Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2002 #1 Skrevet 4. april 2002 Er det noen som vet hvordan jeg kan sende bilder via Outlook Exspress på en raskere måte enn det jeg gjør? Syns det har så forferdelig lang sendetid. Jeg har ikke bredbånd el., men sender via telefonlinjen. Bildene blir sendt i jpg format. Er det for stort? Evt. hvordan kan jeg da gjøre de om til mindre format? Takknemlig for den hjelpen jeg kan få..
Gjest Lea Skrevet 5. april 2002 #2 Skrevet 5. april 2002 Det er pga telefonmlinjen at det tar lang tid. Tror ikke du får gjort noe særlig med den saken. Jeg har ADSL og det tar en liten stund her også. Kommer jo litt an på bildet, men sånn er det desverre!
svima Skrevet 5. april 2002 #3 Skrevet 5. april 2002 du kan jo prøve å zippe bildene før du sender. eller bruke f.eks adobe photoshop for å dunke ned størrelsen. vet ikke om noen andre programmer som gjør det, men det er det sikkert. 12
loretta Skrevet 7. april 2002 #4 Skrevet 7. april 2002 Det er nok telefonlista som gjør at det går så tregt ikke Outlook! Modem går tregt....... Jeg har ADSL og syns det til tider også er fryktelig treigt, men jeg er visst bare bortskjemt sier de som tror de har greie på det :0)12
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #5 Skrevet 8. april 2002 Jpg er et filformat der det er mulig å justere kvaliteten på bildet slik at de minste detaljene forsvinner. Inntil et visst nivå ser du ikke forskjell. Resulatet er at bildefilen tar mindre plass, den blir på en måte komprimert. En slik fil nytter det ikke stort å zippe. Prøv også å reduser størrelsen på bildet. Jeg bruker mye et digtalt kamera som lagrer bilder på jpg format, typisk 500KB pr bilde. Ved å redusere bildekvaliteten til 30-40% av orginalen, og størrelsen til 50%, blir bildene typisk på 20KB. Svenn
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2002 #6 Skrevet 9. april 2002 Jeg har også kjøpt meg digitalt kamera. Bruksanvisning på vanskelig engelsk. Bildene blir kjempestore som jeg sender. Også de jeg har på cd. Har ikke peiling hvordan jeg minsker bildene. Har prøvd, og trudd at det gikk fint. Men de er akkurat like store. Jeg trenger å få matet inn med "teskje" trinn for trinn hvordan jeg gjør det. Er det noen som kan hjelpe? MED TESKJE
Gjest Lea Skrevet 9. april 2002 #7 Skrevet 9. april 2002 Har du et redigeringsprogram for bilder? I disse programmene kan du minske bildene dine. F.eks Photodraw. Mulig at du kan laste ned noen programmer også... er ikke sikker på hva du får tak i på nettet av sånt.
Gjest dorian Skrevet 9. april 2002 #8 Skrevet 9. april 2002 De fleste digi-kameraer har mulighet til å ta bilder i flere størrelser, typisk 640x480, 1024x768 eller større. Tipper det letteste for deg/dere er å skru ned størrelsen på bildet på kameraet, før du tar det Størrelsen på digitale bilder regnes som regel i formatet pixler, ikke i cm som andre ting. En pixel er en liten duttelutt med farge på, og hvis dere zoomer inn på bildet så langt dere greier i et bildeprog, vil dere se at det egentlig består av små punkter. Et slikt punkt kalles en pixel, og 640 x 480 betyr da at det er 640 pixler bredt og 480 pixler høyt. Dette er da størrelsen på bildet på skjerm, ikke på papir. I tillegg kommer jo størrelsen i kb (eller MB!), og den er tildels avhengig av pixelstørrelsen, men også litt av kvaliteten på pakkingen av bildet (komprimering) når man lagrer det som en .jpg-fil. Komprimeringen skjer ved at et visst antall pixler slås sammen til et større felt, slik at det lagres mindre detalj-informasjon i bilde-filen. Dette skjer gjerne på de stedene på bildet som har en jevn farge, f.eks. på veggen bak et portrettmotiv eller en jevnt blå himmel. Jo lavere kvalitet man velger, jo større blir disse feltene, helt til man kan se dem med det blotte øye uten å zoome inn. Ikke veldig pent Så det lønner seg å teste litt hvis man bruker et bildeprogram til å resize bildene med. Kvalitetsskalaen der går som regel fra 0 til 100% på jpg, med 100 som best kvalitet. De fleste kameraer lagrer jpg med høyest mulig kvalitet, og det er derfor ganske mye å spare på å bruke et bildeprogram til å redigere bildene med etterpå. Ofte kan man også godt skjære bildet til litt før det sendes på mail, f.eks. hvis ovenfornevnte himmel dominerer bildet Det følger som regel med et bildebehandlingsprogram når man kjøper kameraet, og det lønner seg å ta en kikk på dette, da det gir ganske mange muligheter på redigering/etterbehandling av bildene. Obs! Husk at hvis man velger den letteste utveien (skru ned størrelsen på selve kameraet), vil man ikke ha en stor versjon av bildet hvis en f.eks. vil fremkalle det hos en fotograf senere dorian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå