Gå til innhold

769181

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hører hele tiden at 46% og 50% av den norske befolkningen ønsker å redusere olje og gassproduksjonen for å redusere utslipp.

For min egen del har jeg aldri noen gang blitt spurt i en slik undersøkelse. Hvis det er så mange som 50% antar jeg at på et eller annet tidspunkt skulle bli spurt/oppringt whatever.

Er det noen her som har vært med på en slik undersøkelse? Lurer bare litt på hvor de henter statistikken sin fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke blitt spurt - men hadde sagt ja til redusering hvis jeg fikk spørsmålet.

Skrevet

:ler: vet ikke om problemstillingen er seriøs eller om det er en vits, men jeg velger å svare som om den er seriøs.

Når man foretar slike undersøkelser så velger man på forhånd ut et representativt utvalg av befolkningen.

Skrevet
Hører hele tiden at 46% og 50% av den norske befolkningen ønsker å redusere olje og gassproduksjonen for å redusere utslipp.

For min egen del har jeg aldri noen gang blitt spurt i en slik undersøkelse. Hvis det er så mange som 50% antar jeg at på et eller annet tidspunkt skulle bli spurt/oppringt whatever.

Er det noen her som har vært med på en slik undersøkelse? Lurer bare litt på hvor de henter statistikken sin fra.

Kødder du, eller? Når man lager en slik undersøkelse, velger man ut et representativt utvalg av befolkningen, delvis på slump. Og det kan typisk dreie seg om rundt 1000 personer, som er et ganske bra utvalg i denne sammenhengen.

Så sjansene for å bli spurt, er relativt lav. Jeg har vært spurt en eller 2 ganger i løpet av livet. Og siste gang var for omtrent 15 år siden, da dreide det seg om hvem jeg helst ville ha som statsminister i kommende valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...