Gjest julejulie Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Så er julehandelen i full gang. I år vil kassaapparatene slå rekord da butikkene stenger på julaften. Hørte på radioen at vi bruker mer enn noensinne i år på julegaver. Er selv i full gang. har vel brukt ca 4500. Det de sa i radioen var at Møre og Romsdal er det fylket som øker mest på de utgiftene. Hvorfor.? Så sier de at i snitt mottar/gir hver Nordmann ca 2000 kr. Svenskene ligger på 700 kr. Hva gjør svenskene. Nå er det ikke bare gaver det brukes penger på. Det er jo mye nytt i butikkene hvert år på juleting. Alltid noe nye lysgreier. Må jo bare ha det. er jo så billig. mye går til ting og tang. Noe nytt til huset, til deg selv. Selvsagt må hunden ha gave..... Så til sammen bruker hver av oss 9000 til jul. iallefall..etter jul skal jeg på salg og kjøpe inn en haug med julegaver!!!!
SilkeSatan Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Ja, julen har blitt en forbrukstid.. Og vi bruker mye mer penger nå enn før, hva som har ført til det, vet ikke hva jeg skal si om. Om det er at folk tjener mer penger, at folk tenker mer på andre eller hva det er, vil jeg ikke uttale meg om. Men at det er en god ide å handle inn neste års julegaver på salget i januar er ingen dum ide, iallefall ikke for å spare inn penger evnt.
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Jeg synes det er en ganske skremmende utvikling. Ikke bare på grunn av miljøet og ressursbruken, men også på grunn av det materielle fokuset. Vi er helt sikker på at den nye hårfargen, den nye mobilen med det kule designet og den enda bedre TVen vil gjøre oss lykkelige. Reklamen forteller oss hva vi bør kjøpe, kjøpe, kjøpe for å ha det bra med oss selv. Folk sier at de ikke lar seg påvirke så mye av reklmaen. De sier at de kun kjøper det de selv egentlig vil ha. De sier også at julen er en tid for kos, tradisjoner og familie, ikke kjøpetrang. Men hvem er det da som forbruker så mye?
Elle Melle Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Tja, vi gir hverandre gaver for å knytte og opprettholde bånd. Dermed blir det vel ekstra viktig at det man gir faktisk er litt personlig og oppmerksomt? Jeg hadde følt meg mer som en del av kjøpehysteriet om jeg hadde handlet gaver i januar for å ha dem klare til neste år. Hva vet jeg om hva mine nærmeste trenger/ønsker seg om et år? Så lenge vi ikke driver og kjøper gaver for tusenvis av kroner pr. pakke, men gir et eller annet fornuftig og hyggelig innen rimelighetens grenser, tror jeg jammen jeg ikke er så i mot dette med gaver. Det har tross alt en sosial hensikt, og gjør at mange bruker litt ekstra tid på å tenke på sine nærmeste.
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Det er egentlig en kjempeflott tradisjon, å gi hverandre gaver. Men ofte er det slik i dag at hvis man har lyst på noe i løpet av året så kjøper man det selv nærmest der og da. Både det man trenger og det man bare har lyst på. Så når det nærmer seg jul så har man ikke så mye man ønsker seg lenger - kanskje bortsett fra de dyreste eller mest unyttige tingene. Dermed har gavene mistet litt av sin betydning i mine øyne. Jeg skal ærlig innrømme at jeg mister ganske mye av gleden ved å gi gaver når familimedlemmer sier ting som: "Jeg ønsker meg slalomski, så bare gi penger. Nei, det er bare det jeg ønsker meg" Endret 3. desember 2007 av Tabris
Nigo-san Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Jeg synes egentlig det er mer utrolig at vi (tydeligvis, etter antallet kataloger som dumper ned i postkassa) ikke er ferdig med å kjøpe julepynt snart. Norge må da drukne i julestjerner og juletallerkner med stygge nisser og "festlige" nøtteknekkere og dørkranser med sopper og tyttebær? :klø: Endret 3. desember 2007 av Nigo-san
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Helt enig, Nigo-san. Men det er vel kanskje lavere terskel for å kaste ting når man finner noe som er litt kulere år for år? Når det er sagt, så er det jo alltid noen som skal etablere seg hvert år, og de kjøper kanskje inn for første gang. Men de som er i etableringsfasen kan ikke forklare hele forbruket av julepynt.
Elle Melle Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Det er egentlig en kjempeflott tradisjon, å gi hverandre gaver. Men ofte er det slik i dag at hvis man har lyst på noe i løpet av året så kjøper man det selv nærmest der og da. Både det man trenger og det man bare har lyst på. Så når det nærmer seg jul så har man ikke så mye man ønsker seg lenger - kanskje bortsett fra de dyreste eller mest unyttige tingene. Dermed har gavene mistet litt av sin betydning i mine øyne. Jeg skal ærlig innrømme at jeg mister ganske mye av gleden ved å gi gaver når familimedlemmer sier ting som: "Jeg ønsker meg slalomski, så bare gi penger. Nei, det er bare det jeg ønsker meg" Skikkelig bra poeng. Det gjelder å finne på ting folk ønsker seg uten at de vet det selv. Men jeg er kommet i den alderen der jeg er glad hvis folk har tenkt litt på meg. Det er verre å finne på noe ok til gutter på 16 for å si det slik...
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Gutter på 16 er greit. Hvis man ikke vil kjøpe f.eks en CD eller et spill, så vil vel gavekort på to kinobilletter som regel alltid være en sikker vinner, vil jeg tro.
happy_85 Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Det er helt sinnsykt åssen det er blitt.. At vi må bruke så mye penger på gaver, det er liksom ikke tanken som teller lenger.. Selvfølgelig jeg liker å få gaver, men vil heller ha noe "billig" og personlig med omtanke enn noe dyrt jeg absolutt ikke har bruk for.. Når de reklamerer for gaver på tv, flatskjerm til nesten 10000kr, kameraer til 8000kr osv, tenker jeg bare hvem kjøper sånne gaver? At folk har råd til det.. Veldig skremmende utvikling. Men det er vel ikke mye å få gjort med det, så vi får lage oss vår egen juletradisjon med gaver trur jeg:) Hehe..
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Det er helt sinnsykt åssen det er blitt.. At vi må bruke så mye penger på gaver, det er liksom ikke tanken som teller lenger.. Selvfølgelig jeg liker å få gaver, men vil heller ha noe "billig" og personlig med omtanke enn noe dyrt jeg absolutt ikke har bruk for.. Når de reklamerer for gaver på tv, flatskjerm til nesten 10000kr, kameraer til 8000kr osv, tenker jeg bare hvem kjøper sånne gaver? At folk har råd til det.. Veldig skremmende utvikling. Men det er vel ikke mye å få gjort med det, så vi får lage oss vår egen juletradisjon med gaver trur jeg:) Hehe.. Det er ikke bare at det reklameres for flatskermer,kameraer og allslags til titusener av kroner. Virker som om folk er blitt veldig kravstore,noe som overføres til små barn. Ønskelister består av slalåmutstyr,dig.kameraer. Dette er barn ned i tiårsalder. Så ønsker de penger. jeg gir ikke penger. Skal vi begynne å bytte penger til jul? Hvor blir gleden av å glede noen med noe spesielt? ikke bare barn som ønsker penger,men ungdommer/unge voksne. Ungdommene sa: jeg ønsker KUN penger, for da får jeg kjøpt det jeg liker selv. Oppfatter det som om tidligere års gaver var mislykket. Så venter de til salget i januar med handlingen. Skal pengebytting bli den nye trenden? Se hvem som overgår mest i sum? Datter til en vennine ønsket seg vaskemaskin/komfyr. Når man har flere barn, så kan det bli en dyr jul. Nå bruker eg god tid på gaver. jeg stryker ikke ned på NIlle og kjøper noe i sistelitenpanikken. Hver gave blir valgt ut med omhu. Det blir lite Nips og dilldall. Og jeg ser jo senere at gaven blir brukt...
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 Selv bruker jeg vel rundt 2000 på julegaver til familie og venner tilsammen med min mann. Så kommer det ca 1000kr i tillegg for oss begge. Det er gaven til hverandre... Syns ikke det er så ille egentlig med tanke på hva mange andre bruker. Jeg lager litt selv ( strikker og det blir skikkelig billig, for ikke å glemme veldig personlig og koselig), sølv til fadderbarna. Og et par av venneparene våre samler på porselen, så da kjøper vi en ting av det. Det er ikke noe stas å gi ting man ikke velger spesielt til den parsonen, så her er alle gavene høyst personlige ja Lurer på hva de gjør i sverige forresten.... Når det gjelder julepynt så har vi nesten ingenting her. Har noen håndlagde engler i keramikk, noen perlerender til juletre. En lys-slynge til treet og en "tyttebær"krans... Flytter inn i nytt hus i løpet av året, så vi skal ut og robbe butikkene etter nyttår og kjøpe det vi trenger da. Og da blir det kvalitetsting vi skal ha resten av livet. Jeg er DRITLEI av alt det vi konsumerer bare fordi vi har lyst på noe nytt. Nå har jeg bestemt meg for å hoppe av den karusellen og bruker heller mer penger på hver enkelt ting for å få bedre kvalitet enn å kjøpe billig dritt som må skiftes ut hvert år...
Supramundane Skrevet 5. desember 2007 #13 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har faktisk rekordlavt budsjett for denne julen. Nå har jeg brukt en del hundre på julepynt, men det har blitt større kvanti av det, da jeg har kjøpt råmateriale og laget det selv. I tillegg bruker jeg røde bordbrikker istedet for store røde juleduker (jeg flyttet i ny bolig for litt siden med min samboer, og vi hadde ikke med oss noe julesaker). I tillegg har jeg avtalt med hele familien for øvrig at det er kun mine søsken og foreldre som får gaver (pluss den klassiske konfektesken til mine besteforeldre). Min samboer og jeg har valgt å kjøpe oss noe sammen, til leiligheten, istedet for julegaver, så det ser jeg ikke på som en juleutgift. Mine totale utgifter på julegaver er ca 600kr. Meget fornøyd med det!
Betsy Skrevet 5. desember 2007 #14 Skrevet 5. desember 2007 Tror jeg ender opp med å bruke rundt kr 3 500,- på julegaver. Er student, og det er max av hva jeg gidder å bruke på julegaver. Jeg er enig i at det er litt gavehysteri i jula, men folk har jo penger som aldri før, så det er vel en "naturlig" utvikling. Synes enkelte klager og syter litt vel mye samtidig som de kjøper gaver til mangfoldige tusenlapper. De er det ikke så skrekkelig synd på, synes jeg...
Gjest Bond Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 vi bruker rundt 5000 for gaver, men det er da sammen med samboeren for familien hans og familien min og hverandre. Det blir jo da mødre-fedre og søskene og det er det. En liten gave for julefesten med venner hvor vi skal ha en anonym gavepose. Vet ikke, for meg det høres ut at 2500 hver jo liksom mye? Men da jeg ser på snittet, blir jeg forbauset.. Jeg virkelig forstår ikke de 'tilbydavisene' som kommer hjem og reklamer julegaver for flere tusener..?! Playstation for kjæresten, flatskjerm for moren, osv.
*Mocca* Skrevet 5. desember 2007 #16 Skrevet 5. desember 2007 Selv prøver vi å begrense beløpene.... ingen vits med mye dyre gaver. Og ofte er det gaver som varer leeenge, uansett hvor mye barna vokser.... eller voksne kan bruke i evigheter omtrent. Ang. juleservise så har igrunn jeg gjort det så enkelt at vi sparer på 1 finservice som kan brukes til alle anledninger, og det er bare duk og slikt vi måtte variere på for å pynte til forskjellige anledninger. Og prøver å tenke varighet når jeg kjøper julepynt, gjerne rimelig, men noe som ikke blir umoderne etter kort tid.... De klassiske tingene som man setter pris på i mange år fremover...
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. desember 2007 #17 Skrevet 5. desember 2007 Nå pynter ikke jeg personlig til Jul da, har aldri sett behovet for det. Visst er det koselig å komme hjem til foreldrene mine i jula med pyntet hus og juleduft (hvor kommer den fra?) i hele huset, men det viktigste er nå engang folkene som er der i Jula. I år er budsjettet mitt på rundt 1500 kroner for alle julegaver. Min søster og jeg har f.eks. bestemt oss for å dra på dansekurs og teaterforestilling sammen i stedet for å kjøpe unyttige gaver til hverandre. Mine foreldre skal få nytt kjøkkenutstyr, fordi det gamle er utslitt. Besteforeldrene mine får julekurv med mat. Niesen min skal få et togsett som hun forhåpentligvis kan bruke i mange år. Og min bror og svigerinnen min skal få en radio de ønsket seg. Hunden skal forhåpentligvis få en lang skitur på Julaften hvis det er snø (ellers får vi bruke beina!). Og hestene skal få en ekstra lang striglestund og en gulerot hver Selv ønsker jeg meg varme gensere (begynner å fryse litt, det er jo vinter!), ny syvende sans, bøker og ullsokker.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #18 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes det blir ganske sprøtt å skulle kjøpe dyre julegaver til stort sett voksne mennesker som tjener enten like mye eller mer enn meg - og dermed antagelig kjøper det de trenger i året likevel Det samme synes heldigvis endel av dem også, så vi har vel kommet fram til at det blir mer symbolske eller personlige gaver i år. Vin, noe hjemmelagd konfekt eller kaker, noen andre hjemmelagde ting - og et par klesplagg i fin kvalitet til noen av de nærmeste... Og litt dyrere til barn i familien - men jeg vil prøve å finne noe som kan være fint å ha framover i tid til dem også...
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #19 Skrevet 6. desember 2007 Åretst "juleinnkjøp": - gave til foreldre: 200 kr - gave til søster: 200 kr - gave til svigerinne: 200 kr - gave til svoger: 250 kr - gave til mannen: 450 kr - gave til mormor: 100 kr - gave til farfar: 85 kr - gave til svigerforeldre: hittil ukjent - ny skjorte til mannen: 250 kr - ny mascara til meg. 110 kr Totalt: ca 2 500 vil jeg tro. Synes ikke det er så ille egentlig. Det er jo hyggelig å bruke litt penger (og omtake!) på hverandre en gang i året..
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 6. desember 2007 #20 Skrevet 6. desember 2007 Åretst "juleinnkjøp": - gave til foreldre: 200 kr - gave til søster: 200 kr - gave til svigerinne: 200 kr - gave til svoger: 250 kr - gave til mannen: 450 kr - gave til mormor: 100 kr - gave til farfar: 85 kr - gave til svigerforeldre: hittil ukjent - ny skjorte til mannen: 250 kr - ny mascara til meg. 110 kr Totalt: ca 2 500 vil jeg tro. Synes ikke det er så ille egentlig. Det er jo hyggelig å bruke litt penger (og omtake!) på hverandre en gang i året.. Så flink du er! Og jeg trodde at jeg hadde et relativt moderat budsjett...må visst skjerpe meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå