Gå til innhold

Hva kan barnet spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det man IKKE skal gi til små barn, og NÅR kan man begynne å gi det?

Vet mange har forskjellige meninger. Osv, fint med linker...

kumelk, nøtter, honning, sitrus.... hva har jeg glemt?

har ei nysjerrig på snart 1 år som får smake på det meste. Jeg tror at enten får man allergi eller ikke liksom. Men hvordan er nåa lt dette egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare hørt om honning jeg - at det ikke skal gis til barn under ett år.

Skrevet

Mat for spedbarn

Her står vel alt du lurer på, bla at melk ikke bør gis for tidlig, da det hemmer opptak av jern, og at honning kan inneholde en bakterie, eller hva det nå enn var, som kan være farlig for barnet.

Og mye mye mer ;-)

Skrevet

Jordbær og løk, samt krydder skal man vel også holde unna barna når de er helt små...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at siden det ikke eksisterer noen for for allergier i noen av våre fakilier er det bare honning og melk vi skal vente med.

Skrevet

klart, har jo litt å si da om det er allergier i familien eller ikke. VI har ikke noe allergi her.

Jenta vår har fått smakt appelsinjuice og kiwi uten at jeg tenkte over det, så ingen reaksjoner på det. Så fra en annen tråd her om citrus at det er ikke allergifremkallende, så det kan man gi. Man kan vel prøve seg frem og følge godt med om barnet får noen reaskjon eller ikke.

Når det gjelder kumelk. Kan man begynne å introdusere det litt før 1års alder? Eller bør man vente til 1års dagen, og da begynne i det små å venne til kumelk??

Skrevet

Man kan bruke kumelk i mat fra 10 mnd, men ikke som drikke før 12 mnd. (les linken).

Men jeg vil TRO at dersom man har kumelk i mat før 12 mnd, så trenger man ikke noen tilvenning - men det TROR jeg bare altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...