Gå til innhold

Hjelp! Jeg flyr!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ut og fly i morgen, og det er faktisk 29 år siden sist. Litt pinlig, men jeg gruer meg litt. Hva må jeg huske på?

Noen som kan gi meg en Gardermoen for dummies?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg holdt på å si at Gardermoen ikke er for "dummies" ... men ....

Vær ute i GOD tid. Sikkerhetskontroll og evneveikt system for kø og sjekking av billetter gjør at det kan ta mye lenger tid enn du tror. Beregn en time i innsjekking og en time i sikkerhetskontroll, det er dessverre min vonde erfaring med Gardermoen.

Har du husket dette her bestyret med størrelse på flasker og sånt som er lov å ha i håndbagasje?

Ellers er Gardermoen grei å finne frem på. Det er godt skiltet og slikt.

Hvis du kommer med toget er det bare rett opp rett inn og rett opp igjen så er du ved billettlukene ...

Skrevet (endret)

:) lykke til på ferden .

Innsjekkingen av bagasje stenger 45 minutter før avreise , så hvis du har mer enn bare håndbagasje får du ikke sendt resten av bagasjen hvis du er senere enn dette .

(Det går som regel bra hvis man er 35 minutter tidligere også , men man kan da risikere å ikke få med koffert ol )

hmm avgang er oppe , ankomst nede .

De billigste parkeringplassene (hvis du skal være borte lenge ) er de som ligger en 5 minutts busstur unna Gardemoen , men det går gratis shuttlebusser fra parkeringsfeltene og inn til flyplassen hver 15 minutt .

Det står en rekke innsjekkings terminaler fra SAS og Norwegian med en gang du kommer inn i avreise etg , og disse kan du bruker til å sjekke inn selv med . Det er veldig enkelt og det er brukerveiledning på skjermen underveis , det tar da ca 1-2 minutter å sjekke inn , mens ved skranken tar det nok endel mere tid .

I tillegg må du også levere bagasjen din i skranker som heter "bagasje drop" , men her er det som regel veldig kort ventetid .

For å logge inn på disse terminalene kan du bruke det betalingskortet du betalte reisen med , referanse nr på bestilling eller SAS Eurobonus card .

Du må vise legitimasjon både ved bagasje innleveringen og ved selve gate'n . Gyldig leg i norge er blant annet førerkort , bankkort eller pass .

Hvis du ikke har annet enn håndbagasje trenger du ikke vise legitimasjon . (De endrer dette stadig , men måtte ikke vise for ei uke siden )

Security tar normalt ikke lengre tid enn kanskje 10 minutter.

Innenlands gatene er til venstre , utenlands til høyre , gatenr begynner på laveste tall til venstre . Står veldig bra og stor oversikt over hvilken gate flyet ditt går fra med en gang etter securityen .

Du kan ikke ha med deg beholdere som rommer mer enn 100 ml med væske i håndbagasjen og alt av flytende du skal ha med deg inn på flyet må passe inn i en liten blank godkjent plastpose .

(Disse ligger rett ved security og er gratis )

Du kan ha med deg tax free flytende produkter dersom disse befinner seg i plomberte tax free poser og kan da ta med deg mye mere væske enn det som får plass i både 100 ml beholdere og små godkjente poser .

GOD TUR !!

Endret av Væren75
Skrevet

Åh, takk! Nå ble jeg faktisk litt klokere. :)

Jeg har bare håndbagasje, da trenger jeg ikke å sjekke inn den? Holder det å være der en drøy time før da?

Skrevet
Åh, takk! Nå ble jeg faktisk litt klokere. :)

Jeg har bare håndbagasje, da trenger jeg ikke å sjekke inn den? Holder det å være der en drøy time før da?

Jeg tror jeg har pers rekord i å være der 15 minutter før takeoff ,og fremdeles rukket flyet men å presse grensene så marginalt har ført til at jeg har mistet et fly :sjenert:

Jeg pleier å være der 40 minutter i forkant , men mange liker å være der 1 time i forkant .

I tillegg burde du sjekke hva som er eksakte mål på hvor stor bagasjen kan være før de nekter deg å ta den med deg inn på flyet , det står på www.sas.no sine sider .

Skrevet
Jeg tror jeg har pers rekord i å være der 15 minutter før takeoff ,og fremdeles rukket flyet men å presse grensene så marginalt har ført til at jeg har mistet et fly :sjenert:

Jeg pleier å være der 40 minutter i forkant , men mange liker å være der 1 time i forkant .

I tillegg burde du sjekke hva som er eksakte mål på hvor stor bagasjen kan være før de nekter deg å ta den med deg inn på flyet , det står på www.sas.no sine sider .

15 minutter høres mer passe ut for meg. :Hehe:

Skal bare ha med en veske og en pc-bag. Skal sjekke...

Skrevet

Skal bare få opplyse om at ingen av flyene styrtet! Jeg var veldig spent på om jeg hadde flyskrekk, men det gikk bra.

Må bare få sagt at den sikkerhetssjekken er et latterlig opplegg. Hvorfor er det ikke sjekk på tog, busser, drosjer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...