Gå til innhold

Klage på lovteksten (NAV)

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidssøker
Skrevet

Jeg har oppdaget noe ang arbeidsledighetstrygd som er helt på trynet (synes jeg selv og flere jeg har snakket med). Hvor kan man henvende seg for å klage/informere om dette? Slik at det kanskje kan skje en endring? Å klage til saksbehandler på NAV hjelper ikke, man må høyere opp i systemet, men jeg vet ikke hvor. Til departementet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lovene lages i Stortinget, så hvis det virkelig er en lov du ønsker å endre, så må du få en stortingsrep. til å ta det opp!

Hvis det derimot er forskrifter til en lov du vil endre på, så er det regjeringen, dvs. departementet, som på grunnlag av lovene, lager forskriftene.

Du skjønner sikkert at det ikke er en enkel sak å endre lover/forskrifter, men det er fint at du vil engasjere deg. Dette er nemlig politikk. Og en måte å påvirke i politikken er å engasjere seg i et politisk parti. En annen måte er å ta direkte kontakt med en stortingsrep. og be ham/henne gjøre noe med det. Da driver du også politikk, men på lobby-nivå, for å si det sånn. Det er kanskje det som er aktuelt for deg i første omgang. Det kan også bære frukter, hvis du finner noen som synes dette er en god nok sak til å ta opp!

Lykke til!

Gjest Arbeidssøker
Skrevet

Slik jeg forstår det, og har fått bekreftet fra saksbehandler i Aetat, strider noe av det som er i loven om arbeidsledighetstrygd mot barneloven.

Jeg har opplevd flere negative/urimelige ting ved lov om dagpenger som jeg lurer på om de som bestemmer faktisk har forstått hva innebærer..

Det står ofte at saksbehandler skal bruke skjønn, men det har jeg ikke opplevd har skjedd.

Skrevet (endret)
Slik jeg forstår det, og har fått bekreftet fra saksbehandler i Aetat, strider noe av det som er i loven om arbeidsledighetstrygd mot barneloven.

Jeg har opplevd flere negative/urimelige ting ved lov om dagpenger som jeg lurer på om de som bestemmer faktisk har forstått hva innebærer..

Det står ofte at saksbehandler skal bruke skjønn, men det har jeg ikke opplevd har skjedd.

Uhm... det er vel folketrygdloven det heter, ikke lov om arbeidsledighetstrygd og dagpenger.

Lover vil ofte innebære visse urimeligheter - disse er i såfall (oftest) et resulatet av av en gjennomtenkt avveining fra lovgivers side. Man må jo f. eks. stille opp visse grenser i loven, og det vil kunne oppfattes urimelig om man akkurat havner på "feil" side.

Hva mener du med at de ikke har brukt skjønn? De aller fleste avgjørelser baserer seg jo i bunn og grunn på skjønn. Selvom regelen følges, så vil jo f. eks. hvilket faktum som legges til grunn, bero på skjønn?

Apropos motstrid med barneloven: motstrid forekommer ofte i lovgivning, men elimineres ofte ved tolkninger, eller i værste fall visse rangordningsprinsipper for motstrid. Så jeg spør som Frey; hva er denne motstriden?

Endret av Melania

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...