momo Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Vi skal etterhvert på boligjakt har vi tenkt. Men vi vet ikke om vi vil bygge eller kjøpe hus. Vi kan maks bruke 2,5 mill. Vi ønsker ikke og gjøre noe selv. Vi vil helst ha vannbåren gulvvarme, vi ønsker et hus på maks 150 m2. Tomter her koster fra 300-400 000. Vi har sett på en tomt nå til 400 000, den er da ferdig planert. Vil det gå an og bygge hus med det budsjettet og uten og gjøre noe selv? Får liksom intrykk av at alle som bygger hus bruker minst 3 mill eller gjør ekstremt mye selv. Vi kan fint ha ikea kjøkken og sånn, trenger ikke det dyreste.
Gjest Lea Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Jeg tror at dere kommer til å slite litt med dette budsjettet. Det KAN gå, men jeg tror nesten at det vil medføre at dere må ta rimelige løsninger som dere kommer til å angre på senere. Et greit alternativ kan være et ferdighus som dere ikke gjør endringer på, men dere kommer da til å ende opp med for få el.punkter, et mini-minikjøkken, et veldig standard bad osv. I tillegg kommer jo alt som har med grunnarbeid, mur, interiør osv. Vi bygget ferdighus for flere år siden. Grunnprisen på dette uten innredet 2. etasje var ca 600.000. Vi gjorde MYE selv (alt som hadde med grunnmur, gulv, kjøkken og elektrisk + innredning av 2. etasje). Likevel kom huset på ca 1 mill (pga diverse endringer og tillegg). Så kom utgifter til materiale, kjøkkeninnredning, baderomsinnredning, byggestrøm, gulv, tapeter, fliser osv. Til sammen endte vi nok på ca 2-2,5 mill. pluss tomt. Jeg ville nok vurdert å vente til budsjettet er litt romsligere eller kjøpt et ferdig hus (flere steder er det rett og slett ikke lønnsomt å bygge).
momo Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2007 Tusen takk for svar. Var det jeg var redd for ja. Hus her ligger rundt 1,5 mill til 3 mill, sefølgelig noen over og under. Men de fleste ligger i den prisklassen. Så til 2,5 mill så vil vi jo få ett bra brukt hus.
Gjest HB Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Satt og tittet litt i kataogen fra Nordbohus i går. Det fulgte med prisliste i den. Noen av husene lå på 1,2-1,3 mill for hele huset klart for maling og gulvbelegg, men inkl. kjøkkeninnredning. Grunnarbeid og fundament er ikke med. En tommelfingerregel er å doble prisen på huset og legge til tomtekostnaden. Da vil det for dere si nærmere 3 mill. Husene med den prisen var ikke fullt 150 m2. Hilsen Lille meg
Gjest Madre Mia Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Vi fikk det rådet å gange prisen på huspakken med 3, pluss tomt. Det stemte ganske bra. Men det forutsatte at vi gjorde noe sjøl, som feks maling, lakking, satte opp baderomsinnredning og garderobeskap sjøl, sånne enkle ting som man ikke trenger fagarbeidere til.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Jeg ville kikket på litt alternative hustyper, f eks i leca/mur eller mer type miljø/økohus. Noen av disse hustypene kan såvidt jeg forstår være relativt rimelige å bygge, men jeg tror det er vanlig at man gjør mye selv, noe som selvsagt innvirker på prisen. Jeg bare er litt skeptisk til prisnivået på mange ferdighus og lurer på om man kan velge rimeligere løsninger som ikke går utover kvalitet på inneklima, isolering og oppvarming (et lite hjertesukk fra ei som er på boligleting og gjerne skulle hatt en sunn liten enebolig med _enkel_ standard, prisene blir jo presset opp av at alle hus skal ha digert bad, 70 kvm stue, utleiedel, dobbel garasje osv. Det er jo ikke akkurat livsnødvendigheter)
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Vi holder på å bygge. Kommer vel på 2.7mill ca. Da er det med masse egeninnsats..... Jeg ville kjøpt om jeg var dere om det er slik at husprisene er forholdsvis snille i sammenlikning til andre steder i landet... Men lykke til allikevel
momo Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2007 Takk for svar! Vi får se hva vi gjør. Vi har ikke noe hast med og flytte skal ta oss god tid. For vi bor bra her vi bor nå. Nordbohus har solgt en del ferdighus her, og de har ligget på ca 2 mill, de er da på nesten 150 m2. Så skulle vi komme inn tidlig på et sånnt prosjekt så får vi jo bestemt en del.
momo Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2007 Men er det forskjell på pris og bygge etter hvor du bor? For er noen bekjente av oss som har bygd seg hus rett oppi veien her og de sa at full prisen på det huset helt ferdig hadde blitt 2,6 mill, men de ga bare 1,5 mill da han jobber for nordbohus. Og det er et hus på nesten 200 m2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå