Gå til innhold

middag 1.juledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. juledag får jeg besøk av 6 veninner, planen er at vi skal spise god mat, kose oss og ta oss en tur på byen...

men jeg vet ikke helt hva jeg skal lage til mat.. er glad i å lage mat, så det kan godt være tidskrevende.. liker å stå på kjøkkenet jeg :fnise:

trenger forslag til forrett, hovedrett og dessert.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere skal drikke så ville jeg gått for tapas. Da kan du lage masse gode småretter, med godt brød og god vin til! :sikle:

Skrevet

jeg hadde tapas sist vi var samlet hjemme hos meg, og det var i begynnelsen av november...

vil lage noe annet denne gang, men vet ikke helt hva...

Gjest Grafica
Skrevet

Grafica's greske lam slår aldri feil!

Du trenger:

Skivet lammelår, en skive per person, lønner seg å gå i kjøttbutikker o.l for å finne de fineste, i vanlig dagligvare er de gjerne små og med mye bein

Tzatsiki (fåes på meny, mega og andre store butikker)

Timian

Oregano

Agurk

Tomat

Rødløk

Salat

Olivenolje

Fetaost (anbefaler de sekskantede glassene fra Arla med blått lokk, den er så god!)

Varm stekeovnen til 225*

Ta 4-5 ss med olivenolje i en bolle, bland inn 2-3ss hver med oregano og timian (tørket, riktignok, ikke fersk!). Dypp lammeskivene oppi, sørg for at det er godt med krydder på begge sider.

Stek lammeskivene 2-3 på hver side på sterkest varme i en panne med ca 1 ss olje. Legg de deretter i en ildfast form og og sett de i ovnen 6-8 minutter. Ferdig!

Skjær opp tomat, agurk og rødløk, bland sammen med salaten. Dryss godt med fetaost over, og bruk oljen fra fetaosten som dressing.

Server med tzatsiki.

Kjempegodt, sunt og annerledes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...