Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, saken er at jeg jobber i en butikk hvor jeg har 50 % rabatt. Denne rabatten skal bare brukes på meg selv, mest sånn fordi jeg skal bruke ting fra butikken..

Men nå i juletider ser jeg ting som hadde passet venner i butikken. Det er da snakk om et skjerf til en venninne, jeg vet hun ville ha likt det. Det koster 200 kr, for meg blir det for mye å bruke i julegave på henne, jeg er student og har ikke penger så det renner.

Det etiske spørsmålet kommer da. Ville du ha kjøpt det skjerfet, fordi du syntes selv det er så fint, og "tilfeldigvis" ombestemme deg etterpå for å så gi det i gave?

Vet det er teit og dårlig gjort.. Tror nettopp jeg ombestemte meg :tunge1: men ville du brukt rabatten din slik.. Det er vel og merke snakk om en gave, til 200kr (50% rabatt -->100 kr), en gang.

Så, spørsmålet.. Ville du gjort det.. Om bare så en eneste gang? Eller ville du benyttet deg av "goden" og kanskje gjort det oftere. Personlig ville jeg ikke tørt og gjort det ofte, siden de aldri kommer til å se at jeg bruker tingene jeg kjøpte (selv om jeg jobber deltid og derfor kan bruke det "ellers" :tunge1:)

??

Endret av jente89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det tror jeg nok jeg hadde gjort! Og jeg tror ikke jeg hadde følt noe skyld for det heller! Tror jeg kunne gjort det mange ganger jeg :fnise:

Skrevet

Hvis jeg hadde fått dårlig samvittighet ville jeg ikke gjort det.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg hadde gjort det uten problemer, sikkert mange ganger. Bruker rabatten min i hudpleiesalong til å kjøpe ting til/for venner. Men er ikke sikker på om det er lov eller ikke. Har gjort det i alle jobbene jeg har hatt, der jeg har fått rabatt.

Skrevet

Hvis det er sagt spesifikt at du må bruke tingene selv for å kunne kjøpe med rabatt, ville jeg ikke gjort det. På den annen side har alle steder jeg har hørt om som har personlig personalrabatt i denne også inkludert gaver som du selv skal gi bort.

Skrevet
Hvis det er sagt spesifikt at du må bruke tingene selv for å kunne kjøpe med rabatt, ville jeg ikke gjort det. På den annen side har alle steder jeg har hørt om som har personlig personalrabatt i denne også inkludert gaver som du selv skal gi bort.

Ja, det er spesifisert at det er ting til en selv en har rabatt på :( Ikke noe rabatt til mor og far osv..!

Skrevet

Javel, så er det ting til deg selv - men det er du som kjøper det og hva du vil gjøre med dine egne ting må jo være opp til deg.

Skrevet

I de butikkjobbene jeg har hatt, har jeg hatt personlig personalrabatt - dvs jeg kun kan bruke rabatten selv, ikke "slå av" rabatten min til venner og kjente. Men jeg handlet da massevis av gaver osv for rabatten jeg, og det gjorde de andre i butikken også. Jeg skal innrømme at jeg en sjelden gang iblant kjøpte en ting for en venninne, for mamma e.l. - men jeg drev ikke akkurat med langing for det.

Andre bekjente med butikkjobber har hatt samme ordning som meg.

I din situasjon hadde jeg dobbeltsjekket om rabatten kun gjelder for ting til deg selv, ikke gaver - men jeg synes det høres litt rart ut...

Skrevet
I din situasjon hadde jeg dobbeltsjekket om rabatten kun gjelder for ting til deg selv, ikke gaver - men jeg synes det høres litt rart ut...

Ganske sikkert på at det er slikt, fordi en jeg jobber med stod en dag og pratet om hvor kjipt det er å ikke få rabatt på herredelen (til kjæresten). Og sjefen sa det ganske klart, merner nå jeg. Og en annen kjøpte noen ting på fredag og måtte betale fullpris, da det var i gave til en mann i familien.. Så, ganske sikker :(

Skrevet

Dette blir jo en rabatt til deg selv. Det er DU som kjøper skjerfet for dine penger. Det er slett ikke en rabatt som du gir til familie og venner, for de betaler jo ikke noe som helst. En julegave kan vel ikke sees på som en venne-rabatt? :-D Så jeg kan ikke helt se at du gjør noe galt her. Om det eksempelvis er et tilbud i en butikk, der du får kjøpt en gave rimelig. Du får vel ikke dårlig samvittighet fordi du ikke kjøpte gaven til full pris? Så kjøp skjerfet,du. :jepp:

• Liker 1
Skrevet
Dette blir jo en rabatt til deg selv. Det er DU som kjøper skjerfet for dine penger. Det er slett ikke en rabatt som du gir til familie og venner, for de betaler jo ikke noe som helst. En julegave kan vel ikke sees på som en venne-rabatt? :-D Så jeg kan ikke helt se at du gjør noe galt her. Om det eksempelvis er et tilbud i en butikk, der du får kjøpt en gave rimelig. Du får vel ikke dårlig samvittighet fordi du ikke kjøpte gaven til full pris? Så kjøp skjerfet,du. :jepp:

:fnise: bra argumenter der ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, det er spesifisert at det er ting til en selv en har rabatt på :( Ikke noe rabatt til mor og far osv..!

Er du sikker på at det ikke menes at du ikke skal kjøpe *på vegne av* andre?

Har aldri hørt før om slike begrensninger.

Skrevet

Hos oss gjelder personalrabatt også for gaver en selv skal gi bort, så ja, dette ville jeg gjort.

Og selv hvis rabatten ikke gjaldt gaver til andre, tror jeg nok jeg ikke hadde hatt dårlig samvittighet for dette skjerfet. Jeg regner med at rabatten ikke er så stor at arbeidsgiver går med tap.

• Liker 1
Skrevet
Er du sikker på at det ikke menes at du ikke skal kjøpe *på vegne av* andre?

Har aldri hørt før om slike begrensninger.

Skjønner hva du mener. Men når andre har handlet i gaver, har de måtte betalt full pris.. Men men..

Gjest Frysepulver
Skrevet (endret)

.

Endret av Frysepulver
Skrevet

Har du ikke kollegaer som du kan spørre? Så får du se hva som er vanlig praksis blant de ansatte, i stedet for å spørre sjefen?

Da jeg jobbet i butikk kjøpte alle vi som var ansatte mange julegaver. Men rabatten var ikke så stor som hos deg, da, bare 24 % fratrekk (som skulle dekke prisen minus moms el.l.) Det var liksom den eneste goden ved å jobbe der, når lønna var 95 kr timen.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt det skjerfet jeg! Det er en liten billig ting som du kjøper for din rabatt. Så lenge du ikke gjør det til en vane hadde jeg ikke hatt noen problemer med å gjøre det. Jeg synes forøvrig det er utrolig sært å nekte de ansatte å bruke sin rabatt på gaver innenfor rimelighetens grenser. Det begrenser seg hvor mange gaver man har bruk for i løpet av et år fra en spesiell butikk.

• Liker 1
Skrevet

En ting er å bruke rabatten sin til venner og familie hvor de betaler deg tilbake for det du har kjøpt. Men synes det er helt greit å bruke rabatten sin til gaver, det er tross alt du som betaler. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem, så fremt ikke folk misbruker sin personlige rabatt på venne-/familiekjøp.

Skrevet
Hvis jeg hadde fått dårlig samvittighet ville jeg ikke gjort det.

Veldig enig! Er det noe du kommer til å føle på, så skal du ikke gjøre det! Men, jeg har aldri hørt om noen som jobber i butikk uten å bruke personalrabatten på gaver til familie og venner.

Har noen venner som kjøper på vegne av oss også, men den er vel litt mer tvilsom...

Skrevet

Du kan jo bare si at skjerfet er til deg selv, for så og pakke det inn hjemme og gi til venninna di? Det har vel ikke noe og si. Jeg hadde nok gjort det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...