Gå til innhold

en 2-åring som ikke sover natten gjennom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte en jeg ikke har sett på flere år i helgen. Hun har en sønn på 2 år og noen måneder, og hun sa at han ikke hadde sovet natten gjennom én eneste natt siden han ble født som hun kunne huske... Jeg har riktignok ikke egne barn ennå, men har passet endel...jeg fikk litt hakeslepp... er dette normalt? Kan det hende hun overdriver fordi hun er sliten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere som har barn som ikke sov natten igjennom før de var 3 år så det er nok ganske normalt ja. (Selv om jeg prøver å fortrenge den type informasjon akkurat nå :ler: )

Skrevet

Altså, jeg har såpass barneerfaring at jeg vet at mange barn våkner grytidlig...selv våknet jeg av meg selv mellom 6 og halv 7 til jeg var 13 år... så at man ikke får sove frempå får man leve med, men trodde at nattevåket for de fleste avtok fra ett-årsalder...selvfølgelig sover endel barn urolig og har mareritt iblant, men her er det altså snakk om å våkne flere ganger om natten nesten hver natt... huff... er noen år til jeg har tenkt å få barn, men høres fryktelig slitsomt ut å ha det sånn ja!!

Skrevet

Å våkne et par ganger om natten er nok vanlig, men det kaller ikke jeg nattevåk. Stort sett tar det jo kort tid å roe igjen har jeg inntrykk av. Her er å sove til 7 å sove lenge forresten. Helst vil jenta mi stå opp klokken 0500 :forvirret:

Skrevet

Vel, hun fortalte om netter hvor han gjerne våknet fem ganger i løpet av natten og det tok en stund før han sovnet igjen...det kan selvfølgelig hende hun overdrev litt, men hun sa det ikke var lenge siden hun hadde sovet 4 timer på 2 døgn.... ble litt skremt da ja :P

Skrevet
Vel, hun fortalte om netter hvor han gjerne våknet fem ganger i løpet av natten og det tok en stund før han sovnet igjen...det kan selvfølgelig hende hun overdrev litt, men hun sa det ikke var lenge siden hun hadde sovet 4 timer på 2 døgn.... ble litt skremt da ja :P

og det har du all mulig grunn til! :)

jenta mi våkner hver natt, og hun er 5 år. kommer tuslende til senga mi, og da gidder ikke jeg å stå opp og styre, er ganske borte vekk, for å si det sånn. men hun er en engel å legge da!

storesøstra var motsatt; masse styr å få til sengs, sto opp ørten ganger. men når hun først sovna, så sov hun natta gjennom.

moralen er: er det ikke det ene, så er det det andre!! :skravle:

Skrevet

Dattra mi sov hele natta fram til hun var litt i underkant av 1 år. Men fra da og fram til hun var 3 år våkna hun flere ganger om natta og skulle ha flaske. (hun fikk melk på flaska, og det var hun veldig glad i). Da var det opp å ta bleieskift, hvis ikke jeg gjorde det tisset hun ut senga. Så dette er ikke å anbefale, men jeg vet at det er veldig vanlig. Sove hele natta igjennom før de er 3 har jeg faktisk ikke hørt så veldig mange som gjør, men det fins jo noen. :)

Skrevet

Frøkna mi har sovet natta gjennom siden hun var ett og et halvt ca, nå er hun 2,5 år. Hvis hun våkner på natta nå er det fordi hun er syk eller har hatt en vond drøm.

Hun har vært en drøm å legge fra tidlig alder. Når hun var rundt 15-16 måneder kom hun ofte og sa "sove" til oss på kveldingen (rundt 19:00) og tuslet mot rommet sitt.

Er vel bare å regne med at vi får en med total lakenskrekk når nestemann kommer... ;)

Skrevet (endret)

Hadde det problemet med den mellomste her, Han våknet som regel flere ganger hver natt, og det var slitsomt når det stod på. Han sov ikke rundt før i 2-års alderen. Jeg og mannen pleide å byttes på å legge oss på en madrass på gulvet på rommet hans, de nettene det var værst. Han var og en riktig morgenfulg, og i mange år var han våken allerede i 6 tiden. Men nå er han 14 og er ikka å få opp...så det går som regel over

Endret av ToveM
Skrevet
Sove hele natta igjennom før de er 3 har jeg faktisk ikke hørt så veldig mange som gjør, men det fins jo noen. :)

da har vi vært superheldige..

fra vår jente var 1 år så la vi henne kl 19 og hun sov helt rundt... måtte vekke henne nesten hver dag kl 10:30

men etter hun begynte i barnehagen når hun var 4 så er hun tidlige oppe.. mellom halv 8 og 10......men jeg er storfornøyd...

siden jeg oxo liker å dra meg litt på morran :)

Skrevet

Min 4-åring våkner, nesten uten unntak, et par ganger per natt. Han drømmer i perioder veldig mye, og da er det litt "styr". Ellers kommer han alltid inn og vil sove med mamma i løpet av natten. Det resulterer i at jeg våkner, men det er ikke snakk om nattevåk for han sovner igjen med en gang. Tidligere har det vært mye nattevåk, både med han og med søsteren da hun var yngre. Ingen av dem har sovet en hel natt før de var 3 år. Minsten er forøvrig en morgenfugl av dimensjoner! Han våkner alltid mellom 5.30 og 6, uansett når han legger seg om kvelden.

Klart det er slitsomt med stadige avbrytelser i nattesøvnen over lang tid. Men; ingen barn er like - noen har bedre sovehjerte enn andre, rett og slett.

Skrevet

Her finnes det vel like mange svar som det finnes barn....nesten...

Har selv vært blant de heldige, jenta mi har sovet natten igjennom fra hun var ca to måneder. I starten fikk hun riktignok mat sånn i 11 tiden på kvelden, men siden det uansett var før jeg la meg selv, ødela jo ikke det MIN nattesøvn...

Denne luksusen har bare vært avbrutt av kortere perioder med våkenperioder og litt skriking, mest i forbindelse med sykdom, men også noen få, uforklarlige dager/uker innimellom hvor det har vært vanskelig å både legge seg og å sove natten igjennom. Verst var det da jenta var ca et halvt år.

Jeg er av de som tror at man kommer langt med litt rutiner, men vet at det likevel er endel barn man ikke greier å få til å sove om natten uansett hvor fast/konsekvent eller "flink" man er som foreldre. Barna må , til en viss grad, få lov til å følge sitt eget tempo, og jeg har nok vært særdeles heldig som har så mange netter med full nattesøvn på samvittigheten... :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...