Gjest Julenissemamma Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Vi vet at flesteparten spiser ribbe eller pinnekjøtt julaften,men dere som ikke spiser det/er vant til: Hva serveres julaften? Desseert+ hva har dere på 1.juledag da? Nyårsaften?
Unika Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Selv spiser jeg både ribbe og pinnekjøtt på julaften, men det er jo også mulig å servere kalkun eller lutefisk? Har hørt om noen som spiser det 1. juledag pleier vi og ha julebuffet på ettermiddagen/sen lunsj. Blir ikke noe middag på kvelden da. 2.juledag er det derimot skikkelig middag igjen. Nyttårsaften er det kalkun som gjelder! Endret 3. desember 2007 av Unika
Gjest hyggelig Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 svinestek med brunsaus,poteter,rødbeter,sylteagurk,tomat,agurk,sosisser,medisterkaker... dessert: multekrem. for å være ærlig ville jeg nok heller hatt kalkun med iskrem til dessert
Anglofil Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Mens de andre spiser ribbe, spiser jeg medisterkaker, som jo er en del av julemiddagen i sin helhet. Ellers spiser jeg det samme som de. Mvh Yvonne
Arkana Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Julaften har vi ingen stor middag. Mamma er fransk og i alle andre land enn Norge er det 1. juledag som er den store dagen. Vi spiser risengrynsgrøt med mandel i som sen lunsj og sent på kvelden etter gaveåpningen har vi et stort koldtbord. 1. juledag spiser vi kalkun med diverse tilbehør. Dessert er riskrem med bringebærsaus og hjemmelaget karamellpudding. 2. juledag har vi rester etter dagen før. Nyttårsaften pleier vi å ha ribbe. Nå når mannen min og jeg feirer sammen i eget hus har jeg tenkt å innføre pinnekjøtt som fast 3. juledagsmiddag. Det er han vant til som julemiddag, han er fra vestlandet. Selv kan jeg ikke fordra pinnekjøtt, det er vel noe av det verste jeg vet faktisk, så dette blir kompromisset.
Gjest Gjest Julie Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 (endret) Vi vet at flesteparten spiser ribbe eller pinnekjøtt julaften,men dere som ikke spiser det/er vant til: Hva serveres julaften? Desseert+ hva har dere på 1.juledag da? Nyårsaften? De fleste spiser ribbe og det meste innen norsk tradisjonell julemat. Selv velger jeg helst bort slik mat og får servert laks/koldtbordmat/kylling. Endret 4. desember 2007 av Gjest Julie
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Jeg pleier å spise torsk. Resten av familien spiser ribbe eller pinnekjøtt, avhengig av hvilken del jeg feirer med.
flickan Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 jeg er ikke vokst opp med en fast julemiddag og det har variert litt med årene. Dette har sammenheng med at farmor er fransk og at pappa ikke er vokst opp med den tradisjonelle norske julematen. Men det har også hendt at mamma har trumfet gjennom ribbe, spesielt hvis vi har feiret med hennes familie. vi har stort sett variert mellom følgende: - indrefilet (favoritten) -svinestek -kalkun - elgkjøtt -annet vilt det varierer stort sett mellom de samme rettene på nytårsaften. til dessert har det variert mellom: -fruktsalat -hjemmelaget sjokolodamousse -riskrem -vaniljeis med varme bær -moltekrem
Annie Skrevet 4. desember 2007 #10 Skrevet 4. desember 2007 Mannen er ikke så glad i ribbe, så vi har kalvestek på julaften. Riskrem til dessert. I år skal vi til foreldrene mine og da blir det trad. ribbe m/tilbehør. Is og kransekake til dessert.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 Vi spiser kalkun. Nam, nam. Riskrem til dessert.
Gjest smotti Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Når vi feira hos farmor før i tiden hadde vi alltid lammelår, og pappa lager kalkun, mens mamma har pinnekjøtt og svigers ribbe... På annendag jul har vi oksestek eller lam..
Gjest s.n Skrevet 4. desember 2007 #13 Skrevet 4. desember 2007 Vi spiser Cashewnøttpaté med ovnsbakte poteter, kokte grønnskaer og soppsaus (vi er veggiser). Til dessert har vi de siste årene hatt ostekake og riskrem. Til nyttår har vi de siste årene hatt fylt paprika. I og med at vi feirer nyttår med venner som spiser kjøttmat, pleier vi å dele på annet tilbehør, så det varierer.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #14 Skrevet 4. desember 2007 Vi spiser Cashewnøttpaté med ovnsbakte poteter, kokte grønnskaer og soppsaus (vi er veggiser). Til dessert har vi de siste årene hatt ostekake og riskrem. Til nyttår har vi de siste årene hatt fylt paprika. I og med at vi feirer nyttår med venner som spiser kjøttmat, pleier vi å dele på annet tilbehør, så det varierer. Spennende, hvordan lager man cashewnøttpaté?
mustapippuri Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Kalkun med det som hører til, samt medisterkaker og sossisser. 1. juledag er restemat og på nyttårsaften varierer det hva jeg får.
Gjest s.n Skrevet 4. desember 2007 #16 Skrevet 4. desember 2007 Spennende, hvordan lager man cashewnøttpaté? Har lagt den ut i tråden om vegetarmiddag - her er den: Cashewnøttpaté 2 ss soltørkede tomatolje eller olivenolje 1 stor løk, finhakket 2 store fedd hvitløk, finhakket 1 boks hakkede tomater 12 soltørkede tomater i olje - hakkes 200 g cashewnøtter - hakkes skallet av 1/2 sitron 1ss hakket frisk basilikum 1 egg, pisket salt nymalt sort pepper 250 g dypfryst butterdeig --------------------------------------- Ovn 180 grader. Kle brødform med bakepapir/smør Varm olje. Tilsett løk og hvitløk. La surre m lokk. Tilsett tomater. Koko uten lokk til væsken er fordampet. Ta av kjelen og bland alt i + krydder. Ha blandingen i formen. Stek 45-60 min. Avkjøl i plast el aluminiumsfolie i kjøleskap. Varm ovn til 200 grader. Kjevle ut butterdeig. Pakk inn den avkjølte patéen. Stek til overflaten er sprø og oppblåst - 25-30 min.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #17 Skrevet 4. desember 2007 Broren min spiste Grandiosa en jul.
Cata Skrevet 4. desember 2007 #18 Skrevet 4. desember 2007 Risgrøt! I likhet med Arkana er ikke jeg vant med stor middag på julaften. Utpå kvelden (før pakkeåpning) blir det større "kaffebord" med snitter og laks og eggerøre og sylte osv.... Første juledag har det "alltid" vært svinestek med surkål og poteter, samt multekrem til dessert. (Det siste har jeg gitt opp etter at jeg begynte å feire jul alene. De siste årene har jeg erstattet multekrem med riskrem.)
Betsy Skrevet 4. desember 2007 #19 Skrevet 4. desember 2007 I min opprørske ungdom fikk jeg det plutselig for meg at jeg ikke likte julemat - og dessuten hadde jeg stor sympati for grisen. Da fikk jeg servert laks med poteter, agurksalat og rømme. Nå er jeg tilbake i normalen igjen, så nå spiser jeg ribbe eller pinnekjøtt.
Tabris Skrevet 4. desember 2007 #20 Skrevet 4. desember 2007 Vi hadde alltid reinsdyrsteik på julaften da jeg vokste opp. I år blir det villfisk på julaften (de andre skal ha pinnekjøtt), og på vintersolhverv skal samboer og jeg ha elgsteik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå