Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Hva hadde du gjort da? Sånn umiddelbart, på kort sikt og på lang sikt?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Kommer an på hva slags tenåring det er snakk om. 13 år eller 19 år? Hvis det er snakk om en myndig person som røyker en gang i blant må jeg innrømme at jeg ikke ville reagert så veldig sterkt, for jeg gjorde det selv i den alderen uten å ta skade av det. Men la oss si at det er snakk om en 15-16-åring. Jeg ville ikke likt det, men jeg ville voktet meg vel for å straffe og kjefte og smelle, for det tror jeg ville virket mot sin hensikt (det gjorde det i hvert fall med meg, til gagns). Jeg ville uansett forvisset meg om at det ikke var sterkere saker i omløp i vennekretsen. Og forhåpentligvis hadde jeg gjort jobben min som forelder på forhånd slik at jeg kjente vennene h*ns og foreldrene deres. En snakk med vennenes foreldre hadde nok vært på sin plass, så får man lettere oversikt over hvor utbredt dette er. Men jeg tror det er vanskelig å si nøyaktig hva jeg ville gjort siden jeg ikke har vært i situasjonen ennå.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 H*n går på videregående og er ikke myndig. Jeg kjenner godt de nærmeste vennene for de sees ofte her i huset. Kjenner ikke foreldrene til de fleste da vi ikke har bodd her så mange år. Lettere å få et forhold til foreldre når vennskapet starter tidlig har jeg sett. Vet litt om hvem som holder litt på fordi h'n selv har sagt det. I utgangspunktet har vi en god dialog, men her har jeg blitt skikkelig lurt. Har ikke gitt noe kjeft og ingen straff, men det må innføres helt andre grenser og restriksjoner skjønner jeg. I dag får h*n ikke lov til å gå ut og treffe venner eller ha de på besøk. H*n har samtykket i et urinprøve i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Har ikke gitt noe kjeft og ingen straff, men det må innføres helt andre grenser og restriksjoner skjønner jeg. I dag får h*n ikke lov til å gå ut og treffe venner eller ha de på besøk. H*n har samtykket i et urinprøve i morgen. Er det noe vits med urinprøve hvis han allerede har innrømmet å ha røkt? Da kan hvert fall trøste deg med at det som regel går bra. De færreste begynner å røyke fast, og et ekstremt lite mindretall fortsetter med andre stoffer enn hasj. Veldig fint at dere har en god dialog, det er noe man virkelig trenger i en situasjon som dette! Det aller viktigste du kan gjøre er å gi mye støtte og kjærlighet. Det er ikke lett å være ungdom nå for tiden.
Gjest Bare innom Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Jeg prøvde hasj da jeg gikk på videregående. Foreldrene mine fant det aldri ut, og etter at jeg ble et par og tyve ble det en svært sjelden foreteelse, helt til det til slutt stoppet helt opp. Nå har jeg ikke røkt på nesten 20 år. Skal jeg være ærlig med deg synes jeg ikke det er så forskjellig fra ungdommelig eksperimentering med alkohol. For de fleste er hasj i mindre mengder relativt ufarlig. Ikke at jeg mener at du skal akseptere det. Bare ha i bakhodet at dette ikke er verdens ende. Han gjør ikke noe statsministeren ikke har gjort før ham, for å si det sånn.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Tro meg. Det her er mer enn å prøve! Urinprøven vil gi meg det svart på hvitt. Noe jeg trenger når jeg tar kontakt med ulike instanser. Tror også at den kan si noe om mengde/hyppighet, men her er jeg ingen ekspert. Det blir brukt som selvmedisinering i forhold til adhd så gjør man ikke noe nå så glir det ikke over av seg selv. Jeg har lenge visst at noen i venneflokken har røyka hasj. Min tenåring har tatt avstand. Tidligere.
Matty Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Hasj er skummelt og bør ikke aksepteres. Selv om det er noen som har ekspriminterti ungdommen og klart seg bra er det ett illegalt stoff. Grenser er helt nødvendig, det må være konsekvenser for hasjbruk. Men grenser er ikke det samme som skriking og kjefting. Jeg tror det er viktig at du søker hjelp. Mange kommuner har en rusforebyggende arbeidsgruppe. Helsesøster kan hjelpe eller helserådgiver på skolen. Håper alt ordner seg!
Gjest Eir Skrevet 5. desember 2007 #8 Skrevet 5. desember 2007 Kommer litt an på alderen på barnet, men i utgangspunktet ville jeg tatt en prat hvor jeg vektla dette med rus og alder, respekt for andre i samme husstand og foreldre, miljøer man kan rote seg borti ved å drive med dette, og konsekvenser ved å bli tatt for det dersom man er mindreårig. Viktigst av alt ville jeg forsøkt å avdekke om det er noen alvorlige problemer som er årsaken til dette, eller om det kan arkiveres under ungdommelig eksperimentering.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Hva hadde du gjort da? Sånn umiddelbart, på kort sikt og på lang sikt? Mindreårig tenåring som bor hjemme: Konfrontasjon. Varsel om at rom blir ransaket uten forvarsel (fordi jeg ikke vil ha stash'en i huset) men barnet får være tilstede ved ransakingen. Dersom adferden gjentar seg/man finner stash på rommet: nytt sett med regler. Urinprøver, BUP og helsesøster kontaktes for dette er for omfattende til at jeg kan styre det og har nok kunnskaper om det alene. Over 18 år: Konfrontasjon med husets regler. Ingen hasjrøykere bor under mitt tak.
Ancalime Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 . Det blir brukt som selvmedisinering i forhold til adhd så gjør man ikke noe nå så glir det ikke over av seg selv. Nå er det stort sett amfetamin som blir brukt som selvmedidinering ved adhd.. Jeg hadde ikke tatt lett på det, men er litt usikker på hva jeg hadde gjordt. Har sett, i jobbsammenheng, hva hasj røyking kan gjøre med psyken til folk, så jeg sidestiller det ikke med alkohol..
Gjest Eir Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 Nå er det stort sett amfetamin som blir brukt som selvmedidinering ved adhd.. Det er ganske mange som bruke hasj også, vanligvis de som bokstavelig talt er hyperaktive, og som bruker den roen de får når de er fjerne til å slappe litt av, få sove om kvelden osv.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Jeg har iallfall bedt om henvisning til ruspoliklinikken så får vi ta det derfra. Litt strengere grenser nå. Orker ikke å se vennene hans her i huset selv om jeg liker guttene. Fastlegen kan gi et opplegg med tanke på urinprøver. Skolen er informert og gjør sitt. At en tenåring prøver hasj et par ganger ser jeg ikke på som krise. Så vanlig som dop er nå for tiden så kjenner de alltid noen som bruker. Det her er litt mer enn testing. Akkurat nå er jeg bare sliten av å prate, sitte i telefonen og skrive mail. Stemningen er relativt rolig i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå