Gå til innhold

HVILKET LIVSSYN HAR DU?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Jeg lurer på hvilke livssyn KG-brukerne har, jeg!

Tilhører de fleste Statskirken, eller finnes det brukere som tilhører andre religioner og trossamfunn her også?

Jeg er også nyskjerrig på om det finnes noen human-etikere her, og om noen av dere ikke er medlemmer av noe som helst.

Vet at dette er et spørsmål av svært personlig karakter, men det er jo veldig mange andre av spørsmålene her på forumet også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg kan jo kanskje starte med meg selv da...

Jeg er human-etiker, og har vært det i 5 år nå. Det var et vel overveid valg å melde meg ut av Statskirken. Jeg føler at mitt livssyn samsvarer med mye av det human-etisk forbund står for, og valgte derfor å melde meg inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er støttemedlem i Statskirken.

Hører ikke til der, men der er min tradisjon. Går i den kristne kirken på julaften, for eksempel.

Ellers har jeg ikke stort å gjøre der - bortsett fra minner om barnetroen. Som jeg igrunnen har ennå - jeg har bare skjønt at det ikke dermed betyr at man er kristen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg hører ikke til statskirken eller noe annet trossamfunn. Vurderer å melde meg inn i Human Etisk Forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i statskirken.

Kirken for meg er ikke tro, men tradisjon, som "brukes" til høytider og merkedager i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg er medlem av statskriken.. :oops: Mest fordi jeg er lat og litt fordi jeg er gudmor.

MEN! Jeg er paganist. ;) (Er ikke medlem av NPF nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg meldte meg ut av Statskirken for flere år siden. Har aldri hatt noe der å gjøre. Er ikke medlem av noe annet trossamfunn. Jeg tror på mennesket og til det trenger jeg ikke være medlem av noe som helst !

Fortsatt God Påske til dere alle her på KG !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Berthas livssyn, jeg.

Vet ikke noe bedre navn å sette på mine tanker og min livsfilosofi. Jeg tror på det gode i menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av statskirken, men jeg er ikke troende. For meg er kirken tradisjon, og noe som har vært i livet mitt helt siden jeg var lita. Sambo hadde meldt seg ut av statskirka et par år før vi ble sammen, men er nå inne igjen på grunn av at jeg er medlem :wink: Kommer aldri til å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem i statskirka jeg også, og jeg må nok være enig med andre her og si at det er på grunn av tradisjoner - ikke fordi jeg er noe særlig troende. Melde meg ut gjør jeg nok aldri. Jeg er også fadder til 3 stykker og jeg vil døpe mine barn om jeg noen gang skulle få det. Jeg blir ikke :oops: fordi jeg er medlem i statskirka. Sambo har nettopp meldt seg ut, han om det, jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg vil helst ikke puttes i noen bås, men jeg regner meg som paganist. Inni hodet, vel og merke, jeg er ikke så veldig "utøvende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem i statskirken jeg også, ikke aktiv medlem for å si det sånn - men står der pga av tradisjon og har ingen planer om å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er hverken fugl eller fisk jeg tror jeg. Er da medlem av statskirka, men vurderer å melde meg ut for jeg har absolutt ikke noe forhold til kirka. Er der kun i begravelser, bryllup og barnedåp.

Samboeren har meldt seg ut av statskirka for noen år siden, og det kan nok tenkes at jeg også gjør det etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem av HumanEtisk Forbund, men er paganist. Ikke medlem av NPF.

Medlem av HumanEtisk fordi jeg vil være sikker på at dersom jeg plutselig dør, at jeg ikke får en kirkelig begravelse. Kjenner familien min godt nok til at de kommer til å sørge for prest og hele pakka om jeg ikke er medlem av HEF.

Min familie er litt sære i mine øyne når det gjelder forholdet til kirka og religion, så jeg garderer meg.

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er medlem af statskirken men er der kun i forbindelse med dåb konfirmationer bryllup og begravelse, selv er jeg wicca og praktisere det har også en budhistisk livsfilosofi, men af hensyn til familien så bliver knotten døbt så kan han selv ta standpunkt til hvad han vil når han bliver stor...

hva man tror på og hvordan ens livssyn er har jo ingen betydning men ens menskelig side når det gælder at være sammen med andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livssyn ?!

Vanskelig. Jeg er fremdeles på let.....etter noe som IKKE ER MENNESKESKAPT. Ups beklager caps'en.

Uhmm.....livssyn....livssyn..Næh, det kommer ingen ideer i hodet, ergo: Anafugia har nok ikke ett syn på livet enda....

Jeg tror alle bør lete i seg selv, ikke se opp eller til siden!!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er humanetiker -- og har vært det siden jeg var 15 -og gammel nok til å melde meg ut av statskirken selv.

Er ikke overvettes aktiv... men føler vel at det er her jeg hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...