Gjest Gjest_Jon Are_* Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Hei jenter Jeg har lagt merke til at det ofte er kvinnen som gjør mest husarbeid mens hun er hjemme i permisjon med barnet. Nå lurer jeg på om dette også gjelder den andre veien...? Altså gjorde mannen din mere husarbeid enn deg da ha var hjemme i pappapermisjon? Med hilsen fra Jon Are
Gjest Opa Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Nå har ikke vi kommet så langt enda, men jeg regner ikke med at han skal gjøre alt (han skal ta "all" permisjonen). Jeg gjør ikke alt hjemme når jeg er hjemme, så forventer ikke at han skal det heller.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Det er vel mest naturlig at den som er hjemme gjør mest av husarbeidet uansett hvilket kjønn vedkommende har? Sånn er det vel hos de som er arbeidsledige eller ikke jobber av andre årsaker også? Men det betyr ikke at den som er hjemme gjør absolutt alt nei. Men det daglige som kan gjøres mens den andre er på jobb, og en evt baby sover. Får ellers ikke gjort så mye som man tror man skal rekke når man er hjemme med baby da. Babyer er forskjellige, og noen kan være veldig krevende de første månedene....
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Nasjonal statistikk viser at hvis du legger sammen hvor mye menn og kvinner jobber i yrkeslivet med hvor mye husarbeid de gjør, så er det mannen som totalt sett gjør mest. Litte grann mere bare, men alikevel. Alt snakket om kvinner som dobbeltarbeidende er utrolig misvisende fordi folk flest innbiller seg at kvinner arbeider mer enn menn totalt mens realiteten er omvendt. Poenget med dobbeltarbeid er bare at vinners andel husarbeid av den totale pakken husarbeid og jobb er større enn menns som igjen kompenserer det med arbeid i yrkeslivet. Jeg håper det blir slik at menn og kvinner har en statistisk ca lik mengde arbeid ute og hjemme og som nå en tilnærmet lik total, og at selv om snittet er likt så velger folk på alle slags mulige hvis. Men, å mene at kvinner har det noe tyngre slik som ting er i dag er rett og slett løgn og en av uttalige myter om menn og kvinner som kommer ut i menns disfavør.
Gjest Opa Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Jeg var sykmeldt en periode, og gjorde absolutt ikke alt av husarbeide! Jeg gjorde nok mesteparten, men det var ikke strøkent her til enhver tid. Han fikk ta sin del. Jeg går ikke rundt og plukker opp etter en voksen mann , eller legger klærne hans til vask (som jeg ser at endel andre gjør). Jeg betaler faktisk halvparten av lån og regninger, da gjør jeg ikke stort sett alt av husarbeide i tillegg.
Gjest Opa Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Nasjonal statistikk viser at hvis du legger sammen hvor mye menn og kvinner jobber i yrkeslivet med hvor mye husarbeid de gjør, så er det mannen som totalt sett gjør mest. Litte grann mere bare, men alikevel. Sikkert sant, men da kan han jo ta de ekstra pengene og betale hushjelp
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Min mann gjorde ingenting, fordi jeg var hjemme samtidig...Ikke tok han ungene og ikke gjorde han husarbeid.
løve70 Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Mannen min gjorde en del husarbeid den perioden han hadde permisjon. Ca like mye som jeg gjorde i min permisjonsperiode tenker jeg Såfremt man ikke har et sinnsykt krevende barn, synes jeg det er naturlig at den som er i permisjon gjør litt husarbeid i løpet av dagen.
Gjest vaskemaja Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 Nasjonal statistikk viser at hvis du legger sammen hvor mye menn og kvinner jobber i yrkeslivet med hvor mye husarbeid de gjør, så er det mannen som totalt sett gjør mest. Litte grann mere bare, men alikevel. Alt snakket om kvinner som dobbeltarbeidende er utrolig misvisende fordi folk flest innbiller seg at kvinner arbeider mer enn menn totalt mens realiteten er omvendt. Poenget med dobbeltarbeid er bare at vinners andel husarbeid av den totale pakken husarbeid og jobb er større enn menns som igjen kompenserer det med arbeid i yrkeslivet. Jeg håper det blir slik at menn og kvinner har en statistisk ca lik mengde arbeid ute og hjemme og som nå en tilnærmet lik total, og at selv om snittet er likt så velger folk på alle slags mulige hvis. Men, å mene at kvinner har det noe tyngre slik som ting er i dag er rett og slett løgn og en av uttalige myter om menn og kvinner som kommer ut i menns disfavør. Hvis dette stemmer er det jo kjempebra!! Betyr at vi nærmer oss hverandre, selv om jeg hadde trodd det var motsatt vei... Jeg er 22 år og samboer med en mann som er mye eldre. Han tjener minst, betaler minst utgifter, og likevel er det jeg som gjør mest husarbeid. Har trodd at dette er noe som har med mannskjønnet å gjøre, at de ikke klarer å gjøre noe i huset uten å ha blitt mast på x-antall ganger først. Ifølge denne undersøkelsen er det bare jeg som har funnet meg en særdeles lat mann, og jeg gleder meg på vegne av alle norske kvinner som har menn som gjør MER husarbeid enn dem.
flickan Skrevet 5. desember 2007 #10 Skrevet 5. desember 2007 Nasjonal statistikk viser at hvis du legger sammen hvor mye menn og kvinner jobber i yrkeslivet med hvor mye husarbeid de gjør, så er det mannen som totalt sett gjør mest. Litte grann mere bare, men alikevel. Beklager, den statistikken vil jeg se før jeg tror det.. Kan rett og slett ikke fatte at det stemmer.. Link? Hvis det stemmer, må feminist- Bea ta noen runder med seg selv..
Gjest =tentacle= Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Nasjonal statistikk viser at hvis du legger sammen hvor mye menn og kvinner jobber i yrkeslivet med hvor mye husarbeid de gjør, så er det mannen som totalt sett gjør mest. Litte grann mere bare, men alikevel. Alt snakket om kvinner som dobbeltarbeidende er utrolig misvisende fordi folk flest innbiller seg at kvinner arbeider mer enn menn totalt mens realiteten er omvendt. Poenget med dobbeltarbeid er bare at vinners andel husarbeid av den totale pakken husarbeid og jobb er større enn menns som igjen kompenserer det med arbeid i yrkeslivet. Jeg håper det blir slik at menn og kvinner har en statistisk ca lik mengde arbeid ute og hjemme og som nå en tilnærmet lik total, og at selv om snittet er likt så velger folk på alle slags mulige hvis. Men, å mene at kvinner har det noe tyngre slik som ting er i dag er rett og slett løgn og en av uttalige myter om menn og kvinner som kommer ut i menns disfavør. For mor var det hvile når noen andre hadde barna slik at hun kunne få gjort husarbeid effektivt i stedet for avbrutt av og parallelt med omsorg, oppmerksomhet, stell og amming, konfliktløsning , tørking etter toalettbesøk og å passe på at barna ikke druknet eller ble påkjørt utenfor. Far hadde fri om ettermiddagene. Mor hadde aldri fri, selv om husarbeidet var tatt. Det hadde sikkert vært mye mindre slitsomt for henne å jobbe og ha barna i barnehage. Jeg tror de fleste kvinner er sammen med menn som ikke er selvstendig næringsdrivende i det private næringsliv med ekstreme arbeidstider. Statistikk kan være nokså misvisende.
Gjest mutti Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 Første gangen min mann hadde pappapermisjon så var han hjemme i tre måneder og han tok ikke alt det jeg tok da jeg var hjemme med barna. Men samma det, han tok seg av ungene. Senere var han hjemme i et år med ungene og da tok han det meste, med bare små unntak. Han gjør det meste når han må, men når vi begge jobber så er ikke fordelingen like god. Og jeg er ikke opptatt av at ting blir gjort på min måte akkurat, hovedsaken er at det blir gjort.
Susan Sto Helit Skrevet 5. desember 2007 #13 Skrevet 5. desember 2007 Som andre her, vil jeg gjerne se den nasjonale statistikken som viser at menn gjør mer arbeid totalt enn kvinner. (Siden all statistikk jeg har lest sier det motsatte.) Min mann gjorde/gjør omtrent like mye/lite av husarbeidet på dagen som det jeg gjorde da jeg var i permisjon. Vi har en unge som sover lite og krever mye oppmerksomhet og stimulering, noe som gjør at husarbeid er noe vi deler på når kvelden kommer. Jeg synes uansett at den som er hjemme i permisjon skal prioritere å ta seg av barnet. Og det prinsippet har vi levd etter begge to.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #14 Skrevet 5. desember 2007 Jeg synes uansett at den som er hjemme i permisjon skal prioritere å ta seg av barnet. Og det prinsippet har vi levd etter begge to. Enig i det. Jeg har alltid tenkt at permisjonstiden, også pappapermisjonen, er til pga barnet, og at det i babyperioden kan sammenliknes med "vanlig jobb" i den forstand at det faktisk er ganske slitsomt og tidkrevende å ta seg av babyen til alle døgnets tider (for den som er hjemme i permisjon bør vel også være den som får ødelagt nattesøvnen, om man har en slik unge). Derfor forventer jeg ikke at man tar alt av husarbeid, det bør man dele på i denne tida. Om han hadde vært hjemme av andre grunner, blitt forsørget, og uten baby, hadde jeg dog forventet at han tok det meste... Endel ting er det nok naturlig at man tar i løpet av dagen selv med baby, da - i hvert fall legger ting på vask/i skittentøyet, får unna litt oppvask, forbereder måltider o.l.?
Pepita Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 Kan vel være at den statistikken ikke bare omhandler husarbeid??? Hva med alt som gjøres ute??? hvem skifter dekk? Hvem snekkerer? Rydder i garasjen? Jeg tror/vet sambo jobber mer enn meg, selv om jeg gjør mer husarbeid, han driver jo ute stadig vekk. Nå har han akkurat bygd garasje til oss blant annet!
la Flaca Skrevet 5. desember 2007 #16 Skrevet 5. desember 2007 Jepp, jeg kom hjem til strøkent hus hver dag. Han var kjempeflink, og trivdes veldig som hjemmeværende husmor.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #17 Skrevet 5. desember 2007 Hei jenter Jeg har lagt merke til at det ofte er kvinnen som gjør mest husarbeid mens hun er hjemme i permisjon med barnet. Nå lurer jeg på om dette også gjelder den andre veien...? Altså gjorde mannen din mere husarbeid enn deg da ha var hjemme i pappapermisjon? Med hilsen fra Jon Are Han gjorde akkurat så mye som jeg spurte ham om å gjøre! Hverken mer eller mindre. Det gjorde han før vi fikk barn, i spedbarnsperioden, og det gjør han fremdeles. Han er veldig flink til å hjelpe til i hjemmet, og er veldig flink til det, men jeg må alltid spørre ham først. Han gjør aldri noe på eget initiativ... (Nå løy jeg litt! Han har begynt å dekke bordet uten at jeg spør først på lørdagskveldene mens jeg lager maten, og han hjelper til med å ta av bordet når vi er ferdige å spise )
Gjest Opa Skrevet 5. desember 2007 #18 Skrevet 5. desember 2007 noe som gjør at husarbeid er noe vi deler på når kvelden kommer. Jeg synes uansett at den som er hjemme i permisjon skal prioritere å ta seg av barnet. Og det prinsippet har vi levd etter begge to. Jeg er så enig!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #19 Skrevet 5. desember 2007 Kan vel være at den statistikken ikke bare omhandler husarbeid??? Hva med alt som gjøres ute??? Det gjør jeg hvem skifter dekk? Det gjør han Hvem snekkerer? Det gjør VI Rydder i garasjen? Garasje har vi ikke, men JEG rydder loft og boder. Jeg tror/vet sambo jobber mer enn meg, selv om jeg gjør mer husarbeid, han driver jo ute stadig vekk. Nå har han akkurat bygd garasje til oss blant annet! For ikke å snakke om at det er jeg som måker snø, maler hus, gjerde og boder, klipper plen... HAN har ansvaret for bilen, vi samarbeider om snekring, mens jeg gjør alt annet... Det går ikke å sammenligne daglig husarbeid med sesongarbeid ute, bil, snekring og bygging... Daglig husarbeid er beregnet til 3-4 timer hver dag + "barnepass". Det blir 21 timer i uken i rent husarbeid. Men for å være på den sikre siden kan jeg redusere det ned til 2 timer hver dag... det tilsvarer bare matlagingen, men da har jeg i alle fall ikke tatt for hardt i. Gjennom et helt år blir 2 timer om dagen 728 timer. (Alt som har med barn er da utelatt fra regnestykket) Så er det utearbeidet: Å male huset: 50 timer hvert 5. år = 50 timer Bygge garasje (en gang); 8 timer dagen i 4 uker = 224 timer Skifte dekk på bilen 2 timer 2 ganger i året = 4 timer i året Måke snø; 1 time 90 dager i året = 90 timer i året Klippe plen; 1 time 2 ganger i uken i 20 uker = 40 timer i året Rydde i garasjen; 5 timer 2 ganger i året = 10 timer i året Diverse forefallende arbeid ute = 200 timer Totalt: 618 timer... Og male huset og bygge garasje er ikke noe en gjør hvert år, men jeg har tatt det med likevel for ikke å være urettferdig, og legg merke til at jeg i tillegg har tatt med 200 timer til uspesifisert forefallende arbeid. Og likevel kommer ikke timeantallet opp til 2 timer om dagen! I mine øyne er det ikke tvil om hva som krever mest tid av inne-, og ute-arbeid! Fordelingen av arbeidet er så sin sak, det får være opp til hver enkelt familie å avgjøre, men argumentet om at mannen skal slippe å gjøre "innearbeid" fordi han gjør så mye ute faller på sin egen urimelighet!
Pepita Skrevet 5. desember 2007 #20 Skrevet 5. desember 2007 I tillegg så hjelper jo mannen min til inne. Han rydder, lager mat, vanner blomster. Vi deler generelt likt på det meste, og prøver å hjelpe til med det beste begge to. Da får vi begge mer fritid og tid til å leke med sønnen vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå