Gå til innhold

HVILKET LIVSSYN HAR DU?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Tar det som et kompliment jeg... Jo, det stemmer - jeg studerer religion, med fordypning i kristendom og jødedom. Noe av det mest interessante jeg kan lese er om kristen dogmatikk og historie...

Kult! Som sagt - du viser mye kunnskap, og det er alltid spennende å diskutere med folk som vet mye! :D

men du sier det på en mye bedre måte, pip!

...og det tar jeg som et kompliment... :wink:

Men, bare for å si det - det var ikke rettet mot deg, men mot de andre som kom inn og spurte om ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ha drept, men det er grieit, bare du tror, så slipper du inn. Mens en annen person, som ikke har gjort annet enn godt i sitt liv skal ikke slippe inn fordi han ikke tror på Gud og Jesus som hans sønn.

Bare en liten kommentar - skal ikke dra det så langt, og siden du ikke er så interessert i Bibelen, skal jeg vinkle det på en annen måte...

Altså, hvis det skulle vært sånn at de 'snille og gode' kom til himmelen, mens de onde ikke gjorde det - ville det liksom vært så rettferdig?? Tenk bare - noen er født i rennesteinen, blir avh. av dop som 12-åringer, og ender opp som harde kriminelle. Mens andre - deriblandt meg selv - vokser opp trygt og godt, mangler aldri noenting, og lever lovlydig. Utgangspunktet er jo aldri det samme! Vi har ikke alle de samme forutsetningene her i livet. Derfor vil jeg si at det er jo mye mer rettferdig at alle får samme sjanse - uansett bakgrunn, uansett hva de har gjordt - ingen har fordeler som gjør det lettere, og ingen er 'diskvalifisert'.

Om du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Siden...? Hvor har jeg sagt det?

Jeg skjønner hva du mener, men er usikker på om du skjønte hva jeg mener. Jeg kan aldri se rimeligheten i at det du måtte TRO på er avgjørende for din frelse. Når jeg nevner at det er det som ligger i hjertet som teller, så er ikke det det samme som å ikke ha brukt dop, ikke å ha utført kriminelle handlinger, eller å ha levd et "lovlydig" liv. jeg brukte eksemplet med en morder kontra en som gjorde godt for å illustrere hva jeg ser på som urimelighet.

Det at et menneske feks havner i et narkomiljø som barn, og blir kriminell pga dette er ikke noe som jeg tror ville være negativt utslagsgivende etter MIN tro. Men om dette mennesket føler glede ved å påføre andre smerte, så er det noe annet. Altså, hva som ligger i hjertet.

Uansett, så eksisterer det ikke "straff" ifølge min tro. Men man må lære av sine feil -neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Mens en annen person, som ikke har gjort annet enn godt i sitt liv skal ikke slippe inn fordi han ikke tror på Gud og Jesus som hans sønn.

Men hvorfor er det så farlig å ikke slippe inn i noe man ikke tror på, må jeg spørre nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Nå er jo ikke akkurat dette noe som bekymrer meg da.. Men det er vel en av grunnene til at jeg IKKE kan tro på dette.

Poenget er vel at om det mot formodning skulle være slik, at det snille mennesket som ikke trodde på et liv etter døden skulle sendes til helvete av den grunn... Nei, konseptet skurrer bare for mye i mine ører. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg kan aldri se rimeligheten i at det du måtte TRO på er avgjørende for din frelse.

En liten kommentar til: Men det er faktisk det kristendommen sier - og er kjernen i det de kristne tror. Det er ingen annen vei til frelse enn gjennom troen på Jesus.

Så kan man finne dette litt urimelig - men på dette punktet gjelder egentlig ikke hva vi mennesker måtte mene - det er jo Guds bestemmelse...

Og i utgangspunktet (med Jesu død og oppstandelse) fikk menneskene denne muligheten for at de igjen skal kunne komme i fellesskap med Gud.

Det har vært perioder i kristendommen - og mange kristne konfesjoner har fortsatt denne troen - hvor man mente at mennesket SELV kunne bidra til å bli frelst - at man kunne komme til Gud via "gjerningens vei". Med M.Luther og protestanismen ble dette synet endret, og man forstod at det kun var Gud som ved nåde alene kunne frelse mennesket - og at mennesket måtte innse dette og TRO dette for å kunne bli frelst. Gjennom nåde alene blir mennesket frelst, sier de protestantisk kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Jeg er fullstendig klar over at det er dette kristendommen sier... Har aldri antydet annet, har jeg vel?

Jeg ganske enkelt påpeker at det er bla DETTE som gjør at kristendommen er en religion jeg aldri kunne tro på, jeg synes det er en betingelse jeg ikke kunne tilskrevet en god gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg er fullstendig klar over at det er dette kristendommen sier... Har aldri antydet annet, har jeg vel?

Nei, for all del. Men jeg følte bare for å svare på innlegget ditt!

Skjønner hva du mener! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starya - Ja, jeg tror nok ikke kristen tro bli logisk for deg uten at du opplever den, for å si det sånn...

En ting til: Tror mange flere hadde prøvd å bli kristne hvis det var noen ekstreme regler - foreksempel: alle som kryper på knærne fra Oslo til Bergen blir frelst. DA tror jeg mange hadde gitt i vei med å krype, gitt! Men siden det er så irriterende (?) enkelt, og rett og slett mulig for alle, er det så usannsynlig og ulogisk at man ikke syns det er interessant...

Og, for å være føre var - dette er ikke et direkte svar på noe, heller ikke et angrep på noen, men en liten betraktning fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare lige tilføje noget her nu hvor diskutionen er oppe om tro, så husk at dette kun er en tro ingen har bevist det som står i bøgerne, entlig utroligt at en tro bliver undervist på universitete hvis man tænker over det, tænk på alle dem som tror på UFO'er eller ligende astrologi det skulle måske også være et universitets fag bare en tanke som slog mig, fordi vi bruger ordet tro altså ingen beviser what so ever, og endnu morsommer er det jo at to falkuteter underviser i to modsigelser ene lære om at vi stammer fra aberne og det big bang og på den anden side at vi kommer fra adam og eva lidt morsomt at tænke over faktisk begge dele bliver undervist på uni utroligt *G*

ps liker dit motto starya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke konkrete bevis for at Gud finnes, og heller ikke for at Gud ikke eksisterer. Jeg venter i spenning :D Jeg hverken tror eller ikke tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
to falkuteter underviser i to modsigelser ene lære om at vi stammer fra aberne og det big bang og på den anden side at vi kommer fra adam og eva lidt morsomt at tænke over faktisk begge dele bliver undervist på uni utroligt

Men du må huske på at begge lærene i utgangspunktet er TEORIER, og ikke fakta...Og skal ikke universitetene opplyse mennesker? Det er jo viktig å vite noe om kristen dogmatikk, samtidig som vi må vite hvor naturvitenskapen står, ikke sant?

Og det er ingen som sier at bigbang og troen på Gud utelukker hverandre! (Noen fundamentalister, kanskje, men generelt sett ikke...)

At det undervises i kristendommens eller andre religioners dogmatikk, er jo ikke underforstått at det er "kalde fakta" som undervises?! Det gis jo bare en innføring i forskjellige emneområder!

Et (noe dårlig) eksempel: Man må jo kunne ha forståelse for klimaet i Afrika, selvom vi bor her i det kalde nord...Om noen forteller oss at det er 40 grader i Afrika, så er jo ikke det dermed sagt at vi kan avblåse det som tøv, selvom det skulle snø her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
må bare lige tilføje noget her nu hvor diskutionen er oppe om tro, så husk at dette kun er en tro ingen har bevist det som står i bøgerne

Må bare tilføye litt jeg også. Å være en kristen, er mer enn bare å tro på det som står i bøkene (regner med du mener Bibelen). Det handler om et personlig forhold til Gud. Gud sluttet ikke å tale, da Bibelen var ferdigskrevet og satt sammen til en bok. Han er like virksom i dag som han var blant de første kristne. Jeg tror, og har selv erfart at Gud hører og svarer på bønn.

Noen skrev (husker ikke hvem) at det virket som et urimelig krav at en måtte tro for å bli frelst. Troen er ikke et krav, men en gave.

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem." Efeserne 2, 8-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kære smil ikke blev jeg kloger af det svar der er stadig ingen som har bevist gud ingen har set eller mødt ham det er ligesom det jeg vil fram til med at sige at dette er bare en tro så lægen der ikke forlægger beviser derpå det samme gælder det for spøgelser inge harde beviser selvom mange tror og ser så forbliver det en tro, hvad du så personlig synes det er jo helt op til dig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ann Forup

Jeg har møtt Gud, og jeg kjenner ham. Skjønner at du ikke kan tro det bare fordi jeg sier det. Du sier det ikke er bevist at Gud finnes. Da vil jeg spørre deg: Hva slags bevis trenger du? Hvilket bevis ville fått deg til å tro på Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kære smil

jeg må stå ansigt til ansigt med ham før jeg er overbevist, det samme galdt da jeg så en ånd/spøgelse for første gang troede ikke rigtig på det før jeg fik se det, det hjælper ikke det der står i bøger og hvad ander siger der skal mere til før jeg bliver overbevist om den slaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milah

Er ikke medlem av statskirken, eller i noe annet trosamfunn.

Tror ikke på noe, men er veldig interresert i religion..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...