Supraspinatus Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg liker boller. Og i dette temaet så er det snakk om hveteboller uten rosiner. Hver gang jeg baker boller selv så blir de mye mer kompakte enn dem som man kjøper i butikken. Er det noen som har noen triks i ludo eller? Vil ha fluffy boller. Ellers er jeg svært mottagelige for deres oppskrifter. Skal forresten bake mange boller. Type 40+ Endret 4. desember 2007 av Supraspinatus
Cata Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 1200 g hvetemel 120 g sukker 210 g smør eller margarin (jeg pleier selv ha noe mindre enn dette, men det er 210 g som står i oppskriften) 1 pk gjær 1,5 ts kardemomme 9 dl melk Lag en vanlig varmhevet gjærdeig. Forhev i 45-60 min. Trill ut bollene og sett dem på plate for etterheving mens ovnen varmes opp til ca. 225-250 grader (temperaturen er litt avhengig av ovnen din). Pensle bollene med vispet egg og stek i 10-12 minutter. Det blir ca. 36 boller av denne oppskriften og de blir så luftige at de "svever" av plata.... .
Gyda Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 bruk så lite mel som mulig i deigen. La den gjerne være klissete. Når deigen er ferdig hevet, tømmer du bare deigen på benken, tar et glass (som du har melet litt) - stikker glasset bort i deigen og henter ut litt og triller bollene med glasset. (dårlig forklart) Trill bollene så lite som mulig - garantert fluffy boller
Gjest hyggelig Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 oj, gyda sitt tips fikk jeg også lyst til å prøve! forøvrig synes jeg at de 1,2,3 bollepakkene hvor man bare skal tilsette vann/melk og gjær ofte er bedre enn "ordentlig" hjemmelagde. de har liksom mer smak, synes jeg... (kanskje det bare er jeg som er dårlig å bake, hehehe )
Lula Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Årsaken til at kjøpeboller er mer fluffy en hjemmelagede er at de er tilsatt bla ekstra gluten og andre ting som bakere har tilgang til. Jeg foretrekker helt klartden hjemmebakte varianten selv om den ofte er litt "tyngre"
~Mocca~ Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Bakeriene har helt andre hevemuligheter enn det vi har hjemme også.. Uansett så er det viktig å heve både før og etter du slår opp deigen.
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2007 tænk ju møtsj. Noen som har noen festlige ideer hvordan jeg kan måle 1,2kg siden jeg ikke har vekt? Eller er det greit nok å ta halvparten av en 2kg og en liten dæsj ekstra? Slumpbaking blir ikke alltid suksess. Kan også si at jeg har 2x2kg poser med hvetemel. Skal altså lage mange boller.
~Mocca~ Skrevet 5. desember 2007 #8 Skrevet 5. desember 2007 Jeg baker alltid på slump, men det er en yrkesskade..
Andrine Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 1 liter hvetemel tilsvarer 600 gr. Et lite tips: tilsett 1 ts hornsalt i deigen, det gjør bollene mere luftig. (Blandes i melet.)
Brunhilde Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Jeg bruker en god teskje bakepulver i bolledeigen, det gjør bollene myke og luftige.
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2007 Hva med 120 gram sukker i dl da? noen som har peil?
Cata Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Hva med 120 gram sukker i dl da? noen som har peil? Ca. 1,3 dl hvis halvlitermålet mitt har rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå