Gå til innhold

Brent kaserolle

Junebug

Anbefalte innlegg

Jeg har poppet popcorn i en kaserolle og klart å svi kjelen :( . Jeg har gjort alt jeg kan tenke meg for å fjernet det: latt den stå i bløt med zalo og jif, skurt den med plast/skumgummiaktig-skrubb, vasket den i vaskemaskinen. jeg har fått vekk det øverste svidde laget, men det er fremdeles stygge svarte merker i bunnen av kjelen. Er det noe jeg kan gjøre for å få fjernet dette? Taknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva slags materiale det er, men er det stål, kan du prøve med stål-puss, av den typen man pusser bestikk og oppvaskbenker med. Det er i alle fall verdt et forsøk. Kanskje du må gå flere runder, jeg klarte å berge en stålpanne med kobberbunn med stålpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Har du prøvd å koke opp vann i den? Hender at det kan hjelpe å løse opp litt... hjelper å ha i litt zalo imens det koker også. Og hva med stålull? Hvis gryta tåler det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmaskinpulver pleier virke ganske bra. Prøv å la kjelen stå i bløt over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo!

En spiseskje eller noe sånn med plumbo, hell oppi varmt vann, og la det stå å "koke" en stund. Så skraper du rent med en stekespade. Og så vakser og skyller du veldig godt etterpå - og gryten er som ny.

IKKE pust inn dampen som kommer opp når du heller over vannet, og stikk ikke fingrene oppi der.

Plumbo er et undervurdert husmor-hjelpemiddel.

Ja, jeg mener det fortsatt, selv om dere er mot meg. Senest i går fikk jeg renset melkevarmeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange svar på så kort tid! Tusen takk!

Etoile - jeg har prøvd å koke opp vann i den og det hjalp ikke så mye. Glemte å skrive det i tidligere innlegg.

Stålull og stålpuss har jeg ikke prøvd ennå. Det kan jeg prøve. Mother of the bride, er stålull og stålpuss det samme? Kan man kjøpe stålpuss i dagligvareforretninger?

Skal også prøve å la kjelen stå over natten med oppvaskpulver i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips Tusenfryd - det kom mens jeg skrev forrige innlegg. Har brukt plumbo i sluk og det var effektivt. Men er det ikke litt helseskadelig å ha i kjele man lager mat i? Særlig når man koker plumbo i kjelen?

Men Plumbo er ihvertfall effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en plumbo-diskusjon for en tid tilbake, du finner den sikkert hvis du søker. Mange er mot det og mener det er farlig. Jeg bruker det - ikke ofte, men når jeg brenner ting, og har det likevel i huset siden jeg av og til tar vasken med det. Jeg har ikke oppvaskmaskin, og kjøper ikke en pakke med pulver for å bruke en spiseskje nå og da. Derfor bruker jeg plumbo. Det har ikke vært skadelig enda i hvert fall... vi skyller alltid meget god naturligvis, og det går veldig greit. Effektivt er det, og som sagt, ingen problemer. Men det er etsende stoff, og må behandles deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd - har du prøvd plumbo på stålkjele på samme måte som du beskrev i det første innlegget ditt i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkjele... er ikke alle det da... ? Hva mener du?

Og glass, sånn varmebestandig glass som du varmer melk i vet du - rett på komfyren.

Altså, jeg tenker - om noen tenker på om ting blir ødelagt - jeg har jo overhode ikke glade av ting med masse svidd og svart gugge nedi... så da er dte forsøket verdt. Og jeg trenger aldri å kaste noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forsøket verdt! Takk for tipset!

Håper kjelen blir som ny etter at jeg har prøvd ut tipsene dere har gitt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fyll vann slik at det dekker det som er brent, hell på med 2-3 spisskjeer med potetmel, la stå over natta. Vask bort.

OK??

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ny utgave av den over.

Ha vann i kjelen sånn at det såvidt dekker bunnen. Dryss over en god slump bakepulver, og la den stå en liten stund.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte også å svi kjelen når jeg skulle poppe popcorn. Har ikke fått bort alt enda, men jeg skal prøve ut noen av tipsene her!

Neste gang du skal poppe popcorn bruk en kasserolle med teflon, da svir det seg ikke. Det funket bra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Scotch Brie!!!!!!!!!!!!

Fått av pappa som jobber på verksted.

Svært hardfør skrubbeklut som tar hva det skal være. Fåes i ulike skrubbe grovheter i typiske jernvare/bygg/hus butikker.

Tar rust, fastbrent mat på plater osv. KNALLBRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...