Gå til innhold

Hvordan få ungen til å slutte å bite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er snart 11 måneder - og han biter! Han biter når jeg ammer (når han ikke vil ha mer biter han i stedet for å slutte å suge), men ellers også. Og det kan vi jo ikke ha noe av.

Dette har jeg gjort hittil: Når han biter, sier jeg alvorlig NEI og løfter han litt bort. Med det resultat at han ler av fryd...

Han er så liten at han ikke skjønner at det gjør vondt og at han ikke må gjøre det. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klem barnet tett inntil puppen. Da får han ikke puste og må slippe.

Ellers er det vel ikke all fare om du rett og slett må slutte. Mitt barn bet ved første tann og tre måneders alder, det var så tidlig at vi kjempet oss gjennom blod og tårer, men nesten ett år...

Du akn også finne gode tips på ammehjelpen.no

Skrevet (endret)

Skjønner nå at innlegget mitt var ekstremt uklart!

At han biter under amming er én ting, men jeg vil ikke at han skal bite ellers heller. For eksempel: Når vi øver på å gå, kan han plutselig finne på å bite meg i hånda. Og "NEI" er bare morsomt, selv om jeg er streng og ikke smiler. Tullegutt, altså.

Endret av SuperNova
Skrevet

Du må nok bare fortsette å sette grenser selv om ungen tilsynelatende ikke tar det til seg, men det siger inn over tid. Det virker som det er en sånn greie de små har, med å gjøre ulovlge ting, få høre nei og så fryde seg. Selv om det virker ulogisk for oss.

Min sønn har gjort mye med vilje som han vet han ikke får lov til - stå og riste i stålampen, dunke på TV-skjermen med fjernkontrollen eller andre gjenstander - alt for å få oppmerksomhet av mamma.. Allerede mens han holder på med det ulovlige, så ser han forventningsfullt mot meg med et fandenivolsk smil, og når jeg ser på ham og sier "nei, det er ikke lov" så fryder han seg. Har snakket med mange som sier at deres små gjør det samme. Men det er jo en måte å lære på det også, å se at mamma (og pappa og andre) er forutsigbar. "Hvis jeg gjør sånn, så skjer det".

Skrevet

Jeg tror at små barn tror at når voksne sier Nei!, og viser et strengt ansikt, at de bare tuller og leker. Dette er min erfaring gjennom å sitte barnevakt og jobbe i barnehage, håper det er greit at jeg svarer selv om jeg ikke har barn.

Det jeg har opplevd som ganske effektivt er å overse barnet når det biter, f.eks hvis han sitter på fanget og biter, så kan du sette han på gulvet eller ved siden av deg. Ikke se på han, eller vise noe spesielt ansiktsuttrykk når han ler, fordi det er sikkert oppmerksomheten som han synes er artigst. Vil han på fanget igjen så kan han få lov til det, men begynner han å bite igjen så kan du sette han fra deg på samme måten igjen. Etterhvert så blir det ikke så gøy når man ikke får oppmerksomhet.

Skrevet

Vel, mitt råd er vel så lite politisk korrekt at jeg ikke engang tør å stå fram med mitt nick.

Gutten min bet veldig i en periode. Det endte til slutt med at jeg bet igjen. Passe hardt slik at det gjorde litt vondt for han. Prøvde samtidig å forlare at dette var vondt. Det hjalp i alle fall oss. Tror rett og slett det har seg slik at små barn ikke forstår at når de biter andre blir det fysisk vondt for den som blir bitt.

Skrevet
Gutten min bet veldig i en periode. Det endte til slutt med at jeg bet igjen. Passe hardt slik at det gjorde litt vondt for han. Prøvde samtidig å forlare at dette var vondt. Det hjalp i alle fall oss. Tror rett og slett det har seg slik at små barn ikke forstår at når de biter andre blir det fysisk vondt for den som blir bitt.

Dette fungerte på nevøen min også.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det som er viktig å huske på er at det ikke nytter å si bare nei. Selv om ungen er liten så må du også forklare hvorfor du sier nei.Og etterpå ikke vise han oppmerksomhet. Bare forklare at man ikke gjør sånn, for det gjør vondt..blir au..au..Så snakker du ikke mer om det. Bare forklarer på en ordentlig måte at det blir au au da.

Snu deg raskt bort og led han til noe annet. Det som har funket best her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...