Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tullip_*
Skrevet

Hvorfor må han få meg til å krype de få gangene jeg ber om å få låne bil :tristbla: ???

Samboern min og jeg bor sentralt i en stor by, der det er nærmest umulig å få gateparkering. De få garasjeplassene som er, er det venteliste på, og de er også svindyre. Jeg både jobber og har fritidsaktiviteter like v der vi bor, så har ikke behov for bil i det daglige. Og derfor er det unødvendig at sambo og jeg har hver vår bil.

Samboern min har bil, han har de fleste utgiftene på den. Vi bruker den sammen av og til, og da spleiser vi på bensin + enkelte andre bilutgifter. D som er kjipt er at han hater å låne bort bilen til noen, inkludert meg. Er som sagt skjelden jeg gjerne skulle hatt bil, og jeg spør aldri om jeg tror han trenger den selv. Spør bare når det virkelig er viktig (kanskje ca en gang hver annen måned) men selv da må jeg krype.

som feks i går: samboern min var hjemme, og jeg skulle være m på en konsert (spille) 10 km unna, begynte å bli forkjøla, og det regnet bøttevis. Hvis jeg skulle bruke kollektivtransport måtte jeg reist halvannen time tidligere enn om jeg kunne kjøre. Det satt laaaangt inne å gi meg bilnøklene.

Hvordan gjør dere andre det om den ene har bil og den andre ikke? Vi har vært sammen i 2,5 år og bodd sammen i 1,5 og er i slutten av 20-årene begge to. Syns dere han er sær eller jeg kravstor? Jeg betaler selvsagt for bensin de gangene jeg får låne bilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av de som ikke skjønner at man er så nøye på mitt og ditt i et fast forhold. Man er jo et felleskap, ikke en fusjon basert på bedriftsøkonomiske prinsipper der formålet er økonomisk gevinst, evt. økonomiske besparelser ved f.eks felles bolig osv. Så jeg kunne ikke vært i et fast, varig forhold der man holdt på slik.

Men, det er jo ikke meg du er sammen med, så det er i grunnen fullstendig irrelevant hva jeg mener.

Hva er motivasjonen hans for å ikke låne bort bilen? Går det på det økonomiske? Er han redd du skal kræsje? Vil han at du skal kjøpe din egen bil? Eller vil han bare bestemme litt og vise at han er litt sjef?

Gjest Gjest_Tullip_*
Skrevet
Jeg er av de som ikke skjønner at man er så nøye på mitt og ditt i et fast forhold. Man er jo et felleskap, ikke en fusjon basert på bedriftsøkonomiske prinsipper der formålet er økonomisk gevinst, evt. økonomiske besparelser ved f.eks felles bolig osv. Så jeg kunne ikke vært i et fast, varig forhold der man holdt på slik.

Men, det er jo ikke meg du er sammen med, så det er i grunnen fullstendig irrelevant hva jeg mener.

Hva er motivasjonen hans for å ikke låne bort bilen? Går det på det økonomiske? Er han redd du skal kræsje? Vil han at du skal kjøpe din egen bil? Eller vil han bare bestemme litt og vise at han er litt sjef?

Han har ingen rasjonelle grunner til å ikke låne bort bilen, og det er han selv klar over. Jeg har hatt lappen i 10 år, og er en sikker sjåfør. Han er nok ambivalent i forhold til om jeg bør kjøpe bil. Han ser der er unødvendig, men blir irritert de gangene jeg spør. Han ser også at det vil gå utover muligheter til å spare til større leilighet, reising mm om jeg skal kjøpe bil.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

:overrasket::overrasket: Er det virkelig mulig?

Han kan o ikke være riktig klok. Sånn kunne jeg aldri ha hatt det! Han er meget urimelig!! Og vel så det!

Skrevet

Kanskje han er irritert fordi du ikke tilbyr deg å betale halvparten av forsikringspremien, årsavgiften, verkstedsregningene, piggdekavgift, bompenger etc.

Gjest Gjest_Tullip_*
Skrevet
Kanskje han er irritert fordi du ikke tilbyr deg å betale halvparten av forsikringspremien, årsavgiften, verkstedsregningene, piggdekavgift, bompenger etc.

Jeg har tilbudt meg å betale halvparten av alt. Selv om det ville føles noe urettferdig da han bruker den til og fra jobb hver dag. Men det er visst helt uaktuelt for ham, for da må han jo la meg kjøre den så ofte jeg vil...

Skrevet

:overrasket: Må du betale ham bensinpenger? Oi.

Hvordan deler dere økonomien ellers da? Etter hva dere har av penger?

Da bør ikke han få noe "fradrag" for bilutgifter i alle fall, siden den tydeligvis ikke er et fellesgode men et privat gode som ikke gavner deg i særlig stor grad.

Jeg sliter nesten litt med å forestille meg at man kan ha så adskilt økonomi som samboere.

Gjest Gjest_Tullip_*
Skrevet

Tja. Vi har felles husholdsøkonomi. Betaler inn til felleskonto, og bruker også av disse pengene til ferier etc. Og han får ikke noe fradrag pga bilen nei. Han tjener såpass mye mer enn meg at han allikevel har mer enn nok til overs.

Så økonomisk er det ikke noe problem. Jeg skulle gjerne sett at deler av bilutgiftene gikk fra felleskontoen vår, sånn at jeg følte jeg kunne disponere bilen noe mer. Men han vil det ikke sånn.

Merker jeg nesten syns det er flaut når jeg har tatt to busser og brukt over en time for å besøke min venninne som bor 15 km unna. Når det ville tatt 15 min m bil, og han ikke bruker den. Vet det er flere som har reagert på sånn episoder...

Skrevet

Jeg tror jeg rett og slett hadde blitt sinna.. Sambo er overforsiktig over for sin bil. Men for meg er det forståelig, jeg har hatt lappen siden august og han har 25 års forsikring på den, så det forstår jeg. Men ser ingen grunn til at du ikke kan låne den. Siden du sier du har hatt lappen i over 10 år så er det jo ingen grense på forsikring o.s.v. Du får heller krangle litt mer med han, går da ikke ann å oppføre seg sånn.

Skrevet

Han kunna da i det minste kjørt deg og hentet deg igjen, hvis han absolutt ikke ville låne vekk bilen til deg. Da burde vell alle være fornyød? Det er nå min mening, men syns dette høres rart ut :S

Skrevet

Dette hørtes akkurat ut som min eks. Men han var slik på alle områder. Ikke bra!

Gjest Gjest_Tullip_*
Skrevet

Ja han er nok generelt smålig:-( Når det gjelder andre. Når det gjelder seg selv er kun det beste godt nok. Han tjener nesten tre ganger så mye som meg. Men han spanderer aldri middag, kino e.l. Ikke at jeg vil leve på en annen altså, og jeg sier heller aldri noe på det. Men jeg vet at om jeg hadde tjent så mye mer enn kjæresten min ville jeg spandert rett som det var fordi jeg hadde lyst!

Skrevet

Vi fordeler utgiftene prosentvis. Den som har f.eks. 60% av inntektene skal også ha 60% av utgiftene. (Da regner vi inntekt etter at skatt og studielån er trukket fra.)

Det er jo ikke en løsning alle er enige i, men det er vel ikke mer rettferdig at to stykker med veldig ulik inntekt skal dele 50/50 på allle utgifter heller.

Jeg synes at et parforhold er et fellesskap der man bør dele på godene.

Skrevet
Jeg er av de som ikke skjønner at man er så nøye på mitt og ditt i et fast forhold. Man er jo et felleskap, ikke en fusjon basert på bedriftsøkonomiske prinsipper der formålet er økonomisk gevinst, evt. økonomiske besparelser ved f.eks felles bolig osv.

Jeg er helt enig i hva victor78 sier.

I mitt samboerskap eksisterer det ikke noe "mitt" og "ditt". Vi har bare "vårt".

Hvis min samboer hadde oppført seg sånn ovenfor meg når det gjelder å låne bilen hans, så ville jeg blirr veldig forundret. Å formane noen om å kjøre forsiktig og lignende er jo en ting, men å være utrolig hard å be.. nei, det kan jeg ikke forstå. Dere har jo begge felles interesser når det gjelder bilen, både i hva den skal brukes til (praktisk transport) og hvordan den skal behandles (å ivareta opptjente verdier).

Har du vurdert å konfrontere han for å få et klart svar på hvordan han grunnlegger denne måten å oppføre seg på?

Skrevet

Synes det lukter mystisk lang vei jeg..... :filer:

Vi har fra første stund delt på alt. Og når jeg sier delt mener jeg på den måten at når vi får lønn, samler vi pengene og regningene, betaler alt som skal betales ,og koser oss sammen for resten av pengene, har aldri vært noe "mitt og ditt" hos oss. :jepp:

Det verste jeg vet er å dra på byen med vennepar der feks dama er sjåfør fordi hun ikke har råd til å dra på fylla, mens typen sitter å drikker for ti mann og spanderer på alle ..... :kjefte:

Jeg synes at du skal ta han litt i nakken og be han komme med en sinnsykt bra grunn til at du ikke skal låne bilen og hvorfor du skal betale bensinpenger... :jepp:

Skrevet
Jeg synes at du skal ta han litt i nakken og be han komme med en sinnsykt bra grunn til at du ikke skal låne bilen og hvorfor du skal betale bensinpenger...

:Nikke:

Skrevet
Synes det lukter mystisk lang vei jeg..... :filer:

Vi har fra første stund delt på alt. Og når jeg sier delt mener jeg på den måten at når vi får lønn, samler vi pengene og regningene, betaler alt som skal betales ,og koser oss sammen for resten av pengene, har aldri vært noe "mitt og ditt" hos oss. :jepp:

Det verste jeg vet er å dra på byen med vennepar der feks dama er sjåfør fordi hun ikke har råd til å dra på fylla, mens typen sitter å drikker for ti mann og spanderer på alle ..... :kjefte:

Jeg synes at du skal ta han litt i nakken og be han komme med en sinnsykt bra grunn til at du ikke skal låne bilen og hvorfor du skal betale bensinpenger... :jepp:

:klappe:

Skrevet

Sukk, jeg kunne ha skrevet det samme innlegget om min eks. Jeg tok gladelig buss eller gikk til de aller fleste aktiviteter, men når jeg en sjelden gang ville låne bilen, så var det med nød og neppe.

Jeg er helt for at det skal være forskjell på ditt og mitt i et samboerskap, men dette er for mye av det gode.

Vet ikke om jeg har noe råd til deg, men kanskje du kan bli med i et sånt bilkollektiv...det finnes i hvert fall i Oslo.

Gjest Gjest_Tulip_*
Skrevet

Takk for mange svar. Nå har det kommet opp en situasjon i ettermiddag, så jeg skal prøve å være litt hard.....

Jeg har vært hjemme fra jobb idag pga forkjølelse, men føler meg litt bedre nå. Hele venninnegjengen min skal treffes til julemiddag ikveld. Vi kjøper julegaver til hverandre, og jeg har lagt litt sjel i 5 stk julegaver. Det er sannsynligvis siste mulighet til å treffe dem og få gitt julegaver før jul.

Hun som har invitert bor et stykke unna, og jeg bruker laaang tid og må gå et stykke utendørs om jeg skal komme dit kollektivt. Har ikke ork til mer enn et times besøk sånn formen er, så blir ganske mas m to timers reisetid tur retur da. Alternativt tar det 15 min m bil....

Vet det blir en kamp å spørre:( Men får prøve å være litt hard idag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...