Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser endel salater til både frokost og lunsj...Noen ganger også middag, men jeg har så dårlig fantasi på hva som kan puttes sammen. Favoritten er blandet forskjellige salattyper, med paprika, egg, og fetaost..Men jeg vil gjerne ha flere forslag? Gjerne noe som holder seg over natten i kjøleskapet :)

:goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting jeg liker å putte i salaten;

soltørkede tomater

hasselnøtter

valnøtter

rosiner

tørket frukt

pinjekjerner

pasta

stekt sopp

chilibønner

brune bønner

linser

melon

druer

jorbær

revet gulrot

brødkrutonger

parmesan

hvitløk

løk

pesto både rød og grønn

soyasaus

balsamicocreme

fetaost

mais

paprika

sukkererter

erter

egg

og selvfølgelig, kylling , skinke osv.

Gjest Eurydike
Skrevet

Noen forslag til kombinasjoner, med blandet grønn salat som basis:

-Avokado, valnøttkjerner og kylling. Dressing av presset sitron og valnøttolje eller olivenolje.

-Røkelaks, feta, tomater, vårløk/rødløk, avokado og pinjekjerner. Dressing av sitron, Dijonsennep og olivenolje.

-Tunfisk, tomater, svarte oliven (kalamata er best!), rødløk, hardkokte egg, kapers. Artisjokkhjerter, reddiker eller stangselleri kan også passe inn her. Dressing av sitron og olivenolje.

-Kylling, kidneybønner, maiskorn, rødløk, avokado og tomater. Dressing av limesaft og olivenolje.

Jeg vil ellers føye til at dersom du skal lage salat med grønne salatblader som basis, er det ikke noen god idé å la den stå natten over i kjøleskapet. Lag evt ferdigrevet blanding av salatblader og oppbevar dem i en lukket ziplock-pose, så holder de seg fint. Så snart salaten er blandet med dressing, vil bladene bli slappe og myke etter en stund.

Skrevet

Hvor kjøper man ziplock-poser? Har ikke sett det i noen av matbutikkene jeg pleier å handle i.

Tusen takk for masse gode tips fra dere begge :)

Skrevet

Evt kan du blande salaten ferdig i én boks og ta resten med deg i en annen... Ha to dråper vann i boksen, så holder den seg fin og frisk. Eller du tar bare en vanlig pose og knytter knute på den. To dråper vann her også hjelper bra på "formen" til salaten. Jeg tar ofte med meg ulike ingredienser i ulike bokser og "bygger" salaten på jobben.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg kjøper ziplock-poser hos feks Meny og Spar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...