Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest brendis
Skrevet

jeg har fast jobb hvor jeg trives men jeg sliter med noe og jeg trenger litt time off fra jobben... jeg er svært deppa, jeg og samboeren min har slått opp og han skal begynne å flytte ut fra leiligheten ikveld... jeg orker ikke å være på jobb for tiden, var bare såvidt jeg holdt ut idag og igår. jeg tror jeg trenger et par uker fri. så jeg må til legen og få meg sykemelding. men dette er første jobben min og jeg har aldri skaffet meg sykemelding før så jeg aner ikke hvordan det gjøres. jeg orker ikke å gå på jobben i morgen så jeg trenger sykemelding til torsdag. går det an? for jeg må vel ha time hos legen for å få det og legen min har alltid 3-4 ukers ventetid når jeg ringer for å bestille time. kan jeg få time på dagen siden jeg skal ha sykemelding? må arbeidsgiver vite grunnen til at jeg sykemeldes? jeg vil helst ikke at han får vite hvorfor.

håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest_Aurora
Skrevet

Du kan ringe i morgen tidlig med en gang de åpner å si du trenger sykemelding, legekontorene skal ha noen "åpne" tider i løpet av dagen til sånne henvendelser.

Arb.giver trenger ingen grunn, såfremt du ikke ønsker å si noe. Den delen du sender til han er grunnen sensurert.

God bedring.

Skrevet
jeg har fast jobb hvor jeg trives men jeg sliter med noe og jeg trenger litt time off fra jobben... jeg er svært deppa, jeg og samboeren min har slått opp og han skal begynne å flytte ut fra leiligheten ikveld... jeg orker ikke å være på jobb for tiden, var bare såvidt jeg holdt ut idag og igår. jeg tror jeg trenger et par uker fri. så jeg må til legen og få meg sykemelding. men dette er første jobben min og jeg har aldri skaffet meg sykemelding før så jeg aner ikke hvordan det gjøres. jeg orker ikke å gå på jobben i morgen så jeg trenger sykemelding til torsdag. går det an? for jeg må vel ha time hos legen for å få det og legen min har alltid 3-4 ukers ventetid når jeg ringer for å bestille time. kan jeg få time på dagen siden jeg skal ha sykemelding? må arbeidsgiver vite grunnen til at jeg sykemeldes? jeg vil helst ikke at han får vite hvorfor.

dU KAN JO TIL Å BEGYNNE MED TA EN EGENMELDING.

Skrevet

Først kan du som nevnt bruke egenmelding. Såvidt jeg vet kan du gjøre det i tre dager før du trenger å komme med en sykmelding.

Jeg har vært sykmeldt bare en gang tidligere, og det hele er ganske enkelt. Spesielt hvis du ikke trenger så veldig lang tid.

Jeg bare ringte legekontoret og forklarte situasjonen, og fikk slippe inn samme dag. Du kan jo ikke vente, så da må de bare ta deg inn!

Hverken sjefen din eller noen av de du jobber med har noen krav om å vite hvorfor du er sykmeldt. Det bestemmer du selv om du vil dele. Hvis du deler det med din sjef har han/hun ikke lov til å fortelle dette videre.

Lykke til, håper det går bedre med brudd og utflytting. :)

Skrevet

Du er vel neppe deppa - du er lei deg .. Det å være deprimert er en litt mer alvorlig tilstand.

Du bør selvsagt først og fremst ta en egenmelding hvis du ikke føler deg istand til å gå på jobb .. Man kan ihvertfall ikke gå til legen og si man trenger ett par uker fri ..

Skrevet
Du er vel neppe deppa - du er lei deg .. Det å være deprimert er en litt mer alvorlig tilstand.

Du bør selvsagt først og fremst ta en egenmelding hvis du ikke føler deg istand til å gå på jobb .. Man kan ihvertfall ikke gå til legen og si man trenger ett par uker fri ..

Først og fremst syns jeg man skal være forsiktig med å si hva andre folk føler/ikke føler. Man har alle individuelle mål på følelser og sin egen livssituasjon, og det som er ille for den ene er barnemat for den andre.

Men det stemmer forsåvidt at man ikke kan gå til legen og si at man "trenger et par uker fri". Det man imidlertid kan gjøre er å forklare at man er i en tung situasjon, og følelsene knyttet til dette. Så kan man, i samråd med sin fastlege, finne en løsning. Det trenger ikke nødvendigvis være en sykmelding, men det er jo også en mulighet.

Skrevet
Først og fremst syns jeg man skal være forsiktig med å si hva andre folk føler/ikke føler. Man har alle individuelle mål på følelser og sin egen livssituasjon, og det som er ille for den ene er barnemat for den andre.

Men det stemmer forsåvidt at man ikke kan gå til legen og si at man "trenger et par uker fri". Det man imidlertid kan gjøre er å forklare at man er i en tung situasjon, og følelsene knyttet til dette. Så kan man, i samråd med sin fastlege, finne en løsning. Det trenger ikke nødvendigvis være en sykmelding, men det er jo også en mulighet.

Så du mener det? Javel - da synes jeg begrepet "deprimert" er en smule utvannet .. Det er faktisk ganske normalt å bli lei seg om kjæresten gjør det slutt ..

Skrevet
Så du mener det? Javel - da synes jeg begrepet "deprimert" er en smule utvannet .. Det er faktisk ganske normalt å bli lei seg om kjæresten gjør det slutt ..

Det går fint an å bli klinisk deprimert også, etter et samlivsbrudd. Så da lurer jeg på hvor du har lært å se forskjellen på "litt deppa" og på depresjon av et lite innlegg på et forum?

Skrevet

Selvfølgelig er det natulig å bli lei seg!

Det var det vel heller ingen som sådde noen tvil om.

Men at man kan reagere så sterkt på et samlivsbrudd at man faktisk blir deprimert av det burde det heller ikke være noen tvil om.

Jeg er enig i at begrepet deprimert brukes litt "lett" noen ganger, men man kan heller ikke si til en person at "du er neppe deprimert, du er lei deg". Det har man ingen innsikt i.

Skrevet

kjæreste/samboer, svært stor forskjell når det gjelder brudd...

Skrevet
kjæreste/samboer, svært stor forskjell når det gjelder brudd...

Stor forskjell for hvem? Deg, og dermed alle andre mennesker på kloden?

Gjest gjest_Aurora
Skrevet

Kjærlighetssorg er en tung byrde å bære, TS. Og om du føler for ett par dager fri, er det ikke noe å stille spørsmålstegn til. Men dess raskere du kommer deg på jobb igjen, som du trives i, dess raskere går sorgen over.

Depresjon tror jeg derimot ikke du har, iom du sier du vil ha litt fri, og at du trives på jobben.

Lider man av depresjon, ser man ikke lyspunkter, man trives ikke.

Depresjon er en alvorlig sinnstilstand som ikke kommer i løpet av natten, men utvikles gradvis.

Men den kan utvikles som følge av en serie med negative hendelser over en periode.

Ikke har jeg hørt at noen får denne lidelsen som følge av ett brudd,

og jeg jobber daglig med denne type lidelse blant annet.

Skrevet (endret)
Det går fint an å bli klinisk deprimert også, etter et samlivsbrudd. Så da lurer jeg på hvor du har lært å se forskjellen på "litt deppa" og på depresjon av et lite innlegg på et forum?

Jeg vet vel akkurat like lite om henne som du vet :ler:

Men en ting er sikkert - når jeg leser slike tråder som dette så forstår jeg jo hvorfor Norge ligger på topp i sykefravær ..

Endret av Tulipa
Skrevet
Jeg vet vel akkurat like lite om henne som du vet :ler:

Nemlig. Så ikke gjør antagelser du ikke kan stå for.

Skrevet

Nå aner jeg ikke hva de andre skrev her, men jeg har vært utsatt for akkurat det samme selv.

Startet ny jobb, eksen min gikk fra meg og jeg klarte ikke leve normalt. Kort fortalt.

Det jeg da gjorde var at jeg var 100% ærlig mot min arbeidsgiver, som var utrolig takknemmelig for at jeg tok det opp med han. Han forsto mitt problem og vi snakket faktisk ut om det. Det gjorde veldig mye for meg, at han brydde seg såpass om meg at han tok seg tid til å lytte og forstå meg.

Jeg reiste til legen og fortalte problemet mitt og at jeg syntes det var vanskelig å leve normalt etter det jeg hadde gjennomgått. Jeg ble spurt om jeg ønsket å besøke psykolog. Det hadde jeg aldri gjort før, men jeg prøvde av ren nysgjerrighet. Dyrt som det var, så endte det med den ene gangen jeg var der, men det hjalp å bare få pratet bittelitt om problemene, så er det helt utrolig hvor forståelsesfull folk er når det kommer til kjærlighetssorg.

Folk sier ofte at det lønner seg å bare komme på jobb og late som ingenting. Det er lettere sagt enn gjort.

Nå er det ikke sikkert at din arbeidsgiver er lite forståelsefull som det min arbeidsgiver er. Men du vil få legeerklæring et par uker i første omgang tenker jeg, og etter den perioden er utgått må du besøke legen for ny sjekk. Jeg fikk lov til å gjøre akkurat som jeg ville, unne meg litt ekstra rett og slett. Det er en hard periode du er inne i, pass på at du ikke graver deg dypere og dypere selvom du er borte fra jobben. Ta heller tiden til hjelp og kom sterkere tilbake :) Det gjorde nemmelig jeg.

Lykke til :)

Skrevet

Det handler vel litt om hvordan trådstarter har formulert seg. Hun er trist og mener hun trenger "fri" og "time off" fra jobb. Det bare høres ikke så fryktelig alvorlig ut.

Uansett håper jeg du føler deg bedre snart, trådstarter! :klemmer:

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om hva TS føler eller ikke, og legen får stille diagnosen. Jeg vil imidlertid si noe om arbeidsgivers rettigheter i forhold til deg som sykemeldt.

Det er riktig som mange andre har sagt, at arbeidsgiver ikke trenger å vite diagnosen din. Arbeidsgiver har imidlertid rett til å vite noe om "restarbeidsevnen", eller hva du kan gjøre.

Dette er blant annet for at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for at arbeidstakere med nedsatt arbeidsevne skal kunne være i jobb. Dette igjen er et ledd i myndighetenes arbeid med å få ned sykefraværet og antall trygdede. (OK, laang utredning, jeg snakket meg litt ut på siden her. Dessuten er det ikke vanlig at arbeidsgiver kontakter deg med spørsmål om restarbeidsevne i forbindelse med en kort sykemelding.)

Skrevet

Den plikten som arbeidsgiveren har for å tilrettelegge arbeidet slik at man eventuelt kan jobbe, kommer ikke med en gang. Jeg husker ikke hvor mange uker det skal gå, men man får et brev fra NAV det det fortelles om at man må ha en samtale med sjefen osv. Mener det skal fylles ut på selve sykmeldingen etterhvert og.

Skrevet

Det er etter 6 uker (eller var det 7?) arb.giver skal tilrettelegge arbeidet for arbeidstaker. Unntak er dersom arb.taker er for syk til å arbeide, da må lege skrive en ekstra utfyllende forklaring til NAV på hvorfor du ikke kan gå tilbake til arb.livet

Skrevet

Ja, det er jo slik at det skal tilrettelegges slik at man kan i alle fall utøve noe arbeid. Om ikke akkurat det man ellers driver med, så skal arbeidsgiver ta den dialogen med den sykmeldte for å kunne få en tilbake i arbeid igjen så fort som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...