Gå til innhold

Svigerfamilien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfamilien har gitt uttrykk både til meg og min forlovede om at jeg er for kraftig/feit uten at jeg har innledet til en samtale om min eller andres vekt. :tristbla:

dette går veldig inn på meg og etter å ha hørt det mange nok ganger har jeg blitt helt besatt på å bli tynn/se tynnere ut.

før de påpekte det var ikke min vekt ett problem for noen og ikke særlig betydelig for meg.

hadde ett supert forhold til dem før dette kom ut om at de syntes at jeg burde slanke meg, men nå ønsker jeg ikke å omgå dem som sier sånt lenger (er ikke alle i svigerfamilien som sier det men 3-4 stk). har alltid prøvd å vise meg fra min beste side sammen med dem og forstår ikke hvorfor noen mennesker føler at de har rett på å gjøre andre mennesker oppmerksomme på at de bærer 10 kilo for mye. har grått en del og dette sliter på meg. :gråte:

hva skal jeg gjøre? nå vet jeg jo hva disse menneskene mener om kroppen min så synes det ikke er på sin plass å si at "sånn liker jeg ikke at dere snakker til meg" fordi jeg ikke utsetter meg for å høre flere slike kommentarer ved å unngå dem. ganske synd siden jeg likte dem så godt før. :sjenert:

hvordan skal jeg forholde meg? fortelle øvrig familie om grunnen til at jeg ikke ønsker noe omgang med dem som sier sånt? for de blir ikke invitert i bryllupet. noe som også er vanskelig siden en part i ett ektepar er frekk og en annen faktisk er ganske hyggelig. skal jeg bite det i meg og bare finne meg i det som sies?

disse familiemedlemmene er mellom 10 og 30 år eldre enn meg, jeg er i 20 årene og badevekta viser 12 kilo for mye i forhold til "rett" vekt i forhold til høyde. ikke ei dundre på hundre med andre ord. lurer på om de hadde sagt noe hvis jeg var det..

men jeg har hatt samme vekt så lenge jeg har kjent dem og kanskje også gått litt ned..

jeg sier ikke til dem hva jeg ikke liker med deres utseende, ikke har jeg gjort dem noe.. forstår ikke hvor korttenkte voksne mennesker kan være når det gjelder vekt og unge jenter.

ble litt rotete dette her men..

håper på noen vettuge svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.

For det første må jeg jo bare si at de er utrolig frekke da, som kan få seg til å snakke slik om deg! Det er helt uhørt, og jeg finner det litt merkelig at de andrre i familien ikke har sagt noe på det.

Om jeg var deg ville jeg nok ikke latt være å invitere til bryllupet pga en sånn ting. Ikke det at jeg bagatelliserer det altså, men jeg tror det bare vil gjøre situasjonen værre for deg i det lange løp.

Familie kan veldig ofte bli kraftig såret av slikt, og det tror jeg ikke du vil, for du høres ikke hevnlysten ut. ;)

Jeg tror rett og slett jeg ville fortalt dette til mannen din og hørt hva han mener du bør gjøre, og om han kanskje kan hjelpe deg? Feks snakke med dem som har sagt dette og si at han ikke setter pris på at de snakker slik om hans elskede? Det tror jeg ville blitt respektert, og da høres det ut som det ikke er din ide å ta det opp. Men at mannen din har merket hvordan dette har gått inn på deg, og tar det opp fordi han er glad i deg.

Det trenger ikke bli pinlig i det hele tatt....

tror du det kunne vært en løsning dere kunne levd med?

jeg er sikker på at du er en nydelig jente, og det syns helt sikkert disse menneskene også. Men noen kan bare ikke la ting ligge og la folk få være dem de er, men må pirke litt... Skjønner? Du er mye bedre enn dem tenk...

Lykke til :)

Gjest Gjest_ane_*
Skrevet

kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din,ts. jeg har ikke fått høre at jeg er for fet e.l. av svigers,men jeg jobber med eldre folk og der har jeg spes. en gammel dame som stadig kommenterer vekta mi.. flere ganger har hun spurt om jeg var gravid, sagt jeg burde slanke meg, påpekt at lårene er store osv..

dette er absolutt ikke noe hyggelig! jeg er 160 og bruker str 42 i klær,så overvektig er jeg jo, men det vet man da godt selv!

før denne kvinnen begynte å kalle meg slike ting var hun og ektemannen et flott par som var hyggelige og trivelige. etter at dette begynte har jeg kviet meg for å dra dit, og når jeg først gjør det prøver jeg å snakke mest mulig uten stopp slik at hun ikke får tid til å nevne kroppen min! så er det fortest mulig ut av det huset igjen!

ikke noe ideell situasjon for hverken meg eller dem, men jeg tror ikke jeg klarer flere " er du gravid" kommentarer... faens mage som alltid har stått rett ut... :(

i tillegg får jeg nå og da kommentarer av andre som feks "har du lagt på deg?" så jævli takk liksom... har dessuten ikke lagt på meg mer enn et par kg de siste par årene (mer enn nok forsåvidt),så de kommentarene kunne de spart seg for...

vel, har dessverre ikke noe godt råd å gi til deg. vil bare ønske deg lykke til og håpe alle som kommenterer kroppene til folk vil tenke seg om en gang til før de gjør det...

Skrevet

Jeg synes du absolutt skal snakke med samboeren din, og aller helst svigerfamilien din.

Jeg forstår at det er sårende for deg å høre slike kommentarer, men å kutte ut all kontakt med disse familiemedlemmene er å overreagere.

Å kommentere vekt er frekt og unødvendig ja. Men ikke bli fornærmet når jeg sier at du nok tar deg mer nær av slike kommentarer enn mange andre ville gjort. Jeg kjenner ikke svigerfaren din, men er det ikke mulig at han ikke mente å være så ondsinnet som du oppfatter han som? Tror du virkelig han sa det for å såre deg? Og tror du han er klar over at han såret deg så mye?

Med litt tid så vil du nok antakeligvis se litt annerledes på situasjonen. Tror du ikke at du er i stand til å tilgi et sleivete kommentar fra svigerfar som du selv sier at du likte tidligere?

Skrevet

Ok, nå skal jeg komme med min historie her, med meninger som nok er ganske ulikt resten av folket i Norge, men sånn er det bare :)

Jeg har bodd i perioder i utlandet, i et land der det er helt vanlig å kommentere det fysiske aspektet ved folk. De kan snakke om mennesker som hun tjukke, han tynne, skjelettet, hun med nesa osv. Dette mener de ikke noe vondt med, det er bare måten de omtaler folk ved. I begynnelsen syntes jeg dette var rart, selvfølgelig, og tok meg nok litt nær av det. Etterhvert skjønte jeg at hvilken forskjell gjør det egentlig om folk kommenterer det? Jeg har ganske mange kilo over normalen, og sånn er det bare, om noen kommenterer det, så blir jeg ikke tjukkere av den grunn. Det er sånn jeg er, så hvorfor skal det være så hysj-hysj, noe ingen skal prate om? Da jeg bodde der nå sist, dro jeg tilbake til en familie jeg kjenner godt. Da fikk jeg høre at "da du kom hit første gang var du tjukk, mens du var her blei du tynn, og nå er du tjukk igjen." Sant var det jo, ingenting blei forandret av at de sa det høyt.

Jeg veit at dette ikke kan sammenlignes direkte med hvordan det er her i Norge, men jeg ville bare understreke det jeg har sagt et par ganger nå: det blir ikke mindre sant om de påpeker det. Har du tolv kilo "for mye" så har du det. Nå veit jeg ikke i hvilken forbindelse det ble sagt til deg, da, det kan jo ha litt å si på hvordan du oppfatter det. Det eneste jeg kan reagere på, er når folk sier til meg at jeg burde gå ned i vekt, for akkurat det synes jeg er min sak og ingen andres.

(Er svigerfamilien din etnisk norske forresten?)

Skrevet

Hva slags måte sa de det på egentlig? Syns det er litt frekt... Kjæresten til pappa har også påpekt at jeg burde slanke meg... Enda jeg er 170 og veier 65 kg... Så jeg er strengt tatt ikke overvektig engang... Dette vet jeg at hun sier for å "være slem". Men kan det hende svigerfamilien din sa dette fordi de er bekymret for helsen din? Kjenner folk som er ekstra redd for overevekt (både på seg selv og folk man er glad i)... og det er folk som har mistet noen pga det.

Skrevet

Jeg hadde nok blitt skikkelig forbanna og tatt igjen med kommentarer som "bedre å være feit enn å ha dårlig oppdragelse" og den slags, mens jeg stappa i meg en sjokolade. Hva faen er det folk bryr seg for? Så lenge du ikke er såpass overvektig at de med rette er bekymret for helsen din, skal de for pokker bare holde seg unna. Jeg kjenner jeg blir skikkelig sint når jeg tenker på hva enkelte kan få seg til å si.

Stor klem til deg! :klemmer:

Skrevet

Jeg syns ikke det spiller noen rolle om svigerfamiliene mener noe vondt med det eller ikke. Man skal ikke ha levd lenge i dette landet for å skjønne at vekt er et sensibelt samtaleemne. Og selv om man er fornøyd med seg selv og sine kilo så vil det etterhvert snike seg inn en følelse av å være ikke helt godtatt . Og så begynner man å overfokusere på det man spiser når man er på besøk der, og titte litt ekstra i speilet for å sjekke om man virkelig er så feit som de får det til å føles.

Min kjære kusine som alltid har veid mer enn normalen men som har trivdes med seg selv hadde en sånn "svigerfamilie" en gang. Kjæresten hennes var fornøyd med henne og hadde ikke problemer med vekten hennes, men resten av familien kom med sine stikkpiller samtidig som de serverte feit mat og gode desserter som de nødet i henne og andre. En av hennes svogere snakket med meg om hvor fet hun var og da ga jeg beskjed om at hun faktisk var en av de slankeste personene jeg visste om, for hun var raus og viste ikke fordommer overfor noen. Og hun var og er flink til å kle seg og jeg så bare personen, ikke valkene.

Forholdet varte ikke, men ikke pga. svigerfamilien men helt andre ting.

Skrevet

:kjefte:

Jeg blir så irritert på slikt!

Hvis de ikke klarer å holde meningene sine for seg selv, burde de i det minste ha anstendighet nok til å snakke bak ryggen på den de kommenterer!

(Baksnakking er ikke greit det heller, men det er i alle fall bedre enn å såre mennesker unødig ved å slenge idiotiske kommentarer rett i ansiktet på dem)

Skrevet
Kjenner folk som er ekstra redd for overevekt (både på seg selv og folk man er glad i)... og det er folk som har mistet noen pga det.

Enkelte medlemmer i familien min er som du beskriver. Voldsom fokus på overvekt, fordi de selv har slitt eller fremdeles sliter med det de definerer som overvekt. Dette er ikke utelukkende med fokus på det rent fysiske, men helsefaren som kan komme med økt vekt.

Slike kommentarer ser jeg også på som unødvendige, men TS burde kanskje tenke gjennom hvorfor dette plager henne sånn. Er fordi du ønsker du var annerledes? Er det fordi du er avhengig av andres godkjennelse av vekten din fordi du ikke er fornøyd selv? Er det fordi du ikke føler deg godkjent dersom mennesker ikke setter pris på vekten din? Bare noen spørsmål å tenke over. Avhengig av svarene på spørsmålene kan du spørre deg selv hva du kan gjøre for å forandre situasjonen.

Jeg synes ærlig talt dialog om vekt er helt legitimt. Det skiller seg ikke fra annen dialog om hvordan man skal leve livet sitt. Om noen mennesker ikke setter pris på din måte å leve livet ditt på eller om noen ikke liker deg, hva så? Spiller det noen rolle? Man har da valgt det livet man lever, og hvis man har valgt det bevisst er man ofte også fornøyd med det uten at alle andre skal godkjenne det. Hvis man ikke er fornøyd, strålende! Da forandrer man på det man ikke er fornøyd med og klapper seg selv på skulderen for å ha hatt motet til å forandre seg. Win-win.

Skrevet

Min svigermor kom ganske ofte med kommentarer om vekten min. Om at jeg hadde gått opp, var litt rundere, hva jeg spiste o.l. Jeg fikk samboeren min til å ta en samtale med henne, der han sa ifra at hun ikke hadde noe med å kommentere vekten min hele tiden. Etter det har jeg ikke fått noen kommentarer, og vi har "glemt" hele problemet. (Nå får jeg bare høre hvor flott jeg ser ut :) )

Så mitt råd er å snakke med dem, eller få samboeren din til å gjøre det. Jeg ville ikke ha utelatt de fra bryllup for en slik ting, da det kan skape mer varige vanskeligheter.

Gjest altså...!
Skrevet

Hvis dere har fulgt med i forskningens verden den siste tiden hadde dere fått med dere at det er ikke overvekt som er farlig, men manglende fysisk aktivitet! Overvektige som er godt trente vil være mye sunnere og leve mye lengre enn normalvektige som IKKE trener for eksempel... Dermed, så fremt vedkommende trener ser jeg INGEN grunn til at noen skal kommentere personens vekt..

TS: Si det overnevnte til svigerforeldrene dine, og si at det er din kropp og ingen andres, og de har ingen rett til å kommentere den på en sånn måte. Ferdig med den saken!

Dessuten, det å være tykk blir ofte brukt synonymt med å være stygg, så ja, jeg skjønner godt at det å bli kalt feit sårer veldig... de som sier at det ikke sårer er stort sett de som er normalvektige og som aldri har opplevd det selv :)

Skrevet

Tren mer og spis mindre, så løser det problemet seg av seg selv.

Skrevet
Tren mer og spis mindre, så løser det problemet seg av seg selv.

Jøss, at ingen har tenkt på det før.................... :filer:

Skrevet

Jeg ville snakket med de aktuelle familiemedlemmene selv.

Forklar, enkelt og greit, "jeg setter ikke pris på slike kommentarer, spar meg for det i fremtiden". Fungerer det ikke får du bare holde avstand hvis det plager deg. Man kan ikke alltid endre andres adferd, selv om det er de som representerer problemet.

Mitt beste forslag er i alle fall å bare ta en direkte konfrontasjon, gi klar beskjed om at du ikke aksepterer å bli snakket til på den måten.

Gjest lissi32
Skrevet

Hvorfor er vi så sårbare for dette? Særlig om vi vet det selv, hvorfor svir det så da? Er det ikke bare å si jobber med saken, eller jeg er fornøyd med meg selv, og syns ikke jeg har et problem, men ellers takk! Vi sier jo til alle: wooow så tynn du er, eller hvor tynn du er blitt, men å si at noe er litt tjubby er skikkelig fyfy. Men klart det kommer ann på måten man sier det, og jeg skjønner at det sårer.

Jeg snakker bare generelt nå, ikke i dette tilfelle. Jeg syns det er slemt, og kanskje sårende, men skjønner ikke hvorfor det skal være så farlig å si kanskje man får ta tak i helsa?

I storbritannia er overvekt blitt et supertstort problem som koster samfunnet milliarder pr år. Skal vi overse dette og late som de er slanke og friske?

Ok, bare skyt meg nå folkens :fnise:

Skrevet

12 kilo over "idealvekt" er ikke veldig skadelig for helsen, iallefall ikke i den grad at svigerfamilien bør bekymre seg.

hvorfor skal man på død og liv kommentere andres utseende?

Ville du sagt guri så fæle bukser du har på deg, eller fysj nå må du farge håret ditt eller herregud du burde virkelig gjøre noe med klesstilen din...?

For meg blir det akkurat det samme.

-så lenge vi ikke snakker om ekstrem overvekt, noe som ikke er tilfellet her.

Skrevet

Som innlegget over: jeg synes det er en uting å kommentere andre menneskers utsteende, med mindre man har noe positivt å si.

Min bestemor er forferdelig når det gjelder å kommentere andre, om de er rynkete , har lagt på seg, hvor fælt det er etc. Etter at jeg hadde fått mitt første barn dasket hun meg over rumpa og sa "du har blitt rund, ja".

Hva er poenget? Personen som har noen kilo for mye VET jo det selv. Jeg satte meg ned med henne og sa: "når barna mine blir eldre må jeg ikke få høre at du har kommentert vekten deres på samme måte som du har gjort opp igjennom, det godtar jeg bare ikke . Det er komplett mangel på folkeskikk, og sånt gjør man ikke". Hun sa "gjør det noe da?" men lovet til slutt at det ikke skulle skje. For hennes del tror jeg rett og slett ikke hun har sosiale antenner nok til å forstå at det kan være sårende, og det kan gjelde svigerfamilien din også. Det beste er å si ifra, det er synd om dette skal ødelegge forholdet ditt til svigerfamilien din.

Skrevet
Hm.

For det første må jeg jo bare si at de er utrolig frekke da, som kan få seg til å snakke slik om deg! Det er helt uhørt, og jeg finner det litt merkelig at de andrre i familien ikke har sagt noe på det.

Om jeg var deg ville jeg nok ikke latt være å invitere til bryllupet pga en sånn ting. Ikke det at jeg bagatelliserer det altså, men jeg tror det bare vil gjøre situasjonen værre for deg i det lange løp.

Familie kan veldig ofte bli kraftig såret av slikt, og det tror jeg ikke du vil, for du høres ikke hevnlysten ut. ;)

Jeg tror rett og slett jeg ville fortalt dette til mannen din og hørt hva han mener du bør gjøre, og om han kanskje kan hjelpe deg? Feks snakke med dem som har sagt dette og si at han ikke setter pris på at de snakker slik om hans elskede? Det tror jeg ville blitt respektert, og da høres det ut som det ikke er din ide å ta det opp. Men at mannen din har merket hvordan dette har gått inn på deg, og tar det opp fordi han er glad i deg.

Det trenger ikke bli pinlig i det hele tatt....

tror du det kunne vært en løsning dere kunne levd med?

jeg er sikker på at du er en nydelig jente, og det syns helt sikkert disse menneskene også. Men noen kan bare ikke la ting ligge og la folk få være dem de er, men må pirke litt... Skjønner? Du er mye bedre enn dem tenk...

Lykke til :)

vel, er ikke særlig intr i å ta d opp med dem siden jeg har allerede gitt uttrykk for at jeg ble fornærmet, det andre er at nå vet jeg jo hva de virkelig synes om meg..

Skrevet
kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din,ts. jeg har ikke fått høre at jeg er for fet e.l. av svigers,men jeg jobber med eldre folk og der har jeg spes. en gammel dame som stadig kommenterer vekta mi.. flere ganger har hun spurt om jeg var gravid, sagt jeg burde slanke meg, påpekt at lårene er store osv..

dette er absolutt ikke noe hyggelig! jeg er 160 og bruker str 42 i klær,så overvektig er jeg jo, men det vet man da godt selv!

før denne kvinnen begynte å kalle meg slike ting var hun og ektemannen et flott par som var hyggelige og trivelige. etter at dette begynte har jeg kviet meg for å dra dit, og når jeg først gjør det prøver jeg å snakke mest mulig uten stopp slik at hun ikke får tid til å nevne kroppen min! så er det fortest mulig ut av det huset igjen!

ikke noe ideell situasjon for hverken meg eller dem, men jeg tror ikke jeg klarer flere " er du gravid" kommentarer... faens mage som alltid har stått rett ut... :(

i tillegg får jeg nå og da kommentarer av andre som feks "har du lagt på deg?" så jævli takk liksom... har dessuten ikke lagt på meg mer enn et par kg de siste par årene (mer enn nok forsåvidt),så de kommentarene kunne de spart seg for...

vel, har dessverre ikke noe godt råd å gi til deg. vil bare ønske deg lykke til og håpe alle som kommenterer kroppene til folk vil tenke seg om en gang til før de gjør det...

takk for det=) hjalp mye å høre fra en annen som vet hvordan d føles

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...