tineline Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Er det noen av dere som har gode og enkle ideer til julegaver? Jeg har en veldig enkel oppskrift på saltskrubb: Fyll et glass med vid åpning (gjerne et norgesglass) 3/4 opp med salt, og fyll så på med planteolje - gjerne mandel, solsikke eller oliven. Drypp noen dråper eterisk olje i om ønsket, og voilà - perfekt gave til venninner.
Gjest Raptuza Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Supert tips, tineline! Ellers kaN ein jo strikka grytelappar av trippelt restegarn med tjukke pinnar. Det går fort og grytelappane blir tjukke å ta i.
Gjest Ballerina Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 I år strikker jeg tøfler som jeg tøver etterpå Tar en liten kveld å strikke et par (i normal str.)
Gjest Raptuza Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Akkurat nå for tida strikker jeg skjerf i restegarn til et av småbarna i familien....
Lula Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 (endret) Jeg har en veldig enkel oppskrift på saltskrubb: Fyll et glass med vid åpning (gjerne et norgesglass) 3/4 opp med salt, og fyll så på med planteolje - gjerne mandel, solsikke eller oliven. Drypp noen dråper eterisk olje i om ønsket, og voilà - perfekt gave til venninner. Man kan også bruke sukker. Det er litt bedre for de med ømfindtlig hud. Man kan jo lage feks en fotskrubb med salt og en kroppskrub med sukker? Et par dråper konditorfarge kan også gjøre seg. IKEA har fine glass med lokk til 15.- som er perfekt til å ha skrubb i http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40065867 Mine tips: Selv gir jeg gjerne bort hjemmelaget konfekt eller kaker som er pakket pent inn, og med en hjemmelaget til/fra lapp. Heklede blomster i restegarn som pyntes med perler og fine bånd. Fest en nål på baksiden, og den kan brukes som pynt på luen, skjerfet, jakken eller vesken Sy votter i ullfilt eller en gammel ullgenser som du tover i maskinen. Pynt med perler feks...Mønster finner du her: http://www.barlowscientific.com/technotes/home/mittens.htm Sy hårbånd av fine stoffrester eller bånd. Jeg bruker 2cm bred strikk i nakken (ca. 10 cm lang) Endret 5. desember 2007 av Lula
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Vi får alltid gode hjemmelagde kookies av ei vennine det er veldig koselig og alltid en hitt. Selv skal jeg lage en del julegodter og marsipankookies som jeg pakke rinn i celofan og gi. Dette gir jeg ofte som en liten ekstra gave i tilleg til de vanelige, eller som en liten hyggelig førjulsgave, da mange ikke setter like stor pris på enda mer kaker og snop i selve jula, da er de ofte så mette allerede. Før har vi brukt å lage hjemmelagde drops, og det er mange som er triste når de ikke har fått det de siste åra (vi har gått litt lei av laginga, men det er kjempekjekkt egentlg, jeg vil bare prøve meg på noe nytt nå)
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 Lag karameller! Har gjort det de siste tre årene nå, det blir alltid en kjempehit. Og hjemmelagde julekort er alltid koselig å få
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #8 Skrevet 15. november 2008 Lag karameller! Har gjort det de siste tre årene nå, det blir alltid en kjempehit. Og hjemmelagde julekort er alltid koselig å få Har du en god oppskrift på karameller? Jeg har nettopp brukt en oppskrift som egentlig het juleknekk, men jeg kaller det karameller, for de blir fort myke i munnen. Ingrediensene er fløte, sukker og sirup. Pluss bittelitt kokosmasse. Veldig gode. Men skulle gjerne prøvd en annen oppskrift også.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #9 Skrevet 15. november 2008 Har du en god oppskrift på karameller? Jeg har nettopp brukt en oppskrift som egentlig het juleknekk, men jeg kaller det karameller, for de blir fort myke i munnen. Ingrediensene er fløte, sukker og sirup. Pluss bittelitt kokosmasse. Veldig gode. Men skulle gjerne prøvd en annen oppskrift også. Vi pleier å lage fløtekarameller til hver jul, disse er kjempe gode; 3 dl kremfløte 250 gr sukker 100 gr lys sirup 50 gr meierismør Bland alt i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen å la det småkoke til massen har en fin myseost farge og er tykk som grøt --> ca 40 min. Rør godt hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 Jeg lager brente mandler. Og såpe.
Gjest Sisu Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Dette var en bra tråd! *følger med videre*
Bomull Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Jeg lager sjokoladetrøfler som jeg ruller i kakao og legger i en fin bolle/krukke: Sjokoladetrøfler 200g kokesjokolade 1 dl kremfløte Kok opp fløten og rør ut sjokoladen i den. Ha det i en form og sett det kaldt. Rull så ut runde kuler som dyppes i det man måtte ønske (kakao, nøtter, melis, smeltet sjokolade osv) I tillegg skal jeg strikke noen tøffler som skal toves.
janne84 Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 fin tråd Holder på å hekle luer jeg, går litt sent, så blir bare et par luer frem til jul. Er ikke så vanskelig
Gjest nisseliten Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Er det noen av dere som har gode og enkle ideer til julegaver? Jeg har en veldig enkel oppskrift på saltskrubb: Fyll et glass med vid åpning (gjerne et norgesglass) 3/4 opp med salt, og fyll så på med planteolje - gjerne mandel, solsikke eller oliven. Drypp noen dråper eterisk olje i om ønsket, og voilà - perfekt gave til venninner. Tror jeg skal adoptere idéen din! Forslag til hvor man kan kjøpe gode, eteriske oljer?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Tror jeg skal adoptere idéen din! Forslag til hvor man kan kjøpe gode, eteriske oljer? Helsekost? Body Shop?
Gjest Gjest_ano_* Skrevet 18. november 2008 #17 Skrevet 18. november 2008 Dere som lager konfekt etc. - hva har dere karamellene i? Skal sende noen med posten med fly, noen gode og billige råd hva jeg kan ha dem i?
Hotlips Skrevet 19. november 2008 #19 Skrevet 19. november 2008 Tenkte jeg skulle lage matolje. Type urter/krydder på flaske og helle en god olje over. Noen som har prøvd noe som funka?
Gjest Skrevet 20. november 2008 #20 Skrevet 20. november 2008 (endret) Jeg lager varmeputer. Syr en avlang firkant og syr inn riller i denne. Fyller de halveis opp med vanlig ris og syr igjen på toppen. Også syr jeg et trekk til denne som festes med knapper (glidelås funker dårlig i mikro). Ogs skriver med en liten bruksanvisning: Puttes i microbølgeovn 2-3 minutter på sterk varm eller 10-15 minutter i stekovn. Endret 20. november 2008 av Gjest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå