Gå til innhold

Utleiers oppsigelsesgrunn

Anbefalte innlegg

Gjest leietager
Skrevet

I husleieloven står det:

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Hva er saklig grunn i denne forbindelse? Er det god nok grunn at noen andre skal flytte inn? Eller at leiligheten ska pusses opp fordi noen andre skal flytte inn?

Noen som har erfaring fra slike saker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
I husleieloven står det:

Hva er saklig grunn i denne forbindelse? Er det god nok grunn at noen andre skal flytte inn? Eller at leiligheten ska pusses opp fordi noen andre skal flytte inn?

Det at en god venn eller et familiemedlem skal flytte inn burde jo være en ganske god grunn. Ellers har jeg ikke noe særlig erfaring på dette området annet enn at jeg selv leier ut en leilighet.

Skrevet
I husleieloven står det:

Det er snakk om større oppussing enn et strøk maling for at utleier skal kunne si opp pga. oppussing. Etablering av nytt bad eller mer omfattende arbeid tror jeg kan være gyldig oppsigelsesgrunnlag.

Skrevet
I husleieloven står det:

Jeg reagerer på at du sier at den skal pusses opp fordi noen andre skal flytte inn. Det sies at dersom den skal brukes av utleigeren selv, men om hvem som hest andre (nær vann) skal flytte inn er ikke dette gyldig grunn.

Dersom oppussingen ikke er stor, og kan vente til leietaker flytter ut (slik som oppussing etc) så er ikke det nok grunn nei.

Så sannt dere har inngått en leieavtale og de betaler leie skal det ganske gyldige grunner til for at leietaker kan si opp avtalen. St andre skal flytte inn er ikke gyldig grunn.

Skrevet
Jeg reagerer på at du sier at den skal pusses opp fordi noen andre skal flytte inn. Det sies at dersom den skal brukes av utleigeren selv, men om hvem som hest andre (nær vann) skal flytte inn er ikke dette gyldig grunn.

Dersom oppussingen ikke er stor, og kan vente til leietaker flytter ut (slik som oppussing etc) så er ikke det nok grunn nei.

Så sannt dere har inngått en leieavtale og de betaler leie skal det ganske gyldige grunner til for at leietaker kan si opp avtalen. St andre skal flytte inn er ikke gyldig grunn.

Må legge til at sakelig grunn betyr at leietaker ikke har betalt etc, og selv da er det ganske vanskelig og mange regler om hvordn man kan få kastet dem ut.

Skrevet
St andre skal flytte inn er ikke gyldig grunn.

Jeg tror det er gyldig grunn hvis det er snakk om et familiemedlem? Men jeg er ikke helt sikker...

Skrevet
I husleieloven står det:

EKS. En venn annonserte leilighet til leie for IKKERØKENDE. Det flyttet inn et par. begge røkte inne, samt venner som var på besøk. Eier fikk medhold til utkastelse. Sto i kontrakten at det var ikkerøkende.

Skrevet

Det at huseier ønsker å disponere leiligheten selv er vel grunn god nok til at de kan avslutte leieforholdet. Om de ønsker å disponere den selv for kortere eller lengre tid, og hva de skal bruke den til, er vel ikke tatt med i beregningen?

Hvis man blir domfelt for grovere kriminalitet, kan man da få leieavtalen sagt opp med bakgrunn i "annen saklig grunn"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...