*Frøken Fryd* Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Fikk en voksen katt (omplassering) i dag. Dette er en katt som er vant med å være ute om natten og inne om dagen. Den har hatt kattedo der den bodde før, men pleide aldri å bruke dette, da gikk ut ved behov. Fikk katten i dag tidlig, og har prøvd å vise den kassen flere ganger. Har også tatt den ut (i bånd...) i håp om at den skulle komme seg på do, men den blånekter... Katten virker veldig rastløs, og vil ut.. Virker ellers trygg og kosete, spiser og leker, men tror den etter hvert begynner å bli ganske så tissetrengt. Hvor mange dager bør jeg holde den inne, slik at den ikke vil stikke av? Noen som har noen tips til hvordan få katten til å bruke kassen?
Frk. Fie Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Gratulerer, nå er du også så heldig å være eid av en katt;) Jeg har lest at man bør holde pus inne opptil 10 dager når man flytter - hadde jeg gjort det med min hadde vi begge to blitt tullete. Jeg bruker å ta med pus på ferie, han løper ut samme dag og kommer alltid tilbake - også når vi er på nye steder. Han er vel og merke kastrert, hadde ikke sjansa på dette ellers. Min pus går på kassa når han må, men vil helst ut. Siden du har vist pus hvor kassa er regner jeg med det går greit, han vil nok nødig gjøre fra seg inne. Lykke til!!
NovaFlare Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 (endret) Når katter flytter må de holdes inne i 4 uker. Katten går nok på do når den absolutt må, det er naturlig for katten å finne den selv, så bare sett katten inn i doen, og la den gå dit på nytt når den ønsker. Det tar 4 uker (selvsagt litt indivuduelt, men 2-4 uker) for katter å knytte seg til et nytt sted, så får å unngå at den drar for å finne "hjem" igjen, må du holde deg sterk Er den kastrert? Endret 2. desember 2007 av NovaFlare
mia83 Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Min katt fikk jeg da den var 4 måneder gammel. Vi holdt den inne i 4 dager og så fikk den lov til å gå ut. Og den kom tilbake igjen etter en stund. Vi flyttet den 45 mil da, så den hadde nok ikke hatt sjans til å finne hjem igjen uansett
NovaFlare Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 (endret) Nei, men selv om den ikke finner hjem igjen, så er det trist om den stikker av Dessuten har ikke en kattunge på 4 mnd noe ute å gjøre. Endret 2. desember 2007 av NovaFlare
Tabris Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 En kattunge på 4 måneder har veldig mye ute å gjøre - den skal jo lære seg hvordan verden henger sammen, lære seg å kjenne lukter og lyder, utfordre og utvikle jaktinstinkt, trene seg opp til å klatre, hoppe osv. TS: Jeg forstår at det er vanskelig, men jeg håper du kan klare å holde den inne 1-2 uker. Forhåpentligvis vil katten innfinne seg med situasjonen etter et par dager, men det er ikke kjekt å se på en rastløs katt som bare vil ut. Gratulerer med ny pus.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Syns du er veldig fornuftig som tar katten med ut når han viser sånn trang til det. Husk han er ikke vant til å være inne hele dagen. Og det å holde dem inne i fire uker er da bare tull om du har vist han området og hatt han med ut i bånd. Fortsett slik til du ser at han er litt mer kjent med hvor han går, så kan du bli med han ut noen ganger uten bånd. Og ut og rop på han OFTE når du slipper han alene.... Det gjorde vi med kattungen vår, og nå tre år etter kommer han på kommando Og du, lykke til!!! Så koselig med pusekatt altså!!!!!
NovaFlare Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 En kattunge på 4 måneder har veldig mye ute å gjøre Tabris, vi vet begge to at vi er uenige om utekatt/innekatt, og det er helt greit, jeg respekterer dine meninger. Men du vet jo at kattunger ikke har utviklet retningssans før de er over 6 mnd gamle? Det er jo derfor så utrooolig mange kattunger forviller seg fra hjemmet, jeg tror det er ca 70 meters avstand fra hjemmet de kan klare før 6 mnd. Dessuten bør jo katter kastreres før de får gå ute, er du imot kastrering også?
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Tabris, vi vet begge to at vi er uenige om utekatt/innekatt, og det er helt greit, jeg respekterer dine meninger. Men du vet jo at kattunger ikke har utviklet retningssans før de er over 6 mnd gamle? Det er jo derfor så utrooolig mange kattunger forviller seg fra hjemmet, jeg tror det er ca 70 meters avstand fra hjemmet de kan klare før 6 mnd. Dessuten bør jo katter kastreres før de får gå ute, er du imot kastrering også? Jeg kan gjerne diskutere dette videre, men det får nesten bli i en egen tråd eller på PM, ellers blir denne tråden også off-topic.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 For katten sin skyld ville jeg prøvd å holde den inne i 4 uker slik at den ikke bare stikker av. Evt tatt den ut i bånd. Selv om den bodde så langt unna at den ikke finner veien hjem vil ikke det si at den ikke prøver. Det er så mange katter som er hjemløse og dette er en av grunnene!
*Frøken Fryd* Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. desember 2007 Takk for masse svar. Katten er en sterilisert hunnkatt på tre år. Det virker som om hun har funnet mer roen nå, selv om hun er litt rastløs, og viser tydelige tegn til å ville ut. Har hatt henne ute noen ganger nå i bånd (ikke populært!), så får se det litt an rett og slett. Men synes fire uker høres litt lenge ut...?
Tabris Skrevet 3. desember 2007 #12 Skrevet 3. desember 2007 Fire uker er et kunstig satt tall, egentlig. Det er umulig å si et bestemt antall uker eller dager. Det som er viktig er at katten har blitt vant med og trygg i hjemmet, slik at den føler tilhørighet der og vil komme tilbake når den blir sluppet ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #13 Skrevet 3. desember 2007 Fire uker er et kunstig satt tall, egentlig. Det er umulig å si et bestemt antall uker eller dager. Det som er viktig er at katten har blitt vant med og trygg i hjemmet, slik at den føler tilhørighet der og vil komme tilbake når den blir sluppet ut. Selvsagt er ikke 4 uker noe magisk tall heller. Men det er mindre sannsynlig at katten forsvinner når den har blitt holdt inne tilstrekkelig tid. den skal bli kjent med nye eiere, nytt hus, og nye omgivelser. den må få tid til å føle tilhørighet. Siden man på forhånd ikke vet hvor lang tid katten trenger på dette, gir man råd utfra de erfaringene man har tilegnet seg tidligere. Og ja, jeg har en del erfaring med dette. Jeg jobbet tidligere som frivillig med omplassering, og ble etterhvert grundig lei av alle de katteeierne som ringte til oss og etterlyste kattene sine. Et fellestrekk for veldig mange av dem var: -nettopp flyttet og sluppet ut katten etter noen få dager -slapp ut små kattunger på egen hånd. Survival of the fittest tilsier jo at noen av kattungene dukker under når de blir sluppet ut så tidlig. -ikke kastrerte eller øremerkede katter som eierne etterlyste -dro på ferie en laghelt og lot katten være hjemme alene uten tilsyn og var forundret over at katten ikke var der da de kom hjem Nå trakk jeg fram flere eksempler på hvorfor katter forsvinner. Men altså gjennom alle de årene jeg snakket med fortvilte (og ganske korttenkte) katteeiere så jeg jo et mønster i dette at man burde holde katten inne mer enn noen dager. 4 uker er en grei regel, siden man først finner ut etterpå hvordan det går (dvs man først finner ut for seint at den forsinner). Selv om katten viser tegn til å ville ut er det det beste for den. Og den får jo løpt masse ute senere, den kan jo bli mye eldre hvis den skjønner hvor den bor enn at den blir sluppet ut og forsvinner og ender opp som hjemløs. Legger jo selvsagt merke til at det er mange "katteeksperter" her på forumet. Skulle ønske noen av disse kunne gjort en innsats med omplassering og sett hvordan realitetene er
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #14 Skrevet 3. desember 2007 Fikk en voksen katt (omplassering) i dag. Dette er en katt som er vant med å være ute om natten og inne om dagen. Den har hatt kattedo der den bodde før, men pleide aldri å bruke dette, da gikk ut ved behov. Fikk katten i dag tidlig, og har prøvd å vise den kassen flere ganger. Har også tatt den ut (i bånd...) i håp om at den skulle komme seg på do, men den blånekter... Katten virker veldig rastløs, og vil ut.. Virker ellers trygg og kosete, spiser og leker, men tror den etter hvert begynner å bli ganske så tissetrengt. Hvor mange dager bør jeg holde den inne, slik at den ikke vil stikke av? Noen som har noen tips til hvordan få katten til å bruke kassen? Hei! Og gratulerer Vi har hentet vår katt i dag vi også, på omplassering. Han er også nesten voksen. Da vi fikk han sa de på gården at vi måtte holde han inne i 4 uker, for at han skulle føle st det nye hjemmet virkelig var hans revir. Hvis du slipper han for tidlig ut, kan han komme til å forsvinne. Og det vil du vel ikke....? Vi har barn, og vår eldste datter ble veldig skuffet fordi katten bare ville gjemme seg da han kom hjem til oss. Men nå har alle i huset sovnet (bortsett fra meg), og nå har han tødd opp og går på oppdagelsesferd rundt her. Han koser også, og ligger og titter på meg....så snart går det nok bedre. Må bare lære ungene til ikke å mase sånn rundt katten..... Lykket il med katten din!
Cowgirl Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Da vi begynte å slippe ut vår katt brukte vi å ta en boks med tørrfor og riste på den. Når katten da kom løpende fikk den en liten porsjon med våtfor (som den er VELDIG glad i) hver gang. Ventet veldig kort tid mellom vi slapp den ut og kalte den inn igjen i begynnelsen. Dette gav positive assosiasjoner med lyden av risteboksen (kan jo knytte en annen lyd til maten også), og nå kommer han løpende (nesten) hver gang vi rister på boksen. Det funka til og med når han var syk og uten matlyst! :-) Denne innlæringa går jo an å begynne med før du slipper den ut, slik at du får katten til å forbinde lyden med god mat! Vår katt var vel ca 4mnd da vi begynte så smått med dette, kan jo hende det er vanskeligere å lære opp en voksen katt, men er verdt et forsøk.
la Flaca Skrevet 4. desember 2007 #16 Skrevet 4. desember 2007 En kattunge på 4 måneder har veldig mye ute å gjøre - den skal jo lære seg hvordan verden henger sammen, lære seg å kjenne lukter og lyder, utfordre og utvikle jaktinstinkt, trene seg opp til å klatre, hoppe osv. Ikke ute alene. En kattemor slipper ikke ungene avgårde uten tilsyn før de er over året!
Tabris Skrevet 4. desember 2007 #17 Skrevet 4. desember 2007 Ikke ute alene. En kattemor slipper ikke ungene avgårde uten tilsyn før de er over året! Det trodde jeg var implisitt siden jeg har sagt i hver kattetråd at man bør bli kattungen med ut. (Men jeg glemte å nevne det i denne;))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå