Gå til innhold

Hva er det med folk?

Anbefalte innlegg

Gjest huseier
Skrevet

hva er det som får folk til å gi f...... Stikke hue i sanden og late som ingenting.

Saken er som følger.

X har kjøpt et hus med tre leiligheter. Pusset opp og leid de ut.

Alle leieboere er i jobb, to har samboer. Den ene var arbledig i en kort periode hvor sos.kont bet husleien.

Lærer de ikke av foreldrene økonomi? At du skal betale for deg?

To av leieboere skylder husleie for to mnd, den siste for en mnd.

På tlf presterer de og si at husleien ble satt inn i dag.(2 uker siden)

Så kommer det brev fra banken...manglende dekning til lån....enda et brev.

Det virker som de som leier tror huseier har en sekk med penger de bare kan åpne og betale deres regninger.

Kan de ikke si at det er trangt nå,men skal få ryddet opp.

Hun som sa at det var innbetalt er nå sagt opp med øyeblikkelig virkning. Hun gjør ikke tegn på å flytte....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slikt man risikerer som "hushai". Derfor er det lurt å be om referanser.

Skrevet

Eventuelt et større depositum som man kan trekke for sent innbetalt husleie av? Er ikke det en mulig løsning?

Det faller vel ganske naturlig at hvis man ikke betaler for seg så må huseier kunne trekke det av depositum?

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tørr jeg... Men enig med de over her at høyt depositum kan være en løsning, en annen er å skjekke referanser. Dette er kjempelurt.

Da jeg leide ut for første gang brukte jeg et firma for å finne en passende leietaker, de hadde også mulighet til å gjøre en kredittskjekk på vedkommende. Jeg fikk en solid leietaker som alltid betaler til punkt og prikke. Kunne sikkert funnet en selv også, men utrolig viktig at de er sikre betalere.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå at folk tør! Men tror det faktisk er ganske vanlig. Her jeg leier har de opplevd dette flere ganger, og fått folk kastet ut etterhvert. Så de var nøye med referanse og høyt depositum med meg. Men det kunne aldri falle meg inn å betale en dag over tiden engang.

Skrevet

Har også hørt om mange tilsvarende problemstillinger. Det verste er at det er jo ikke enkelt å bli kvitt dem.

Vet noen som har tatt kontakt med inkassobyrå for å få pengene sine. Bare trusselen har gjerne hjulpet...

Er utrolig viktig å sjekke leietakerne...

Skrevet

Her jeg leier, må vi vise til referanser + at de krever ett depositum som er 3 ganger husleie, da har de litt å gå på dersom noen skulle unnlate å betale for seg.

Og hun som er sagt opp med umiddelbar virkning, dersom de faktisk har lov til å kaste henne ut, at oppsigelsen er gyldig, og at den kan være umiddelbar, vel, da må det jo faktisk være mulig å få tingene hennes ut innen en gitt dato, og skifte låser på alle dører.

Men jeg vet ikke hva regelverk og lover sier da.

Skrevet
Kan de ikke si at det er trangt nå,men skal få ryddet opp.

Hun som sa at det var innbetalt er nå sagt opp med øyeblikkelig virkning. Hun gjør ikke tegn på å flytte....

Oppsigelsen din er ikke gyldig om den ikke er levert skriftlig bare så du er klar over det.

Skrevet

I leiligheten jeg og samboeren min bor i nå, hadde de problemer med den forrige leietakeren. Han ønsket ikke å fornye leiekontrakten, men når innflyttingsdagen vår kom hadde han enda ikke flyttet! Vi fikk en midlertidig leilighet, og namsmannen ble etterhvert koblet inn i bildet.

Lang historie kort, det tok to måneder før vi fikk flyttet inn. Så det er ikke alltid "bare-bare" å få kastet ut noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...