Gå til innhold

Hyller uten knekter eller oppheng på kjøkkenet

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha hyller over kjøkkenbenken.

Hyllene skal ikke være så dype (8-12 cm) og passe til krydder, små krukker og sånt.

Men jeg har ikke lyst til å bruke hylleknekter eller annet synlig oppheng. Og ettersom de ikke kan være særlig tykke (max 2 cm) er det vanskelig å funne på noe!

Vi har tenkt å bruke vanlig glattkant for å få det helt enkelt og ikke så innmari dyrt.

Noen som har ideer til hvordan jeg kan henge dem opp? Eller kanskje dere har et annet godt forslag?

Kjøkkenet vårt er i antikkbeiset furu (nesten som et modernistrt bondekjøkken kanskje). Veggene skal males i lys antikk og det blir malt panel mellom over og underskap. Lister/vinduskarmer m.m. er beiset i en ganske lys brunfarge og det er livet opp med småting i rødt og grønt.

Vil ikke ha noe i rustfritt stål eller andre minimalistiske ting. Det må være røft!

Men det er altså opphenget som er hovedproblemet!

FYR LØS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Har du funnet hyllene, men mangler oppheng ?

Jeg hadde en trehylle på panelveggen på kjøkkenet mitt før. Det var en helt enkel furuhylle, malt i samme farge som furuveggen. Har noen rester etter heltre benkeplaten min fra Ikea liggende; har mange ganger tenkt på å lage noen hyllegreier av disse restene, men jeg syntes at det er veldig pent når hyllen er i samme farge som veggen, da får man mer fokus på tingene som står oppå hyllen istedet for selve hyllen.

Men det var det opphenget da...

Jeg hengte opp hyllen min med små vinkler som jeg kjøpte i jernvarehandelen. Disse kan festes på oversiden av hyllene dersom disse skal henge høyt, eller på undersiden dersom de skal hente lavt. Vinklene var ca 1 cm, men holder ganske mye vekt hvis du har flere fordelt bortover hyllen. Bare sørg for skikkelige skruer i veggen. Vinklene ble malt i samme farge som veggen, men slik som de hang hos oss viste de ikke uansett. (for en fantastisk forklaring :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hvis det er litt større hyller du er ute etter så er det veldig tøft med vanlige hylleplater fra Ikea, festet med de grove hylleknektene i tre som de har der. Røft og enkelt hvis du beiser dem brun som står til listverket.

Sorry, du ba om tips uten hylleknekter, men jeg "bobler" over her jeg sitter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme med forslag..

Dette med hylleknektene er bare noe jeg har fått for meg, uten noen spesiell grunn.

Dessuten har sambo en slags hylleknekt-fobi :lol: . Det er jo han som skal henge opp hyllene og det går myyye raskere om han liker det han holder på med.

Vi har sett et eller annet på TV der man skrur lange skruer inn i veggen og borrer et tilsvarende hull på baksiden av hylla.. så dytter man dem bare innpå. Men jeg er skepisk. Tror liksom ikke at det vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Ikea har jo hyller som er slik, de har et metallfeste som man fester i veggen, og så bare trer man hyllen innpå etterpå. Flotte hyller, men de er kanskje litt dypere enn det du er ute etter? Dessuten er de ganske tykke. I kjøkkenbutikker med litt mer "eksklusivt" uvalg enn Ikea finner du gjerne noe slik i nettere format, men prisen blir sikkert langt fetere :ler:

Røffe trehyller fra Ikea, beiset enten i brunt, eller en knall farge f.eks lysegrønn, ønsker jeg meg på kjøkkenet. Jeg har kremfarget panel på veggene, antikkbeiset kjøkken og jeg har også panel mellom over og underskap. Digger de enkle hyllene på Ikea med helt "kantete" hylleknekter, nesten slike som vi bruker i garasjen til å henge materialer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slike hyller jeg ønsker meg, men de på IKEA er jo enorme!! Hadde jo ikke hatt plass til noe på benken. Dessuten er de i en slags laminat som jeg ikke liker.

Men det er en mindre variant jeg er ute etter.

Mulig at jeg kan få sambo med på noen knekter, men jeg tviler. Tror nesten at han må få lov til å teste skrue og borremetoden først jeg :ler: . Og jeg skal også ha litt farge på hyllene. Kunne tenke med en sterk rød-oransje eller grønnlasert sak.

Si meg.. deler vi kjøkken eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Si meg.. deler vi kjøkken eller???

Ahhh......Er det DU som er her og roter på kjøkkenet mitt når jeg ikke er hjemme? :ler:

Hørtes likt ut ja, satt her og flirte for meg selv isted. Jeg har Ikea kjøkken...

:hjerte: Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vi har valgt nøyaktig samme innredning også. :ler:

Våre vegger er bondeblå (sambos valg.. han måtte jo få bestemme NOE han også), men panel og lys antikk maling er innkjøpt og vi har nok å gjøre i påsken. Det ble jeg som fikk viljen min til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hyller fra IKEA, de som er i ubehandlet tre og med grått ståloppheng på sidene. Ser akkurat passe røft ut. Litt store hvis du bare skal ha til krydderkrukker, men virkelig dugandes til kaffeglass, eggekoker, appelsinpresse etc som vi også bruker de til. Ja, og til krydder. Det er de som koster ca 100,- lappen pr. stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett de hyllene tror jeg..

Hva slags oppheng er det på disse hyllene da?

Holder opphenget hyllene oppe, eller henger de liksom fra disse?

*sjekker sidene til IKEA*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?

Har sett litt på denne hylla til krydder, men jeg skal ha hyller over hele benken (nesten 3 meter på en vegg og 1,5 meter på en annen vegg)

Derfor har vi tenkt på glattkant for å få det sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho: BINGO!!!

De blir nok litt store for oss, ettersom vi skal ha så laaange hyller.

Men om de hadde vært gryunnere så hadde de vært nesten perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...