Gjest Wolfmoon Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Har sett i flere tråder her inne at enkelte anbefaler mac med en gang noen sier de skal kjøpe ny pc. I de fleste tilfeller virker det ikke som om de engang har lest hva pc'n skal brukes til. Hva er poenget med dette? Jeg er personlig ikke så veldig glad i mac, men dette skyldes at jeg ikke bruker pc'n min til de tingene mac er spesialisert på. Allikevel har jeg da virkelig ikke noe problem med å anbefale mac til personer som skal bruke pc'n til disse tingene. Så hvorfor greier ikke mac entusiaster å tenke slik? Måtte bare få ut litt frustrasjon, fordi dette er noe jeg opplever overalt, ikke bare her inne på forumet. Men for all del, hvis noen har en annen forklaring enn "mac er best uansett" så tar jeg gjerne i mot den også
Gjest Tweek Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Jeg har gjort det, men da er dem ikke på utkikk etter spill-maskin. Selv om jeg har mac og liker det godt så vet jeg likevel at hvis man skal bruke den hovedsaklig til spill ville jeg valgt pc. Man kan jo også spille spill på mac og det er flere spill enn folk tror, men likevel. Forklaringen "mac er best uansett" er latterlig egentlig. Det sier jo ingenting om maskinen, bare at den som har sagt det ikke har peiling men bare liker det. Man vil jo ha en grunn eller flere for å velge det man har lyst på. Min mac er intelbasert så jeg kan kjøre windows i tillegg til leopard. Hadde det p åden forrige og da kunne jeg holde inne en knapp når jeg starta den opp så jeg unne gå inn på windows-delen. Bruke den til å spille sims. Har ikke det nå lengere da jeg gikk lei av sims og bruker ikke den delen lengere, men muligheten er der. Det jeg liker best er den enkle og logiske oppbyggingen og den er brukervennlig. I docken (linjen med programmer nede på skjermen) ligger alle programmene og de er lett tilgjengelige. Når programmer brukes dukker det opp en prikk under. På skrivebordet ligger hardisken og der er alt "sortert" for meg i mapper. dvs: dokumenter, bilder, musikk, downloads, skrivebord, felles (jeg kan koble meg til F sin mac og så deler vi) osv. Ilife er jo også vledig bra syntes jeg og iphoto er genialt. Når jeg importerer bilder så samles det i en hendelse som jeg kan gi navn. Det er også hovedbiblioteket og så kan ejg dele opp i mapper o.l. Hvis jeg skal lage en bilde-cd eller noe så gjør jeg alt i iphoto og jeg trenger ikke gå å lete i mappene. Når det gjelder virus så finnes de til mac også selv om mange klarer å presse ut et argument om at det ikke er det. Det selges virusprogram spesielt til macér. Men det er ikke så utbredt enda, men som noen sier er jo den beste virusbeskyttelsen mellom ørene. Tilslutt kan jeg jo heller ikke unnlate å nevne designet. Jeg liker pene ting og det er jo et stor pluss at maskinen ser lekker ut og tar liten plass i tillegg til brukervennligheten og oppbyggingen av maskinen er god.
mamut75 Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Nå anbefaler jeg aldri Mac'er selv med mindre det den som spør om anbefalinger sier at de ønsker å drive med tyngre grafiske applikasjoner , men jeg er fæl til å veldig konsekvent anbefale Dell så jeg svarer likevel . Årsaken til at jeg anbefaler Dell er fordi jeg mener disse maskinene er de som jevnt over gir mest igjen for pengene , uansett hva slags "type" maskin det er . (billig ,middelhavsfarer, dyr , cutting edge) Jeg vet det er mange som mener at merker som Acer og Asus er billigere enn Dell , men jeg er nå engang ikke enig i dette men mener at de bare tilsynelatende ser ut til å være billigere . Acer og Asus setter ofte processorer , hvor selve spek'et (motoren ) ikke er angitt i processor navnet slik at det blir vanskelig for en gjennomsnitts forbruker å sammenlikne kvaliteten mot kvaliteten på et konkurrerende produkt . For å gjøre dette må man gå på intel eller AMD sine sider og lese om den bestemte processoren der og i tillegg også helst ha kjennskap til eldre kontra nyere teknologi i processorverdenen i forhold til effektivitet . Har bare sammenliknet en 2-3 av de såkalte "gode" tilbudene jeg har sett på Acer og Asus , sjekket processormodell og funnet fram til pc som yter ca det samme , men hvor sammenlikningen i utgangspunket kan se ut som at Acer pc'en er mye bedre og fant at prisforskjellen gikk ca 1000 kroner eller 20 % i favør av Dell . I tillegg har jeg erfaring med at Dell er driftssikre maskiner , og de har mye større fleksibilitet enn alle andre leverandører jeg kjenner , i forhold til hvordan du kan få satt sammen pc'en i forhold til dine behov . Dette er årsaken til at jeg nesten alltid svarer Dell i slike tråder eller ellers , men mine valgkriterier skriver seg fra bedrfitsverdenen , men disse kriteriene er kanskje annerledes for privatmarkedet - ikke vet jeg .
Cata Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Vel, hovedgrunnen til at man anbefaler det man liker selv er vel nettopp at man liker det ? Man anbefaler jo ikke gjerne noe man selv er misfornøyd med. Jeg anbefaler gjerne mac for jeg selv liker den bedre enn windowsPC (og jeg er godt vant med å bruke windows også), men gjør det konsekvent ikke til mennesker som er ute etter spillmaskin eller som presiserer "ikke mac". WindowsPC'er kan jeg i praksis ikke anbefale, for min siste hjemmePC var jeg ikke fornøyd med, og jobbePC har jeg vært alt for fornøyd med, så den er gått ut på dato (har hatt samme i 5-6 år nå). Modellen er vel for lengst vekk fra markedet.....
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Jeg anbefaler gjerne mac for jeg selv liker den bedre enn windowsPC (og jeg er godt vant med å bruke windows også), men gjør det konsekvent ikke til mennesker som er ute etter spillmaskin eller som presiserer "ikke mac". Nå tenkte jeg mer på de som anbefaler mac uansett hva folk har sagt de skal bruke maskinen til og uansett hvilke prisgrense folk har satt på maskinene sine. Jeg sier selvfølgelig ikke at folk ikke skal anbefale de tingene de liker selv hvis de passer til kriteriene som er gitt! Det får da være måte på hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå