Leo Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 (endret) Broren og svigerinnen min har funnet en halvstor kattunge (D.v.s. egentlig var det katten som fant dem). De har etterlyst eieren etter alle kunstens regler, men ingen har meldt seg og nå er spørsmålet om jeg/vil vil ha denne katten. Vi har riktignok snakket om at vi kanskje skulle anskaffe en katt siden vi har enorme mengder mus og ellers bor slik til at det burde være glimrende forhold for en katt. Det er likevel noen "men" ute å går og siden jeg ikke har noen som helst erfaring med katter må jeg spørre. Vi er ofte bortreist i helgene om sommeren. Er det da OK at katten er alene hjemme hvis den får katteluke og soveplass i garasjen og tilgang på mat og vann? Vi kan naturligvis ta den med oss, men da blir problemet sannsynligvis at katten ikke er der når vi skal reise. (Hyttenaboen har katter og de har stadig vekk dette problemet...). Om vinteren kan den selvfølgelig ikke være alene. Da må vi enten ta den med oss eller plassere den på dyrepensjonat el. lign. Det samme hvis vi skal være borte lenger enn et par netter. Et annet "men" er at vi allerede har hund. Hunden er gammel og bryr seg ikke nevneverdig om katter og katten virker tolerant overfor andre dyr, men er det vanligvis noe problem å venne voksne hunder og katter til å bo sammen? Katten er en hankatt og den må selvfølgelig kastreres. Spørsmålet er om kastrete hankatter har samme tendensen til å streife som jeg vet enkelte ukastrerte hankatter har? I det hele tatt mottas alle gode råd og innspill med takk. FOD/Dyrebeskyttelsen har ikke kapasitet til å ta hånd om den nå før jul og ingen av oss vil at den usedvanlig trivelige og kjælne katten skal bli avlivet. Jeg ønsker imidlertid ikke å påta meg ansvaret for et dyr som kanskje lever i 20 år til hvis jeg ikke klarer å ta skikkelig vare på det. Endret 4. desember 2007 av Leo
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Jeg ser ikke noe problem med at dere reiser bort i helgene så lenge katten kan gå inn et sted og har mat og vann. Dere kan jo evnt alliere dere med en nabo og høre at h*n bare kan sjekke at det er mat der. Det er som oftest ikke noe problem med hund og katt. Bare la de få venne seg til hverandre. Hunden din høres jo rolig ut og da går det som oftest bra. Så utrolig bra at du vil hjelpe et dyr i nød
Leo Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2007 Takk for svar! I følge veterinæren som har undersøkt den har denne katten sannsynligvis gått ute i flere uker og det var visst helt vanlig at folk "dumpet" kattunger som var over det mest nusselige stadiet. Idioter! :slåss: Vil man ikke ha dem lenger, får man da i det minste ta ansvaret for å få dem omplassert eller avlivet! Vi føler imidlertid at vi må tenke oss grundig om for ingen av oss har noe til overs for å kvitte oss med dyr fordi det ikke fungerer helt eller det passer litt dårlig å ha dem. Er forresten katter vanligvis ute om natten?
KristineT Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Hei... Først må jeg bare si at jeg tror katten vil få det helt perfekt hos dere for dere virker så gjennomtenkte før dere tar det ansvare. Tenk om det fantes flere som dere :) En katt kan godt vere ute om natta... Gjerne med mulighet for å ligge tørt og litt varmt om den vil det. Mine katter vil helst bare vere ute om natta, selv om jeg har prøvd å ha dei inne når det er som kaldest.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Er forresten katter vanligvis ute om natten? Jeg vet om mange som bevisst lar katten sin være ute hver eneste natt, men det er noe jeg aldri ville gjort selv. En del katter trives nok med å være ute om natten, men mine katter har alltid fått lov til å velge selv. Om vinteren er de mer inne, om sommeren er de mer ute. Eldre katter er ofte mer inne enn ute osv. Jeg synes det er veldig fint at du har lyst til å ta vare på katten og det er ekstra fint at du vil sette deg godt inn i kattehold først. Jeg har ingen erfaring med det å ha hund og katt - alle kattene jeg har hatt har vært livredde for bikkjer, men jeg tror det er en tilvenningssak. Siden katten foreløpig er såpass ung også, så er det nok lettere for katten å lære seg til å leve med en hund. Hvis dere tar til dere katten, sørg for at den holdes inne en stund før den slippes ut igjen, sånn at den kan bli trygg på sitt nye hjem og bli kjent med menneskene og dyrene. Kastrerte hankatter vandrer ikke rundt på samme måte som de som ikke er kastrert, spesielt ikke hvis de blir kastrert i ung alder og ikke har skaffet seg vaner. Lån gjerne en bok om katter på biblioteket, der får du mye nyttig kunnskap om alt fra sykdomstegn til kommunikasjon og kosthold osv.
Tabris Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Jeg synes det er kjempeflott at du vurderer å ta til deg denne katten. Jeg mener også at det ikke er noe problem at den er alene hjemme noen helger. Du kan evt. høre med noen du kjenner om de vil stikke innom en gang og to og sjekke at mat og vann fortsatt er tilgjengelig og at katten er ok. Katter vil som regel være ute om natten, men det er flere som også ønsker å være inne om vinteren når frosten kommer. Jeg vil anbefale at katten får bestemme det selv. (Vår gamle hunnkatt kommer bare inn en gang om dagen for å spise i sommerhalvåret, ellers ser vi henne nesten ikke. Når vinteren og frosten kommer, er hun inne hver natt). Såvidt jeg har forstått, så er sjansen større for at hannkatter bevarer sitt hannkattpreg jo eldre de er når de blir kastrert. Men som regel pleier ikke kastrerte hannkatter å streife så mye, etter det jeg har forstått.
Dru Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Vi har alltid hatt kattene ute om natten, det har ikke vært noe problem. Det er heller ikke noe problem å la den være alene om vinteren, så lenge den har et lite krypinn og en plass til maten der den ikke fryser. Hardt vann er gjerne ikke så veldig populært. Våre katter har alltid vært utekatter, og da mener jeg utekatter i den grad at de kommer inn for å spise og sove en times tid. Ellers har de likt å sove i løa hele gjengen. Uansett temperatur ute.
~Mocca~ Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Vi lar våre katter være aleine om vi er vekkreist en helg, da kommer bare naboen inn å ser til at alle er friske og raske og at de har mat og sånn. Og for å slippe ut eller inn de som vil det. Det eneste jeg vil legge til er at du bør la kattungen bli 6-8mnd gammel før du slipper den ut aleine, slik at den ikke går seg bort. De har ikke fullt utvilket retningsana når de er så ung.
Leo Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2007 Takk for svar alle sammen! Det er nå bestemt i familieråd at katten flytter hit! :katt: P.g.a. avstanden må den bli hvor den er frem til jul, men jeg har bedt om at den i mellomtiden blir kastrert og chipmerket. De lærde strides vel en smule om når hankatter skal kastreres, men i og med at ingen kan være helt sikre på akkurat hvor gammel han er og når han blir kjønnsomoden, mente visste veterinæren at det var greit å gjøre det nå. Da får han dessuten anledning til å være helt i ro til såret har grodd. Katter bør vel forresten også vaksineres akkurat som hunder, men når og mot hva? Katten skal selvfølgelig få komme og gå i huset som han vil. Garasjen blir bare en nødløsning og den er forresten isolert og oppvarmet så det er aldri kuldegrader der. Jeg har også spurt et par naboer om de kan se til den de gangene vi er borte (Greit å ha slikt avklart på forhånd) og det var ikke noe problem. Uansett er han jo ikke gammel nok til å være ute på egenhånd ennå, så det blir først aktuelt til sommeren. (Og da får vi også se om vi orker å reise fra den i det hele tatt. Godt mulig vi ender opp som en reisende zoologisk hage ). Kan jeg forresten ta ham med ut i hagen etc. så lenge jeg holder ham under oppsyn? Han foretrekker visst å gjøre fra seg ute nemlig. Trives forresten katter best hvis de får en egen liggeplass inne, eller ligger de "hvor som helst"? Er det et stort problem at de klorer på møbler/tepper etc. selv om de får klorebrett? Et problem som jeg ikke vet om egentlig er noe problem er at alle her omkring legger ut musegift (Klerat) og følgelig ligger det en del døde mus rundtomkring. Giften i musene er visst ikke noe problem så lenge ikke dyret som spiser dem inntar store mengder mus, men spiser egentlig katter selvdøde mus og spiser de egentlig noe særlig mus i det hele tatt? Jeg må selvfølgelig "lese meg opp" på katt de neste ukene, men det er alltid morsomt og interessant å høre andres erfaringer! Og nå kan dere jo gjette hva han skal hete? LEO selvfølgelig!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #10 Skrevet 4. desember 2007 Så bra at dere har bestemt dere for å ta katten!! Har selv tatt til meg en hjemløs katt for et år siden, som nå er blitt en del av familien og som vi forguder alle sammen Og det virker som dere har tenkt nøye igjennom det, noe som er svært viktig før man anskaffer seg katt! Det som er så bra med dem er jo at de er så selvstendige, selv om de ikke er like lett å ta med seg overalt som en hund er! Men de er verdt det :love: Jeg tror ikke katter spiser mus som allerede er død. De gjør det mest for jakten sin skyld, tror ikke en katt som får mat hjemme vil interessere seg for en allerede død mus. Når det gjelder klorebrett... Kjøpte en sånn til katten vår da vi fikk han. Men den var ikke så interessant. Tror de må være vant med det fra de er små for å skjønne hva de brukes til. Men det kan jo hende den katten dere får en gang har hatt et hjem.... Katten vår er ivertfall veldig glad i å kvesse klørne på sofaen, men den er så gammel så det er ikke så nøye Men det kan man sikkert venne de av med hvis man tar de fra starten av... Prøv å heve stemmen eller spraye litt vann på katten hvis den prøver seg på sofaen. Kanskje den til slutt skjønner at det er klorebrettet den skal bruke.. ikke sofaen eller gulvmatta! Når det gjelder soveplass, katten liker å legge seg der den vil... Har prøvd med kurver og pledd, men han er litt sta av seg Men det kan jo variere fra katt til katt... Ha for guds skyld katten inne ivertfall en mnd når dere får den! Kjøp et kattedo med sand i, de skjønner at det er der de skal gjøre i fra seg fra første stund.. Ha katten ute litt etter litt etter en mnd, følg med han i begynnelsen.. det er fort at de blir forvirret og blir borte! Sånn.... masse lykke til med det nye familiemedlemmet :) Dere har en god venn i mange år fram i tid.... og dere blir ikke å angre
Gjest Eir Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Katter er stedbundne dyr, så det er bedre for den å være igjen hjemme, enn å bli tatt med steder, så lenge den har tilgang på mat og ett varmt sovested. Hund og katt går vanligvis greit, etter en liten tilvenningsperiode. Selv om de ikke alltid blir bestevenner er det sjelden at de ikke lærer seg å tolerere hverandre. Det beste er å la dyrene styre dette selv, så lenge de ikke prøver å skade hverandre. Kastrerte hannkatter streifer noe mindre enn ukastrerte, men det har også noe med personligheten å gjøre. Kastreres katten sent vil den ofte også beholde noe av atferden pga vanen. Katter bør vaksineres, de viktigste sykdommene i standardvaksinen er katteclamydia og kattepest. Dette kan gjøres samtidig som kastrering og chipping, og bør gjentas med 1-2 års mellomrom. Katter som går ute bør også få markkur 1-2 ganger i året, oftere dersom du ser at den har mark. Katter finner seg som regel faste plasser på egen hånd, men man kan jo forsøke å tilrettelegge og styre dem litt, ved å legge frem kurv, puter ol der man vil ha dem. Katter som går ute vil som regel ikke klore innendørs, så lenge man oppdrar dem litt. Jeg har aldri hatt behov for klorebrett inne til mine katter, men det skader sikkert ikke heller. Katter er kresne dyr, med følsom mage, og er ikke åtseletere. De kan i teorien kanskje finne på å spise ett allerede dødt dyr dersom de er veldig sultne, men det blir nok aldri aktuelt for en katt som blir foret regelmessig. Huskatter jakter hovedsaklig fordi det er gøy, og hvorvidt de spiser byttet er tydeligvis en smakssak. Siden de er kresne dyr vil de vanligvis ikke spise ett bytte som lukter rart/uvanlig heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå