Gå til innhold

Sagt opp i.net

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Ei jeg kjenner har sagt opp internet, siden hun er mest hos typen sin og har tilgang til internet der. Fredag var det en mann og hentet boksen som var skrudd fast i veggen hjemme hos henne, men hun har fremdeles internet...

Nå sier hun at hun gjerne vil ha det noen dager til, men jeg har bedt henne ringe og spørre Get hva som skjer og om hun må betale for å bruke internet, siden hun har sagt opp abonnementet, men fremdeles kan logge seg på.

Hun sa også opp fasttelefonen, og den virket ikke f.o.m. fredag, men hvordan skal hun forholde seg nå? Hun vil ikke ha internet og tror hun kan jukse seg unna regning for å faktisk ha nett-tilgang, siden hun har sagt opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at hun ikke sitter og surfer på naboens usikrede trådløse nett nett?

:ler:

Gjest vimselot
Skrevet

:) Ja, væren, det er jeg sikker på. Hun har hørt om det, men kan så lite ang. data at hun må ha ti menn til å hjelpe henne om hun skal få det til...dvs å logge seg på andres maskiner... (jeg vet om mange som gjør det, og som regel er det mennesker som absolutt ikke har dårlig råd...)

Men nå lurer hun på hvor hun står ang. regning for nettbruk, siden hun har sagt opp og selskapet som leverer har gjort en feil...

Jeg har sagt at som kunde, er hun kanksje ansvarlig for å melde fra, men hun mener at hun kan si at noen sikkert har logget seg på via trådløst, og at hun ikke har vært hjemme osv.

Selv vurderer jeg å stjele via andres kobling til nettet, men synes det blir litt feil...men trur ikke de ville merket så mye, siden jeg ikke laster ned musikk, filmer osv.

Synes likevel det blir feil, men vet ikke helt. Vet om så mange som gjør det.

Men det var et sidespor. Er hun ansvarlig som kunde, eller kan hun komme med disse unnskyldninge sine om at det sikkert er andre som har stjelt hennes linje, og at selskapet er ansvarlig..?

Hun sa til meg at hun ville leke seg dum, ang. data kan hun bare sende og svare på mail og lese en avis og har ikke nettbank engang...

Men hvem er ansvarlig, nettselskapet som leverer selv om hun har sagt opp, eller hun?

Skrevet

Jeg TROR ikke hun kan oppleve å måtte stå til regning ovenfor nettselskapet som kunde .

Sist gang jeg var i snakk med internettleverandør mht å surfe på andres usikrede nett fikk jeg beskjed om at "det var ulovlig" , men hva som er eventuelle sanksjoner i ettertid vites ikke . :ler:

Som du sikkert er klar over fører det å surfe på andres nett til at naboen får noe redusert båndbredde/hastighet på internettforbindelsen sin , hvis naboen bruker nettet til oppgaver som krever lite kapasitet og den som snylter på den andre også bruker nettet til ting som krever lite kapasitet , er det ikke sikkert at naboen en gang merker det .

På et eller annet tidspunkt vil imidlertid den betalende naboen begynne å få nedsatt brukeropplevelse av internettforbindelsen sin og da syntes jeg også at det er å stjele .

Ulovlig er det under en hver omstendighet , men hvilke represalier en snyltende nabo eventuelt vil møte i ettertid , vites ikke . :)

Gjest vimselot
Skrevet

Men hallo, hun har jo ikke snyltet... Det er bare Get som fremdeles leverer til hennes pc, og hun er mest hos sin kjæreste pluss at hun har internet på jobb også.

Jeg mener get har gjort en feil, men at hun bør gjøre de oppmerksom på dette, før det går for lang tid (eller er det noen her som kanskje jobber i get, og gir henne internet gratis, siden hun er så pen lilksom???

Skrevet

Nei jeg vet ikke hvordan hun får internett uten ,det jeg syntes høres ut som , et modem . :forvirra:

Nå kan jeg forøvrig også innrømme at jeg har snyltet på naboens internettforbindelse i 3 uker selv , riktignok til dels pga villfarelse , så jeg er ikke helt uskyldig selv i så måte .

Jeg hadde egen trådløs betalt internett forbindelse , men det var noe feil på modemet mitt i denne 3 ukers perioden slik at det ikke hadde kontakt med internett serveren . Internett forbindelsen der jeg bodde var imidlertid ganske ustabil , så jeg trodde at dette kom til å løse seg av seg selv hvis jeg ventet noen timer .

Jeg var imidlertid på reisefot og måtte ha informasjon der og da som jeg bare kunne få ved å bruke min egen pc på internett , så jeg gjorde noe prinsipielt umoralsk og logget meg på hos naboen .

Da jeg kom tilbake hadde hele episoden gått i glemmeboken og jeg åpnet internett som vanlig på det jeg trodde var min egen router , men som 2-3 uker etter skulle vise seg å være naboens router . :fnise:

Etter at det hadde gått ei stund så mistet jeg forbindelsen til internett igjen og siden jeg også syntes forbindelsen hadde blitt ekstremt treig og ekstremt ustabil i det siste bestemte jeg meg for å ringe support som kunne opplyse meg om at :" nei mitt modem hadde ikke hatt kontakt med server på 3 uker og at han ikke kunne skjønne hvordan jeg hadde hatt forbindelse i perioden i det hele tatt - hvorpå han etter en pause tilføyer : å surfe på andres nett er ulovlig " :fnise:

OK avsporing !

Jeg vet faktisk ikke hva som er praksis i bransjen i forhold til om en leverandør har rett til å fakturere for perioder hvor kunden har sagt opp internett abonnementet sitt , kan du ikke ringe Get og spørre ?

Skrevet

Spørsmålet kan vel også være om selv om hun har sagt opp, har tid igjenn på sitt abbonement, som utestår/utløper. Her har jeg betalt ut året.

Men det jeg stusser på, er at du sier noen var å hentet "boksen" hennes..

Det er vel i praksis ikke mulig å surfe på eget abbonement uten denne boksen.

Men hvis man bruker trådløst internett, kan pc søke seg opp på naboer som har usikret nett, og koble seg til der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...