de ser ham på TV og fordi han deler ut klementiner f.eks. når julegranen på torget tennes, skal de få tro det, men jeg skal ikke slippe ham inn i mitt hus og bidra til å lure barna! :jepp:

Skrevet
Klart det er selveste julenissen som kommer med pakker på julekvelden...ler av dem som tror noe annet :roll:

(får sikkert ikke pakker når dem ikke tro på nissen, ha, ha, så dumme dem er)

:fnise:

Hmm... Kanskje det er derfor vi aldri har fått besøk? Men gaver har vi allikevel fått i fleng, da, så jeg er fornøyd allikevel, jeg... :fnise:

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Vet barna dine at det kan være forskjell på nissen som er hjemme i stuen og en nisse på gaten? Nå er selvsagt de fleste nisser på gaten også snille personer, som gjerne deler ut godteposer eller klementiner, men det er da fryktelig enkelt å få tak i et nissekostyme og kle seg ut for hvem som helst, så vi har ingen garanti for at en kidnapper eller en pedofil er utkledd som nisse. Hva om den "skumle fremmede mannen i gaten" er utkledd som nisse? Det må være fryktelig lettvint for en slik person å lokke barn over i et nissekostyme!? Hvordan skal barna kunne skille mellom en snill og en slem nisse? :nei:

Jeg har aldri trodd på nissen, vi hadde ham aldri "på besøk" hjemme på julaften heller. Egentlig skjønner jeg ikke helt vitsen. Jeg synes at barna tidlig skal lære at man gir gaver til hverandre fordi man er glad i, setter pris på og ønsker å glede hverandre. Jeg ønsker ikke å lure dem til å tro at det finnes et vesen der ute som gir dem det de ønsker seg. Om de tror på at julenissen finnes fordi de ser ham på TV og fordi han deler ut klementiner f.eks. når julegranen på torget tennes, skal de få tro det, men jeg skal ikke slippe ham inn i mitt hus og bidra til å lure barna! :jepp:

Jeg skrev jo det.

Det er forskjell på nissen i huset som foreldrene og familien rundt sier er snill, enn "nissen" på gata dem kan møte på når familien ikke er der!

Hvordan barn kan skille mellom en snill nisse som kommer på julaften og en såkalt snill "nisse" dem møter på i gata?

Enkelt, for som jeg sa - foreldrene sier "hjemmenissen" er snill og familien er der, mens "mannen i gata, den fremmede "nissen" har ikke foreldrene sagt at er greit å snakke med!

Det var jo det jeg sa ikke sant ;)

Ikke noen pekefinger til meg er du grei ;) det kler samtalen dårlig for jeg prøver ikke å være belærende!

Vi utveksler erfaring ikke "pekefingre"

Sønnen min er nesten 17 år og han trodde i noen år på julenissen, men han har aktet seg for "nissen" i Oslos gater fordet han!

Når det gjelder å "lure" barn til å tro at nissen finns når du selv vet at den ikke gjør det, tenker du det samme om religion?

Noen påstår at det finns en Gud andre påstår at Gud ikke finns!

Du vil vel la barna dine finne ut av det selv, gjør du ikke?

Du som mor har ikke svaret der heller!

Nissen finns ikke, det vet vi jo, men hva med Gud/Jesus - kanskje de finns like mye som det julenisssen gjør!

Eller? Hva skal du si/svare der?

Jo, at det er noe dem må finne ut av selv faktisk

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)
*Tausa* Lagt til I dag, 10:30

Hmm... Kanskje det er derfor vi aldri har fått besøk? Men gaver har vi allikevel fått i fleng, da, så jeg er fornøyd allikevel, jeg... laught.gif

da får du ikke gave av nissen? det gjør jeg :fnise:

Endret av Amalie_85
Gjest Silmarill
Skrevet

PS! Julenissen fins og han er kjempesnill :sjenert:

Skrevet
Det er forskjell på nissen i huset som foreldrene og familien rundt sier er snill, enn "nissen" på gata dem kan møte på når familien ikke er der!

Når det gjelder å "lure" barn til å tro at nissen finns når du selv vet at den ikke gjør det, tenker du det samme om religion?

Så lenge dere skiller tydelig mellom nissen hjemme og nissen på gaten, er det neppe farlig. Selv om det nok for enkelte barn kan føre til forvirring, siden de ikke vet hvilken "rødmann" de har lov til å snakke med og hvilken de må holde seg unna...

Når det gjelder religion, har jeg ikke tenkt å presse noen gudstro på barna. Men kristendommen er en stor del av norsk tradisjon, så jeg vil selvsagt lære dem om hva som påstås i Bibelen etc., men på ingen måte tvinge dem til å tro på det som står. (Historier fra Bibelen kan jo absolutt brukes på samme måte som historier av Astrid Lindgren, Torbjørn Egner, Roald Dahl etc. :jepp: ) Selv er jeg vel på grensen mellom troende og ikke-troende. Jeg vet rett og slett ikke om det er noe der ute (det gjør vel egentlig ingen...), så jeg har ingen problemer med å la barna danne seg en egen mening. :jepp:

Skrevet

Faren min påstår fortsatt at nissen finnes og at han aldri har kledd seg ut som nissen ;)

Det er vel noe ungene bare skjønner etterhvert, det med nissen og tannfeen og påskeharen og alle andre eventyr. Hvorfor er det galt å fortelle barna eventyr? Det er forskjell på å fortelle barna eventyr og å lyve for dem. Tror ingen barn tar skade av å bli fortalt at nissen finnes. Ungene blir tidsnok voksne, la dem være barn så lenge sm mulig sider nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...