Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grmf. Får ikke laptopen min på nett! Den finner hjemmenettverket, og kobler seg til, men det står at pc-en er "tilkoblet med begrenset tilgang" - altså ikke noe internett på meg...

Kan det være en brannmur- eller anti-virus-innstilling som gjør at jeg ikke får full tilgang? Eller har noen andre ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trodde datafolk satt oppe om natta...?

Det gjør de sikkert, men de frekventerer kanskje ikke KG, men holder seg til fora hvor de treffer likesinnede.

Tror kanskje ikke temaer som "Hjelp, er jeg gravid", "Ha skal jeg gi til svigermor", "Bør jeg skilles", "Yme er kåt" osv. er noe som tiltrekker seg de mest ihuga datafolka.

Skrevet

Jeg syns de burde besøke oss for å finne ut hvordan verden egentlig er. Og hvor vanvittig sjalu vi er på Unix.

Okei, alle kan svare meg!

Skrevet
Okei, alle kan svare meg!

Jeg kan svare deg , men kan du stille et annet spørsmål? F.eks. om geografi?

Skrevet (endret)

Noen datafolk finnes det her også - selv på natta.

Jeg vet ikke om du bruker tredjeparts programvare eller ikke til det trådløse kortet ditt, men gitt at du bruker funksjonaliteten i Windows:

1. Høyreklikk på ikonet i statuslinja. Det er ikonet som sannsynligvis har en gul trekant med utropstegn. Du velger "Reparer tilkobling" eller tilsvarende for det språket du bruker. Vent til Windows gjør seg ferdig. Du kan også åpne terminalvinduet (start --> kjør --> "cmd") og skrive inn ipconfig /renew. Maskinen vil nå resette og fornye alle nettverkskoblinger.

2. Dersom dette ikke hjelper: Prøv å starte maskinen på nytt. Når du starter Windows, så vil driveren til nettverkskortet lastes inn på nytt og nettverkskoblinger etableres.

3. Dersom dette ikke hjelper: Start routeren din på nytt. Vanligvis holder det å kutte strømmen (nappe ut kontakten eller slå av strømbryteren). Routeren vil nå blinke og lyse mens den oppretter nettverkskoblingene igjen.

Endret av javac
Skrevet

Jeg prøver å reparere, men jeg klarer ikke å finne ut hvilket av punktene som passer for meg... Nærmeste jeg kommer er alternativet "Windows er ikke konfigurert til å koble til riktig nettverkstype". Men jeg får ikke det tilå stemme heller, jeg er jo tilkoblet - står det...

Gjest: Hva er det høyeste fjellet i India?

Skrevet
Gjest: Hva er det høyeste fjellet i India?

Kanchenjunga på 8.598 meter over havet, høyeste fjellet i India.

Skrevet

Takk skal du ha, men det er akkurat den lista jeg fikk opp på pc'en. Men problemet er jo ikke at den ikke finner nettverket? Den har funnet nettverket, når jeg holder musa over den gule trekanten står det at den er koblet til, men underst står det tilgang: begrenset tilkobling. :forvirret:

Skrevet
Kanchenjunga på 8.598 meter over havet, høyeste fjellet i India.

Hysj!!

Gå vekk ditt spøkelse!! :kjefte::kjefte:

Du er innlogga, så da er du ikke gjest.

Er jeg som skal svare. :kjefte:

Svar: Kanchenjunga på 8.598 meter over havet, høyeste fjellet i India. :engel:

Skrevet

Har du forsøkt noe av det som sto i den hjelpeteksten eller noe av det jeg skrev da? Som du skjønner kan det være mange ulike grunner til at du ikke kommer på nett. Det er også derfor det heter feilsøking. Jeg kan ikke hjelpe deg på annen måte enn dette fra her jeg sitter.

Har du vært på nett med laptoppen din tidligere? Er nettverkstilknytningen noe som bare har sluttet å fungere, eller forsøker du å koble deg til for første gang? Har du hatt andre maskiner på det trådløse nettverket ditt? Har du eventuelt gjort innstillinger i routeren din selv? Hvilket operativsystem bruker du? Hvilket nettverkskort? Fungerer driveren? Hva lags programvare bruker du til nettverkskortet?

Det er ikke så enkelt at det finnes ett enkelt svar på et sånt spørsmål. Det er også grunnen til at i dataverdenen er det dokumentasjon som er alfa og omega, samt evne og vilje til å løse problemer ved for eksempel å lese igjennom hjelpefiler og søke igjennom andre tilgjengelige kilder. Dette er også grunnen til at det svaret du ofte får i situasjoner som dette er RTFM!!

Skrevet

Jeg ville vel først og fremst gjette på at det er satt opp MAC-filtrering på ruteren her.

Hent opp et terminalvindu (Start -> Kjør -> skriv inn 'cmd')

Skriv inn 'ipconfig /all'

Her listes opp alle nettverkskort i maskina (du har antakelig to, et for kabel og det trådløse) og innstillingene for hvert. Det trådløse heter antakelig noe slikt som 'Ethernet adapter Wireless Connection'.

Det du først og fremst ser etter her er om det står noe i IP Address-feltet, DNS Servers-feltet og Default Gateway-feltet.

Får du ingenting opp i noen av feltene, eller du mangler Default Gateway, eller første halvdel av IP Address er 169.254 eller du har ip-adresser i alle tre feltene, men ikke slippes utenfor hjemmenettverket (*) er nok ikke ruteren satt opp til å gi din bærbare tilgang.

(*) For å finne ut dette, prøv å pinge ip-adressen i Default Gateway, f.eks. 'ping 10.0.0.1', du skal få svar av typen

'Reply from 84.202.197.1: bytes=32 time=4ms TTL=255'.

Prøv så 'ping www.vg.no'..får du svar på Default Gateway men ikke på VG (eller google eller dagbladet eller KG eller whatever) slipper du ikke ut av hjemmenettverket.

Antakelig er det satt opp filtrering av MAC-adresser på ruteren (MAC-adresse er en fast adresse som ligger på nettverkskortet). Du må gå inn på ruteren og legge til MAC-adressen til din bærbare. Du finner MAC-adressen i feltet Physical Address. Hvordan du setter opp ruteren kommer helt an på ruteren, men det skal være et web-grensesnitt tilgjengelig om du peker nettleseren din mot ruteren (f.eks. http://10.0.0.1). Gjør dette fra din vanlige pc som kommer ut på nett.

Grav litt i innstillingene der og se hva du finner...eller aktiver blond-og-hjelpeløs-modus og få noen til å gjøre det :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei:) Sleit med dette problemet i 2 dager før vi ga oss ende over og ringte telenoreksperten. For kr 26 pr minutt gjorde han følgende:

På maskinen som står tilkoblet med fastlinje, eller koble til den man bruker, samme det, du skal inn å finne ett wep nr.

Start

Kjør: skriv inn: cmd

Skriv inn: ipconfig

finn nr som står på std gateway og kopier det.

Åpne internet explorer og lime det inn direkte etter http://nrditther/home.htm

Da kommer du inn på routeren din og kan styre den. Finn wep adressen din innpå der, en kode eller krypteringsnøkkel blir det visst også kalt. Som regel 10sifret visst.

Denne skal du legge inn på den som du skal ha til å virke trådløs:

Start

Nettverks og delingssenter

admin. trådløs nettverk

skriv krypteringsnøkkel i WEP

Du er kanskje online da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...