Gå til innhold

Italia-kurv

Lilywhite

Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage en kurv i julegave til svigers, som jeg fyller med ting som har noe med Italia å gjøre, da de skal til Italia til sommeren og generelt har stor sans for dette landet...

Tenkte prislapp 6-700 kr. Har tenkt å kjøpe en reiseguide til stedet de skal reise til, og en vin. Ideer til hva mer jeg kan putte oppi? Er mye god italiensk mat, men må jo være noe som kan holde seg noen dager... noen som vet om italiensk kjeks eller sjokolade som er god og som man får tak i i Norge? Italienerne er jo berømt for isen sin, men det er jo ikke en ideel gave å ha under treet, hehe... noe pålegg som holder seg i romtemperatur? Tenkte selvfølgelig på pasta og diverse sauser og, men det blir vel litt kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Balsamico-eddik og olivenolje. Av den dyrere sorten siden du spytter i litt penger. :) Italiensk rødvin. Pepperonipølse holder seg, vil jeg tippe. Ang. mat, tja, om du tør kan du jo ringe den italienske ambassaden, de kan kanskje tipse deg om hvor de handler for å få italiensk mat.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to :) En italiensk film er gjerne ikke så dumt nei. Og balsamico-eddik og olivenolje var også gode ideer. Nå kom jeg på at pesto går an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En italiensk kokebok. "Life is Beautiful" / "La Vita è bella" er også en veldig bra italiensk film. "The Tiger and the Snow" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En italiensk kokebok. "Life is Beautiful" / "La Vita è bella" er også en veldig bra italiensk film. "The Tiger and the Snow" også.

Tenkte på La Vita é bella, men spurte sambo og den har de visst... *sjekke ut Tiger and the Snow* Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellinis "amarcord" er en nydelig film!

Soltørkede tomater, arborioris, hermetiske artisjokker, oliven og en morsom pastavariant er også noe å ha i kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest italiofil
Balsamico-eddik og olivenolje. Av den dyrere sorten siden du spytter i litt penger. :) Italiensk rødvin. Pepperonipølse holder seg, vil jeg tippe. Ang. mat, tja, om du tør kan du jo ringe den italienske ambassaden, de kan kanskje tipse deg om hvor de handler for å få italiensk mat.

Ikke kjøp pepperonipølse. Den er ikke i nærheten av å være italiensk :sjenert:

Det er mye gode italienske varer å få kjøpt, men du finner best kvalitet i spesialbutikkene. Bor du i Oslo? Da har du i såfall mange butikker å velge imellom. Hvis ikke, prøv de velassorterte kjedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke går fryktelig lang tid fra du må levere fra deg gaven, til den blir åpnet, så kan du jo gi med noe ost eller italiensk spekeskinke.

Parmesan og gorgonzola er vel italienske oster.

edit: leste en gang til og du hadde skrevet noen dager, da blir det vel litt vanskelig

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp pepperonipølse. Den er ikke i nærheten av å være italiensk :sjenert:

Det er mye gode italienske varer å få kjøpt, men du finner best kvalitet i spesialbutikkene. Bor du i Oslo? Da har du i såfall mange butikker å velge imellom. Hvis ikke, prøv de velassorterte kjedene.

Men salami er vel italiensk? (da tenker jeg ikke på grilstad salami ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo mange slags bøker du kan ha oppi kurven også!

Hva med reisehåndbok, kokebok, parlør eller "italiensk for begynnere"-kurs?

Bøker om om italiensk kunst, kultur eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du får tak i noen pene glass/krukker som du fyller med forskjellige pastatyper? Ikke dyrt men fint "kurvfyll".

Det finnes forresten en eller annen italiensk julekake som holder seg godt. Vet ikke hvor du får tak i en sånn og hva den heter, men jeg har sett den flere ganger i alle fall.

Italiensk espresso (kan også males om trakter/presskannemalt) fra en kaffebar.

Ellers er jeg enig i at balsamicoeddik og god olivenolje er en god ide å slenge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest italiofil
Men salami er vel italiensk? (da tenker jeg ikke på grilstad salami ;))

Si, bella :) Salami er italiensk - dersom den er produsert i Italia.

Det finnes uhorvelig mye jukse-italienske produkter på markedet, derfor reagerte jeg på pepperoni-pølsa. Den er altså like italiensk som italiensk salat :ler: Toro er også flinke til å juge på seg italienske produkter; produkter der ingen italiener noen gang vil kjenne så mye som et ørlite snev av en smak av noe italiensk.

Kjøp en god flaske italiensk vin, en bok om/fra stedet, Cd med italiensk musikk, samt litt italiensk snacks (salami, grissini, ost (vellagret vakumpakket parmigiano holder seg godt), soltørkede tomater, oliven mm.) Så kan de ha en italia-kveld før avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God pesto, grissini, biscotti, balsamico, oliven ... masse godt du kan putte i kurven! I Oslo finnes det et par italienske butikker om du bor her i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest italiofil
Det finnes forresten en eller annen italiensk julekake som holder seg godt. Vet ikke hvor du får tak i en sånn og hva den heter, men jeg har sett den flere ganger i alle fall.

Julekaken heter panettone. Men - om mulig - styr unna supermarkedversjonen (den kan ofte være litt tørr). Prøv å finne en litt dyrere i en spesialbutikk. Igjen - det kommer an påh vor du bor og hvilke butikker du har tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er formet som et 2tårn" med sitronsmak og melisdryss på toppen om jeg ikke husker feil.. På Byporten i Oslo er det en butikk som selger sånne. En typisk "utenlands- sjappe" om det er lov å kalle det det.. med frukt og grønt og hermetikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper espresso som ble foreslått over her, kan du jo kjøpe en bialettikanne også, dersom de ikke har en slik eller en espressomaskin fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag :) Jeg bor i Bergen, så må nok undersøke litt rundt omkring hvor de selger italienske produkter... Vet hvertfall at den italienske restauranten i gågaten selger endel ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok på Byporten jeg har sett julekaken.. og muligens på Ultra e.l. Har aldri kjøpt eller smak den.

Espressokanne er også en god idè sammen med espresso. Koster ikke så mye og er en av de tingene som er kjekt å ha. Ikke tar den mye plass heller.

Det finnes vel også en eller annen italiensk konfekt tror jeg. Men det skal litt til å fylle opp en kurv uten at det blir for dyrt.

Jeg ville nok fortsatt satset på å fylle opp med noe rimelig som pasta. Det koster jo nesten ingenting, fyller opp og kan være ganske dekorativt. Selv om det er tvilsomt om tørket pasta er noen italiens delikatesse, så kan den 3-fargede typen pynte fint opp (sånn med vanlig, tomat og spinat). Bruk en stor rund krukke som fylles opp med tagliatelle i flere farger og sett på en bit av rødrutet stoff over lokket.

For å pynte opp litt ekstra kan en rødrutet duk (a la Lady og Landstrykeren) legges i bunnen av kurven også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...