Gå til innhold

innslåbare dusjvegger

Anbefalte innlegg

Gjest badenymfe
Skrevet

Jeg skal pusse opp et bad som er av den mikroskopiske typen.. Langt og ikke minst smalt. Jeg har derfor lyst til å ha sånn dusj som bare er to vegger som man kan slå inn. Jeg har snakket med flere rørleggere, og alle er klar på at det blir vann utover gulvet, men det varierer hvor stort problem de mener det er. Han jeg har bestemt meg for å bruke virker ganske negativ og mener tydeligvis at det er noe dritt å måtte tørke vann fra gulvet, men samtidig virker det ikke som om han ser helt for seg nøyaktig hvor lite plass det egentlig er på det badet..

Så jeg lurer på : dere som har sånne innslåbare dusjvegger: er det -mye- søl det er snakk om? Om det bare er søl 10-15 cm utenfor, og bare å sope ned i sluket med en løvang eller noe så er det ikke noe stort problem for meg. Men om det er snakk om fullstendig oversvømmelse så er det jo litt verre.. Er det mulig å montere en gulvlist etterpå hvis det skulle vise seg å være mer søl enn jeg kan leve med?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Rørleggeren støper vel gulvet slik at det blir litt fall inn mot sluket? Da vil jo det aller meste vannet renne ned. Dører som går helt ned til gulvet slipper ikke ut så mye vann vel? Hvis du i tillegg legger varmekabler på gulvet vil vannet tørke opp ganske fort. Det burde ikke være noe problem, det er jo veldig mange som har slike dører. Vi har dusjforheng og det blir en del søl, men overkommelig. Dusjvegger hadde vært mye bedre.

edit: Jeg har altså ikke slike vegger, men jobber i en flise/baderomsbutikk som selger slikt, og har aldri hørt at det skulle være et stort problem eller at rørlegger er imot dem.

Endret av lillagubban
Skrevet

Vi har slike dusjdører, og er ikke noe særlig plaget med søl. Av en eller annen grunn søler jeg mer enn min samboer, men selv når jeg dusjer er det bare snakk om ca 10cm, og vi har godt fall i gulvet. Med en gang dusjen skrus av renner vannet mot sluket.

Om det viser seg at det blir mye søl så går det jo ann å kjøpe en list. Jeg har sett tynne lister, både i stål (?) og mer siliconaktiv som kan festes på gulvet og som skal gjøre at vannet ikke renner utover. Ikke like pent som uten list, men det er jo uansett mindre kompakt enn ett vanlig dusjkabinett eller andre alternativer. Jeg har sett slike lister i flere fliseforretninger, du kan jo ta en tur og se hvordan det ser ut.

Skrevet

Jeg må bare si meg enig med de andre. Vi er ikke plaget med at vann renner ut over gulvet i det hele tatt. Nå har vi veldig bra fall på gulvet akkurat i dusjen, og i tillegg har vi kjøpt en gjennomsiktig list som er festet oppunder dørene (ikke på gulvet) for ekstra beskyttelse mot vannsøl. Fungerer veldig bra. Vi har også varmekabler i gulvet.

Skrevet

Vi har et bittelite langsmalt bad (1 x 2 meter), og valgte å la rørleggeren bygge et flislagt kar av litexplater (kan også bruke gassbetong) i enden av badet, istedet for å måtte dusje utover hele golvet. Karet er konstruert som et svømmebasseng, med dobbel dukmembran sant smøremembran oppå Litex membranplater, og så flis å toppen, og kan til og med brukes til å bade i. Jeg ville nok valgt å lage kar eller i det minste kant dersom badet er lite. Så kan du montere forheng eller innslagbare vegger på kanten.

Gjest lillagubban
Skrevet
Vi har et bittelite langsmalt bad (1 x 2 meter), og valgte å la rørleggeren bygge et flislagt kar av litexplater (kan også bruke gassbetong) i enden av badet, istedet for å måtte dusje utover hele golvet. Karet er konstruert som et svømmebasseng, med dobbel dukmembran sant smøremembran oppå Litex membranplater, og så flis å toppen, og kan til og med brukes til å bade i. Jeg ville nok valgt å lage kar eller i det minste kant dersom badet er lite. Så kan du montere forheng eller innslagbare vegger på kanten.

Pittelite tips hvis du skal lage kar, med Lux plater trenger du verken grunning, duk eller membran utenom i overgangene, så det kan bli en del billigere. Var på Lux kurs med jobben i går nemlig, da laget vi slikt kar.

Hvis dusjen er i et hjørne ved siden av dør eller toalett ol kan det imidlertidig bli litt voldsomt med kar.

Skrevet

Jeg hadde slik i den forrige leiligheten.

Dusjveggene var ikke problemet. Problemet var at flisleggeren ikke klarte å lage fall slik at vannet rant i sluken :kjefte:

Skrevet

Vi har dette på hytta. Ingen dråper kommer gjennom, så det blir bare vått på gulvet innenfor dørene :)

Skrevet
Pittelite tips hvis du skal lage kar, med Lux plater trenger du verken grunning, duk eller membran utenom i overgangene, så det kan bli en del billigere. Var på Lux kurs med jobben i går nemlig, da laget vi slikt kar.

Hvis dusjen er i et hjørne ved siden av dør eller toalett ol kan det imidlertidig bli litt voldsomt med kar.

Det er nettopp det den er, man går nesten inn i dusjen med en gang man går inn på badet. Man går inn helt i enden av ene langveggen, og dusjen er i hjørnet rett overfor døren. Det er derfor det er litt viktig at man ikke går rett inn i en glassvegg, og vil helst ikke snuble i en list heller :P

Men svarene her var jo oppmuntrende. Her jeg bor nå har vi dusjhjørne, med fast list langs gulvet. Det blir jo en del søl selv da, når jeg går ut av dusjen drypper jeg jo alle veier, så vann blir det uansett løsning.

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har lite bad, med én dusjvegg. Selv om toalettet får seg en dusj hver gang noen dusjer, synes jeg ikke det er noe stort problem. Det blir aldri store dammer på gulvet mitt - kun litt dråper. Dette soper jeg enkelt ned i sluket med en nal.

Skrevet

Lux og Litex er samme type produkt. Til et kar anbefalte rørleggeren imidlertid duk og smøremembran i tillegg for sikkerhets skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...