Gå til innhold

Clementiner og barn under 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 11 mnd har spist noen Clemetiner i det siste. Det er jo høysesong og vi kjøper dem hele tiden. Han er helt vill etter Clemetniner og kan spise en hel frukt hvis han får.

Her om dagen fikk jeg høre at barn under ett år ikke skal ha sitrusfrukt, men ikke hvorfor. Er det noen som vet om dette stemmer? Surfet litt på nettet, men finner ikke noe klart svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår får make. Har ikke sett noe om at de ikke skal ha på shdir sine sider, så da får han.

Skrevet

Vår har fått, og elsket clementiner. Desverre ble hun utrolig rød i rompa, så nå får hun ikke.

Skrevet

Sitrus er utrolig allergifremkallende og bør utsettes så lenge som mulig

Skrevet
Sitrus er utrolig allergifremkallende og bør utsettes så lenge som mulig

Enten er man allergisk, eller så er man ikke. Det sa ihvertfall en ernæringsfysiolog til meg. Men OM man er allergisk mot sitrus, så kan man få sterke utslag som baby, og det er jo ubehagelig. I vår familie er det ingen allergier, og han har heller ikke reagert. Jeg føler det derfor trygt å følge rådene til sh.dir, som gir de offisielle anbefalingene i Norge. Og de siser jo ingenting om appelsin, kiwi eller noe.

Men har egentlig lite info, så om noen har en link er det fint. Hvis det er slik at han kan FÅ allergi av å spise sitrus, skal han selvsagt ikke få.

Skrevet
Enten er man allergisk, eller så er man ikke. Det sa ihvertfall en ernæringsfysiolog til meg. Men OM man er allergisk mot sitrus, så kan man få sterke utslag som baby, og det er jo ubehagelig. I vår familie er det ingen allergier, og han har heller ikke reagert. Jeg føler det derfor trygt å følge rådene til sh.dir, som gir de offisielle anbefalingene i Norge. Og de siser jo ingenting om appelsin, kiwi eller noe.

Men har egentlig lite info, så om noen har en link er det fint. Hvis det er slik at han kan FÅ allergi av å spise sitrus, skal han selvsagt ikke få.

Neida, selv om mange helestasjoner ikke har fått med seg nyeste forskning, så sier leger idag at enten er man allergisk, eller så er man det ikke.

Det er ingen grunn til å vente med mat til de er over året. Du ungår ingen allergier av den grunn. (Tidligere trodde man det.)

Har dere ikke fått noen reaksjoner, er det bare å fortsette.

Vi har funnet ut at lillegutt ikke har sitrusallergi, men han er allergisk mot en del annen mat.

Skrevet

Yngstemann her er utrolig glad i clementiner, det har han spist siden han var rundt året. Men da han brukte bleie ble han veldig sår, han ble nærmest hudflådd enkelte steder på rompa. Derfor måtte vi begrense det. Etter at han sluttet med bleier har han ikke hatt noen reaksjoner når han spiser clementiner, selv om han tømmer fruktfatet hos besteforeldrene.

Skrevet

Fin link. Der står det at man ikke får allergi av sitrus, men det kan forverre eksem hos barn som alt har dette.

Skrevet

Jeg vil anbefale at dere prøver dere fram med forsiktighet. :jepp: Det er ikke nødvendigvis sånn at "enten er man allergisk eller så er man ikke det".

Min søster har delvis sitrusallergi. Det vil si at hun aldri kunne spise så mye hun ville. En appelsin eller to-tre klementiner gikk bra (iallfall i tenårene), men spiste hun mer, reagerte hun med fryktelig utslett. (Og hun reagerte ofte, for hun elsker sitrusfrukter!)

Jeg har aldri hatt noen allergier, men i en periode på noen år (ca fra 15 til 20+) var jeg faktisk allergisk mot kiwi (men gikk aldri til lege og fikk det bekreftet, da...). :gråte: Før kunne jeg spise så mye jeg ville uten å reagere, men så plutselig fikk jeg utslett + svellet opp på leppene og i munnen etter bare å ha drukket et glass juice med LITT kiwi i. Nå tåler jeg kiwi igjen, men tør ikke utfordre skjebnen, så spiser aldri mer enn én pr. dag... :sukk: Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg på hvorfor denne allergien kom - og forsvant - var at jeg over en periode forspiste meg på kiwi.

Skrevet

M får ikke sitrus, for vi har mye sitrusallergi i familien og mannen min har mye eksem som bare har blitt verre med årene. Har lest hva NAAF sier, og siden det er så mye annet godt å spise ser jeg ikke problemet med å utsette sitrusfruktene litt til.

Skrevet

Takk for svar. Vi har ingen matallergier i familien så da skal jeg fortsette å gi ham siden han liker det så godt. Vi får holde oss til moderate mengder og følge litt med på ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...