Gå til innhold

HVILKET LIVSSYN HAR DU?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg heller nok mot paganisme, men er ikke utøvende i stor grad ennå.

Jeg vil heller ikke tro på noe som utelukker alt annet av religion og filosofi......

Diva :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Dere som sier at dere tilhører paganismen, hva mener dere med det? Er det nypaganismen, eller paganisme i "tradisjonell" form? Hva innebærer det å være paganist for dere?

NYSGJERRIG!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ateist og humanetiker. dog ikke 100% kategorisk da dette er et felt hvor tross alt ingen ting lar seg bekrefte eller avkrefte. så, jeg kan vel si at jeg er ateist med det forbehold at jeg er åpen for alternativer hvis noen kan overbevise meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på vei til å melde meg ut av statskirken.

Men så ble jeg fortalt at man måtte personlig få dåpsattesten sin der man ble døpt og det er ikke akkurat lett. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om man må det?

Etter jeg omsider får meldt meg ut, vil jeg ikke melde meg inn noen steder.

Jeg tror ikke på noenting, unntatt meg selv kanskje. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei til å melde meg ut av statskirken.

Men så ble jeg fortalt at man måtte personlig få dåpsattesten sin der man ble døpt og det er ikke akkurat lett. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om man må det?

Etter jeg omsider får meldt meg ut, vil jeg ikke melde meg inn noen steder.

Jeg tror ikke på noenting, unntatt meg selv kanskje. ;)

tror ikke det. ta kontakt med kirkerådet. (de fins på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Send et brev eller ring til menigheten der du er døpt og spør om å få den tilsendt. Skulle tro at det går. Jeg tror at jeg fikk min dåpsattest av mine foreldre når jeg skulle melde meg ut - men det er jo ikke sikkert at du har mulighet til det da. Råder deg til å ta kontakt med menighetskontoret på stedet du er døpt - det må jo være mulig for dem å slette deg fra sine "lister" hvis du ønsker det. Jeg sendte et brev jeg med et utmeldingsskjema jeg fikk fra HEF, og fikk en bekreftelse tilbake fra menigheten om at mitt ønske var innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he. for noen år siden da de lagde det nye statskirkeregisteret ble jeg ufrivillig innmeldt (og skikkelig sur). det skjedde fordi jeg ikke er døpt, og derfor aldri meldte meg ut. takk og lov trengte jeg ikke framlegge dåpsattest for å bli slettet fra lista, det holdt med personnummer. (men jeg syns i utgangspunktet det var litt ille at en organisasjon jeg aldri har vært medlem av satt med personnummeret mitt.) litt langsint jeg da, men jeg har nesten roet meg ned nå.

ja til medlemssavgift i statskirka, sier nå jeg. hvis de nå skal ha en statskirke, jeg er jo i prinsippet mot det og.

antikrist-ivanka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya fortsatt på jobb

Starfish, jeg sendte inn et skjema jeg printet ut fra www.human.no, og mener jeg sendte ved den dåpsattesten jeg hadde liggende. Har du ikke den skulle det vel likevel ikke være vanskelig å få ordnet...

Jeg er innmeldt i Human Etisk forbund, en ser ikke på meg selv som reinspikka Human Etiker likevel. Heller litt i retning av en buddhistisk livsfilosofi, og tror på noe "mer", deriblant reinkarnasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nepolia
Dere som sier at dere tilhører paganismen, hva mener dere med det? Er det nypaganismen, eller paganisme i "tradisjonell" form? Hva innebærer det å være paganist for dere?  

NYSGJERRIG!!!  :wink:

Jeg tilhører nypaganismen, eller neopaganismen som kan kan kalle det, selv om akkurat min "vei" heller mot det gamle. Litt vrient å forklare dette, hehe. Altså.. Gammel tradisjon i ny drakt. Sånn kan man si det.

Men nypaganismen har dessverre endret seg de siste årene og derfor sier jeg heller at jeg er paganist.

Var det oppklarende? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er medlem av Statskirken, men er ikke spesielt kristen. Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, og jeg liker å tenke at det kanskje er noe mer etter vi dør.

Liker også tanken på at der kanskje er noen der oppe som passer på. Om det er gud eller hva, vet jeg ikke..

Men om jeg TROR på det er jeg mer usikker på..

Går i kirken på julaften og som oftest på 17.Mai ( pga pappas mannskor synger hver 17.Mai og jeg bør være der å støtte opp :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta
Kverula skrev:

Et spørsmål til Nepolia: Har avataren din en liten kobling til ditt livssyn...

Hehe. Tja. Kanskje det?

Jeg leste akkurat om paganisme og den nypaganistiske heksebevegelsen, og ble litt nysgjerrig på smiley-heksa di, da, vettu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt overrasket (positivt) over at det er så mange medlemmer av HEF her! Jeg er også med i Human-Etisk Forbund og vil nok karakterisere meg som agnostiker og selvsagt humanist. For meg er det viktig å ta et standpunkt i forhold til religion/livssyn.

En annen ting: Hvis du er utmeldt av statskirken bør du være obs på at du automatisk kan bli innmeldt igjen hvis du feks melder flytting til folkeregisteret. Dette har skjedd meg et par ganger og jeg kjenner flere som har fått seg en overraskelse der. Kan være greit å kontrollere innimellom!

Statskirken må være den eneste organisasjonen som kan melde inn folk uten at de har bedt om det, motta penger fra staten - og slippe sanksjoner og store reaksjoner i etterkant... ganske utrolig egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt overrasket (positivt) over at det er så mange medlemmer av HEF her! Jeg er også med i Human-Etisk Forbund og vil nok karakterisere meg som agnostiker og selvsagt humanist. For meg er det viktig å ta et standpunkt i forhold til religion/livssyn.

En annen ting: Hvis du er utmeldt av statskirken bør du være obs på at du automatisk kan bli innmeldt igjen hvis du feks melder flytting til folkeregisteret. Dette har skjedd meg et par ganger og jeg kjenner flere som har fått seg en overraskelse der. Kan være greit å kontrollere innimellom!

Statskirken må være den eneste organisasjonen som kan melde inn folk uten at de har bedt om det, motta penger fra staten - og slippe sanksjoner og store reaksjoner i etterkant... ganske utrolig egentlig!

Hehe - ja. Det var lenge siden jeg sluttet å se statskirken som noe religiøst. For meg er det mer en politisk institusjon. Ellers kan man jo bli rare i hodet over hva som skjer. Men jeg har valgt å tenke statskkrken som der vi startet liksom. Vi er et land bygget opp rundt kirken - hvis jeg tenker slik klarer jeg på en måte å se tråden i dette med at alle automatisk blir meldt inn. Det er noe som henger i gjen fra gammelt av at dem som bor i norge blir innmeldt - som om å melde seg inn i statskirken er å melde seg inn i samfunnet. Litt avlegs i dagens samfunn da, men jeg syns ikke det gjør så mye egentlig. De kan ha navnet mitt der om de vil - og så har jeg valgmuligheter selv og om jeg vil bruke kirkens tjenester eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ja. Det var lenge siden jeg sluttet å se statskirken som noe religiøst. For meg er det mer en politisk institusjon. Ellers kan man jo bli rare i hodet over hva som skjer. Men jeg har valgt å tenke statskkrken som der vi startet liksom. Vi er et land bygget opp rundt kirken - hvis jeg tenker slik klarer jeg på en måte å se tråden i dette med at alle automatisk blir meldt inn. Det er noe som henger i gjen fra gammelt av at dem som bor i norge blir innmeldt - som om å melde seg inn i statskirken er å melde seg inn i samfunnet. Litt avlegs i dagens samfunn da, men jeg syns ikke det gjør så mye egentlig. De kan ha navnet mitt der om de vil - og så har jeg valgmuligheter selv og om jeg vil bruke kirkens tjenester eller ikke :)

Ja, men jeg synes det er skikkelig krenkende at de bare kan melde inn folk automatisk. Har også hørt om flere muslimer som har oppdaget at de står i statskirken faktisk...

Står du i statskirken bør du i hvertfall vite at kirken mottar økonomisk støtte for deg, ergo er du med på å støtte den evangelisk-lutherske kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...